• L93

Kan jag vara gravid?!

Hej!

Jag funderar på om jag är gravid. Jag tog ut min p-stav i oktober 2014.

Såhär har jag haft min mens under 1 år, alltså när jag har fått mens:

24 augusti 2015

18 september -

16 oktober -

14 november -

12 december -

7 januari 2016

7 februari -

7 Mars -

6 April -

7 Maj -

5 Juni -

2 Juli -

29 Juli -

30 Augusti -

Som ni ser fick jag mens 2 gånger under Juli. Jag har haft både regelbunden och oregelbunden, men mensen har aldrig vart sen, bara ett par dagar tidig. Men under september fick jag ingen mens. Den 24:e sept började jag få ordentliga smärtor i nedre delen av magen och ömma och spända bröst och bröstvårtor, då var jag säker på att mensen skulle komma inom ett par dagar som den brukar, men icke. Det var som hugg i livmodern och ibland bara som vanlig mensvärk. Huggen kom ofta när jag reste mig upp efter att ha legat ner eller suttit och ibland under nätterna. Ibland mer på sidorna (äggstockarna?)Och brösten har känts tunga och spända och bröstvårtorna har ibland svidit? Och jag har haft väldigt mycket flytningar, dom luktar inget, men dom är vita och typ "tjocka" och ibland gryniga. Så under 2 veckor har jag haft ont till och från i livmodern (?) och haft väldigt ömma bröst till och från och har ordentliga flytningar. Jag har ingen koll på när jag har ägglossning och jag kom inte ihåg när jag och gubben låg med varann under september. Upplever eller inbillar mig att min mage känns så svullen och ibland spänd. Men alla symptom har varit till och från, ibland har brösten varit olidligt ömma, men sen har smärtan lagt sig lite och gjort "lagomt ont". Samma med smärtorna i magen.

Kan jag vara gravid?

Jag tänkte försöka vänta någon vecka till med att testa mig och se om mensen kommer. Kan det bli såhär utan att vara gravid? Har ni några erfarenheter om detta som jag upplever? Jag vet inte så mycket om detta och skulle vara kul att höra va ni tycker och tror eller har varit med om liknande. OCH vilket graviditetstest är bäst enligt er?

Tacksam för svar! :)

/ 23 årig tjej från Värmland

• Svar på tråden Kan jag vara gravid?!
  • Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-21 07:31:50 följande:

Åh! Vi fick inte tid förrän den 24 november. Längtar ihjäl mig!

What! :S vad konstigt! Man ska egentligen få inom en vecka ju. Du måste bo i en stor stad eller nåt, o en populär mvc :P
  • annajaeske1

Jag tänkte faktiskt testa idag :) väntar på posten! Är sjukt nervös för vill inte ha förhoppningar samtidigt hoppas man ju..

• EpsilonGamma
    Linneisen skrev 2016-10-21 09:20:11 följande:

What! :S vad konstigt! Man ska egentligen få inom en vecka ju. Du måste bo i en stor stad eller nåt, o en populär mvc :P

Ja jag läste att man oftast får inom en vecka. Haha, helt tvärtom faktiskt. Bor i ett väldigt litet samhälle där vi har en enda barnmorska i hela kommunen typ och hon sa att hon har oerhört mycket att göra, tydligen många här i kommunen som är gravida. :) så det är nog därför. Så jag får snällt vänta.
  • Linneisen
    annajaeske1 skrev 2016-10-21 10:18:44 följande:

Jag tänkte faktiskt testa idag :) väntar på posten! Är sjukt nervös för vill inte ha förhoppningar samtidigt hoppas man ju..

Åh, kul! Uppdatera när du har testat!
  • Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-21 10:39:39 följande:
    Ja jag läste att man oftast får inom en vecka. Haha, helt tvärtom faktiskt. Bor i ett väldigt litet samhälle där vi har en enda barnmorska i hela kommunen typ och hon sa att hon har oerhört mycket att göra, tydligen många här i kommunen som är gravida. :) så det är nog därför. Så jag får snällt vänta.
    Aha, jo jag tänkte att antingen var det en stor stad eller en väldigt liten som gör så att det dröjer. Jag bor i en mellanstor och fick först tid efter två veckor, men jag bad om en tidigare och då hade de plötsligt en tid efter en vecka. Hum hum... aja!

Alltså, jag nojar så mycket! Igår hade jag som mensvärk i benen och ryggen, vilket jag brukar ha innan mens, och i magen. Men det gick typ över när jag satt ner. Sen försvann det framåt kvällen. Jag var orolig över värken för att den var så lik mensvärk, men nu när jag knappt inte har ont så är jag orolig för det. Har inte lika ont i brösten heller idag. Håller det på såhär för dig med och växlar?
  • EpsilonGamma
    Linneisen skrev 2016-10-21 11:23:03 följande:

Aha, jo jag tänkte att antingen var det en stor stad eller en väldigt liten som gör så att det dröjer. Jag bor i en mellanstor och fick först tid efter två veckor, men jag bad om en tidigare och då hade de plötsligt en tid efter en vecka. Hum hum... aja!

Alltså, jag nojar så mycket! Igår hade jag som mensvärk i benen och ryggen, vilket jag brukar ha innan mens, och i magen. Men det gick typ över när jag satt ner. Sen försvann det framåt kvällen. Jag var orolig över värken för att den var så lik mensvärk, men nu när jag knappt inte har ont så är jag orolig för det. Har inte lika ont i brösten heller idag. Håller det på såhär för dig med och växlar?

Jaså? Himla märkligt, haha! Men skönt du fick en tidigare tid.

Men Gud ja! Jag har också haft ganska mycket "mensvärk" till och från, sådär molande som innan mens. Brösten är verkligen till och från. Ibland gör det ont att duscha till och med men ibland är det inte alls så farligt. Dem har inte växt något heller, tycker jag. Fast, jo, det måste de ha gjort för bh:n sitter liiiite tajtare än vanligt. Eller så har jag bara gått upp i vikt. Men jag är så nojig och förra veckan gjorde jag säkert tre test till efter plusset bara för att vara på den säkra sidan. :'D

Har lite magkatarrliknande känsla också ibland. I morse var det ganska rejält men sen bara gick det över. Och så är jag fortfarande såå trött. Gick och la mig vid 21 igår. Har ganska nära till gråten också...
  • Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-21 13:46:10 följande:

Jaså? Himla märkligt, haha! Men skönt du fick en tidigare tid.

Men Gud ja! Jag har också haft ganska mycket "mensvärk" till och från, sådär molande som innan mens. Brösten är verkligen till och från. Ibland gör det ont att duscha till och med men ibland är det inte alls så farligt. Dem har inte växt något heller, tycker jag. Fast, jo, det måste de ha gjort för bh:n sitter liiiite tajtare än vanligt. Eller så har jag bara gått upp i vikt. Men jag är så nojig och förra veckan gjorde jag säkert tre test till efter plusset bara för att vara på den säkra sidan. :'D

Har lite magkatarrliknande känsla också ibland. I morse var det ganska rejält men sen bara gick det över. Och så är jag fortfarande såå trött. Gick och la mig vid 21 igår. Har ganska nära till gråten också...

Ja verkligen :)

Åh så bra att du också har konstiga varierande symptom som jag! :) nu idag har jag igen fått mer ont i brösten igen och även lite i ryggen.

Jo jag har också funderat på att ta fler test, men hallå, varför ska jag göra det? Jag har ju plussat på två olika märken och om jag testar igen kommer jag säkert vilja det en vecka senare igen osv... Det kan väl inte vara negativt egentligen :S

Jag har också blivit trött! De senaste dagarna. La mig kl 20 i förrgår xD även överdrivet känslosam både åt det ledsna och det glada hållet.
  • Linneisen
    annajaeske1 skrev 2016-10-21 16:13:59 följande:
    Jag är sjukt chockad och det har inte lagt sig än men superglad innerst inne!

Wow, grattis!
    Men du måste vara längre gången än du tror? För jag testade några dagar innan mensen skulle komma och fick Gravid 1-2 veckor.

• annajaeske1
    Linneisen skrev 2016-10-21 17:52:57 följande:

Wow, grattis!

Men du måste vara längre gången än du tror? För jag testade några dagar innan mensen skulle komma och fick Gravid 1-2 veckor.

Tror också det enligt kalendern är jag i vecka 7( 6+1) men min cykel är ju längre än 28 dagar så lite osäkert men ska boka tid hos barnmorska på måndag :)
  • Linneisen
    annajaeske1 skrev 2016-10-21 18:24:04 följande:

Tror också det enligt kalendern är jag i vecka 7( 6+1) men min cykel är ju längre än 28 dagar så lite osäkert men ska boka tid hos barnmorska på måndag :)

Okey :) Kul! :D
  • EpsilonGamma
    Linneisen skrev 2016-10-21 14:39:19 följande:

Ja verkligen :)

Åh så bra att du också har konstiga varierande symptom som jag! :) nu idag har jag igen fått mer ont i brösten igen och även lite i ryggen.

Jo jag har också funderat på att ta fler test, men hallå, varför ska jag göra det? Jag har ju plussat på två olika märken och om jag testar igen kommer jag säkert vilja det en vecka senare igen osv... Det kan väl inte vara negativt egentligen :S

Jag har också blivit trött! De senaste dagarna. La mig kl 20 i förrgår xD även överdrivet känslosam både åt det ledsna och det glada hållet.

Eller hur? Men allt känns fortfarande så overkligt så tror det därför jag testade fler gånger, tror jag. :)

Apropå "mensvärk", fick en väldigt värk nu ikväll. Värre än den varit förr. Blir så himla nojig och min sambo är inte hemma ikväll (vilket jag nästan började gråta över innan).
  • Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-21 19:22:39 följande:

Eller hur? Men allt känns fortfarande så overkligt så tror det därför jag testade fler gånger, tror jag. :)

Apropå "mensvärk", fick en väldigt värk nu ikväll. Värre än den varit förr. Blir så himla nojig och min sambo är inte hemma ikväll (vilket jag nästan började gråta över innan).

Jo nu för att du skrev att du hade testat igen började det klia något extremt i fingrarna så jag var tvungen att testa igen :P och jädrar vilket starkt streck! Starkare kan det nog inte bli :D

Är det i magen? I onsdags fick jag något slags smärtanfall i magen och ryggen som varade i 5-10min och blev jätterädd, trodde jag skulle få missfall typ. Men det gick ju över... tror inte att det var livmodern utan snarare tarmarna och gaser. Är det nåt sånt du har fått?
  • vikkey
    Linneisen skrev 2016-10-21 09:20:11 följande:

I "mitt" landsting är första BM-besöket kring v10-11 för provtagning, sedan inskrivning kring v12-14. Det är otroligt olika från landsting till landsting. Och jag bor i en stad med ca 33000 invånare, inte alls stort dvs. ;)
  • Linneisen
    vikkey skrev 2016-10-21 21:42:08 följande:

I "mitt" landsting är första BM-besöket kring v10-11 för provtagning, sedan inskrivning kring v12-14. Det är otroligt olika från landsting till landsting. Och jag bor i en stad med ca 33000 invånare, inte alls stort dvs. ;)

Hm aha okey.. Vet inte exakt hur det är här men det är ett nu tidigt och sen ett senare för provtagning m.m.
  • EpsilonGamma
    Linneisen skrev 2016-10-21 20:19:14 följande:
    Jo nu för att du skrev att du hade testat igen började det klia något extremt i fingrarna så jag var tvungen att testa igen :P och jädrar vilket starkt streck! Starkare kan det nog inte bli :D

Är det i magen? I onsdags fick jag något slags smärtanfall i magen och ryggen som varade i 5-10min och blev jätterädd, trodde jag skulle få missfall typ. Men det gick ju över... tror inte att det var livmodern utan snarare tarmarna och gaser. Är det nåt sånt du har fått?
    Haha! :D 

Ja, men det var i tjejmagen. Såndär mensvärk jag brukar ha precis innan eller under mens. Så jag blev lite nojig. Sådär med tarmarna har jag dock också känt, till och från, men ganska milt. Men jag har också känt nån diffus smärta (eller det är knappt smärta, det mest bara känns) bakom revbenen. Det hoppar från sida till sida också. Är det något du känner igen? För jag vet inte om det beror på att jag haft mycket problem med magkatarr innan eller inte. Men det känns inte som det. 
  • Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-22 06:51:21 följande:
    Haha! :D 

Ja, men det var i tjejmagen. Såndär mensvärk jag brukar ha precis innan eller under mens. Så jag blev lite nojig. Sådär med tarmarna har jag dock också känt, till och från, men ganska milt. Men jag har också känt nån diffus smärta (eller det är knappt smärta, det mest bara känns) bakom revbenen. Det hoppar från sida till sida också. Är det något du känner igen? För jag vet inte om det beror på att jag haft mycket problem med magkatarr innan eller inte. Men det känns inte som det. 
    Hm nja, men det låter ju lite som ofarligt "håll" som man kan få som gravid? Googla på det om du inte har hört om det innan.

I natt vaknade jag av att jag hade sjuukt ont i ryggen så att jag började gråta. Det var jättekonstigt! Kan inte riktigt beskriva det, för det var inte riktigt som mensvärk (jag brukar ha i ryggen innan och under mens). Det gjorde helt enkelt bara JÄVLIGT ont. Blev jätterädd, men nu mår jag bra. Har du upplevt något sådant? :S var jätterädd för missfall, men jag tror inte det yttrar sig så. Är du rädd för missfall?
  • EpsilonGamma
    Linneisen skrev 2016-10-22 08:53:21 följande:
    Hm nja, men det låter ju lite som ofarligt "håll" som man kan få som gravid? Googla på det om du inte har hört om det innan.

I natt vaknade jag av att jag hade sjuukt ont i ryggen så att jag började gråta. Det var jättekonstigt! Kan inte riktigt beskriva det, för det var inte riktigt som mensvärk (jag brukar ha i ryggen innan och under mens). Det gjorde helt enkelt bara JÄVLIGT ont. Blev jätterädd, men nu mår jag bra. Har du upplevt något sådant? :S var jätterädd för missfall, men jag tror inte det yttrar sig så. Är du rädd för missfall?

Åh, nej det har jag inte hört om. Måste googla det!

Men usch då! Nej, inte alls. Jag har iofs ryggproblem sen 6 år tillbaka som kommer och går i perioder och som kommit tillbaka nu men jag tror inte det har med graviditeten att göra. Nej jag tror inte heller det yttrar sig så. Och särskilt inte såhär tidigt. Gud ja! Ibland känns det som att det är det enda jag tänker på.

Tänker du mycket på vad du äter och så nu? Jag har köpt lite vitaminer, D-vitamin och folsyra bara och undviker sånt som man självklart ska undvika men annars är jag inte jättenoggrann med maten. Tycker det känns svårt att ändra om hela min vardag och livsstil bara sådär. Alltså, menar att jag har inte blivit något hälsofreak sen jag plussade men sådant där oroar mig också. "Tänk om jag äter fel? För mycket? För lite? För bla bla..."

Har ni berättat för någon än?

• Linneisen
    EpsilonGamma skrev 2016-10-22 11:51:47 följande:

Åh, nej det har jag inte hört om. Måste googla det!

Men usch då! Nej, inte alls. Jag har iofs ryggproblem sen 6 år tillbaka som kommer och går i perioder och som kommit tillbaka nu men jag tror inte det har med graviditeten att göra. Nej jag tror inte heller det yttrar sig så. Och särskilt inte såhär tidigt. Gud ja! Ibland känns det som att det är det enda jag tänker på.

Tänker du mycket på vad du äter och så nu? Jag har köpt lite vitaminer, D-vitamin och folsyra bara och undviker sånt som man självklart ska undvika men annars är jag inte jättenoggrann med maten. Tycker det känns svårt att ändra om hela min vardag och livsstil bara sådär. Alltså, menar att jag har inte blivit något hälsofreak sen jag plussade men sådant där oroar mig också. "Tänk om jag äter fel? För mycket? För lite? För bla bla..."

Har ni berättat för någon än?

Visst stämde håll-symptomen in på det du har?

Ja det var inte alls trevligt, usch! Fattar inte vad det var som hände... det kändes inte alls bra alltså. Har du någon aning?? Jag mår bra nu, inget ont. Men ska ju till bm på tisdag så då ska jag fråga om det! Och tigga ännu mer för att få ett tidigt UL. Vet inte hur man ska bete sig för att få det, för de verkar väldigt restriktiva. Tips? :P vill du göra tidigt?

Tycker det är jättejobbigt att tänka på missfall hela tiden, men kan inte sluta. Sedan när jag får sådan där ryggattack blir jag ju inte lugnare direkt...

Jag började med folsyra (samt b-vitamin) typ en månad innan p-staven åkte ut. Hörde att det var bra att börja med det i förväg. Tar även d-vitamin, järn och zink, men jag är vegetarian och har låga värden i det så det är därför jag tar det.
    Sedan undviker jag koffein och äter inte sånt man inte ska, som rökt lax och opastöriserade ostar. Annars är jag inte så noga, man ska ju försöka få i sig så mycket näringsämnen och vitaminer som möjligt antar jag så jag kanske borde bli lite bättre på det!

Nej, vi har inte berättat. Finns flera anledningar till det, men främst pga missfallsrisken. Vore så enormt tråkigt att vara glad och berätta om sin bebis för att några veckor senare behöva berätta att den inte är kvar... USCH! Sen är min mamma extremt orolig av sig också så jag skonar henne genom att inte berätta såhär tidigt. Vi har tänkt att berätta i jul då jag förhoppningsvis har en frisk bebis i magen och första ultraljudsbilden att slå in i julklapp! :D men så kanske det inte blir... men vi hoppas på det iallafall! Har ni berättat?
  • Linneisen

Men du har som mensvärk också skrev du väl? Jag undrar om du ibland får så att du får mycket mer mensvärk plötsligt, som en attack, som varar i typ bara fem minuter?

Svar på tråden Kan jag vara gravid?!