Det värsta är ju inkomstbortfallet. När vill ni att barnet ska börja förskolan? Vill ni vara hemma samtidigt något? Hur många dagar i veckan måste ni ta ut föräldrapenning? Hur ser er sgi ut? Hur ser ekonomin ut när pappan är föräldraledig?
Vi har varit hemme länge samtidigt utan att ta ut föräldrapenning ochbara levt på sparade pengar. Underbart för relationen med bebisen ochnödvändigt efter snittet när jag knappt kunde röra mig och sköta om bebisen och skönt även efter den vaginala förlossningen när jag var ganska trött länge efter.
Sedan ville vi inte kasta in en ettåring heltid på dagis så vi tog bara ut några få dagar i veckan första året. Det innebar att vi hade mellan 50 000kr och 20000kr mindre i månaden att leva på beroende på om vi var hemma båda eller bara en.
Utöver det så växer barnen ifrån kläder oerhört snabbt! Har man möjlighet att tvätta dagligen så kan man klara sig med färre plagg av varje storlek ( även om man har en kräkbebis) Har man bara gemensam tvättkällare och kräkbebis så kan det krävas flera plagg varje dag, bodys och pyjamaser. Det blir väldigt dyrt då en storlek ibland inte håller mer än några veckor. Men om man vill spara så kan man ju köpa allt på loppis billigt.
Vagn, bröstpump, skötbord, babyskydd osv kostar ju många tusen men köps innan.
Blöjor och våtservetter lägger vi ca 600-1000kr/ månaden på. Sedan tillkommer ju krämer, salvor, alvedon, minilax, miniform, magdroppar, Nässug, pysventiler, badolja, osv vid behov och beroende på hur bebisen mår.
Det bli också en del leksaker, babysim, barnmatoch sånt första året.
Vi lägger nog ca 2000kr/månad i löpande utgifter barnets fösta år.
Allt handlar om hur ni vill leva. Vill ni ha dagis heltid från ett års ålder, vill ni inte vara hemma samtidigt, har ni en bra sgi? Har ni tvättmaskin och kör med tygblöjor? Inte gå på babysim, aldrig åkabil med barnet och bara köpa allt på loppis? Ja då blir det billigare!