Anonym (Sorg) skrev 2016-10-07 18:12:52 följande:
Under min uppväxt har det förekommit mycket alkohol hemma. Föräldrar som supit och även fester som räckt långt in på natten med barnen (mig och mina syskon) hemma.
Min pappa finns inte med i bilden så det är mamma och hennes sambo som bidragit till allt detta. Jag minns tillbaka på tiden hemma som hemsk, fylld med rädsla och förnedring. Det känns overkligt men det börjar mer och mer sjunka in att jag faktiskt växt upp i en DYSFUNKTIONELL FAMILJ.
Jag låg på mitt rum och vågade inte säga ifrån. Låg vaken hela natten istället tills alla hade gått hem.
Någon gång klev jag upp för att säga ifrån. Hittade mammas sambo tittandes på porr. Hittade honom sovandes vid bordet. Hittade min mamma gråtandes på toan. Hittade mamma sovandes vid bordet...
Jag gick oftast inte upp. Stannade inlåst på mitt rum, rädd och ledsen.
Har hört dom skrika och bråka. Hört dom ha sex. Hört höga röster och hög musik.
Sen flyttade jag hemifrån. Såg mig aldrig om och flyttade aldrig hem igen.. Men det känns som att jag bara la locket på! Har aldrig pratat med någon om det här och aldrig öppnat upp mig. Men det ligger och gror och gör sig påmint ibland.
Ju längre tiden går desto mindre tänker Jag på allt. Men ibland tänker jag och då gör det ont..
Finns det någon som känner igen sig? Kan vi dela på smärtan och få det ur oss en gång för alla?
För mig var det värst att inte bli lyssnad på. Förnedringen i att känna dig som främling i sitt eget hem.
Att inte mamma som betyder mest i ens liv inte står upp för en rakryggad och tog en i försvar.
Att hon förnekade när man tog mod till sig och sa att jag gillar inte när du dricker
Att inte tas på allvar och känna att min känsla är fel
Jag förstår och känner med dig. Och jag vet att det kan bli bättre. Jag delar de erfarenheter du har. Lägg till att som barn se snedfyllor med mordförsök, vuxna utan byxor och underkläder som ligger utslagna på gräsmattan på morgonen. Att bli inlåst på rummet med telefonen och orden att ringa 90 000 om det spårar ur där utanför. Att som tonåring dela hemligheten med mamma om hennes självmordsförsök med sprit och tabletter, att senare skjutsa pappa till psykakuten då han inte orkade mer. Att själv ta till våld som en sista desperat utväg. Att aldrig släppa någon kompis eller vän innanför dörrarna. Att står själv som tonåring med ansvar för både äldre och yngre syskon -och föräldrar. Deras familjerådgivare tyckte att jag var klok, att de skulle lyssna på mig. Han erbjöd mig att komma dit och prata - jag tackade dumt nog nej, jag var bara 20 år och hade inte riktigt förstått vad som var fel.
Familjen förstod inte alls, jag var 21 då jag verkligen förstod vad som var fel. Allt det som var 'normalt' hemma hos oss var verkligen inte det. Varför jag inte kunde släppa någon inpå livet, varför jag alltid lämnade de som ville känna mig.
Jag vände mig aldrig om efter det. Jag la locket på som du skriver. Det tog många år att läka mig, att tro att jag var värd att älskas. Min familj och släkt fattade aldrig min kritik mot deras sätt. Jag var alltid ensam tillsammans med andra människor, aldrig då jag var själv.
Det var först då jag fyllt 36 som min mamma ringde och berättade det jag försökt få dem att förstå för 15 år sedan. Hon hade fattat till slut. Det var befriande att höra.
Men jag hade aldrig tagit i tu med det, det var ju dem mörka hemligheten i familjen. Problemen jag bar på hann i kapp mig då jag närmade mig 40. Jag levde som medberoende med en sambo med 'en del problem med sig själv' . Det spårade ur och jag var den som utsattes för sambons övergrepp.
Jag skaffade hjälp, 9 månader med KBT gav mig verktyg att hantera alla svåra känslor som jag brottats med, jag slutade drömma den enda dröm jag drömt sen tonåren. Jag fryser inte till is då mina gamla erfarenheter får mig att vädra fara. Jag har blivit öppnare, jag känner mig inte längre ensam tillsammans med andra människor. Min historia styr inte längre mitt liv på det sätt de gjorde tidigare.
Det finns en framtid som inte gör ont, och du gör rätt som börjar prata, du behöver berätta din historia många gånger, det finns en läkande kraft i det, du behöver känna att du tas på allvar och lyssnas på.
En stor KRAM till dig TS