• DazaC

Huvudomfång 0-10 månader

Hejsan!
    En liten fråga.
    Hur var era barns huvudomfång vid födseln samt vid 10 månader?
    Här var det 35 cm vid födseln och nu vid 10 månader 43,5 cm vilket tydligen var lite för lite enligt kurvan. Bara nyfiken på hur det är för andra och om någon haft liknande siffror utan att det varit något konstigt.
    Hoppas på svar! :)

• Svar på tråden Huvudomfång 0-10 månader
  • MsM84

Sonen hade 35 cm vid födelse, 46,9 cm vid 10 mån. Vid 4 mån var det 42,9 och 5 mån 43,9 cm.

• DazaC

Hej!
    Glömt gå in på ett tag... Känns som att sonen ligger i lä när det gäller huvudomfånget men ska göra extra kontroll vid 11 månader så får vi se hur det ligger till. Misstänker själv inte att det kommer vara något avvikande eftersom han utvecklingsmässigt inte avviker utan att huvudet bara är litet men vi får väl se vad de säger. Om de går vidare sen eller om det växt på bra...*Hoppas på det sistnämnda*

• Mmoozaa

Hej. Min son hade huvudomfång 34.5cm när han föddes. Idag var vi på 9-månaders kontroll då hade han 47.8

43.1 cm hade han vid 4 månader.

• linnsanbelle
    DazaC skrev 2016-10-20 16:29:07 följande:

Hej!
    Glömt gå in på ett tag... Känns som att sonen ligger i lä när det gäller huvudomfånget men ska göra extra kontroll vid 11 månader så får vi se hur det ligger till. Misstänker själv inte att det kommer vara något avvikande eftersom han utvecklingsmässigt inte avviker utan att huvudet bara är litet men vi får väl se vad de säger. Om de går vidare sen eller om det växt på bra...*Hoppas på det sistnämnda*

säkert ingen fara <3 Kram/L
    www.nouw.com/mammaprat- Följ de två bloggande vännerna genom graviditet & föräldraskap
  • Linutis

Min kille är 3 mån. Har 43 cm omfång. Ska till barnläkaren på tisdag. Är så jävla nervös o rädd. Här skrämmer de verkligen upp en

• Marie89
    Linutis skrev 2016-11-17 22:04:24 följande:

Min kille är 3 mån. Har 43 cm omfång. Ska till barnläkaren på tisdag. Är så jävla nervös o rädd. Här skrämmer de verkligen upp en

Titta på vad ni föräldrar hade som huvudomfång, absolut vanligaste orsaken är ärftlighet! Alltså ofarligt.
  • Anonym (6 mån)
    Linutis skrev 2016-11-17 22:04:24 följande:

Hoppas att läkarundersökningen gick bra och att det inte var något allvarligt fel på honom. 
  • DazaC

Även för oss gick det bra på extrakollen vid 11 månader. Han följer sin kurva så nu är han "frikänd". Han har ett mindre huvud helt enkelt. :) Så nu är jag inte orolig längre. Jätteskönt! Tack för alla svar jag fått.

• Louisejp
    Linutis skrev 2016-11-22 14:57:32 följande:

De gick superbra!

Hej! Vad hade din son för huvudomfång vid 5 månader?
Svar på tråden Huvudomfång 0-10 månader