• Hellen28

Nyligen plussat - hur mår du?

Hej!

Tänkte skapa en diskussionstråd för de som nyligen plussat där man kan diskutera graviditetssymptom och även bristen på det.  

Vi har försökt fått barn i ett år och var redo för utredning när plusset kom!
    Mensen var beräknad till tisdag och när den inte kom under dagen så hade vi sex på tisdagskvällen för att få igång mensen (tycker att om den ändå ska komma kan den lika gärna börja direkt), men när det inte kom så tog jag ett test och det visade plus! Plus

Mina symptom:

Slutet av förra veckan - överdrivet sugen på mat och åt oftare än jag brukar (inget jag tänkte på då) började får ömma bröst (vilket jag alltid får innan mens) och upplevde även yrsel.

Måndags - Gick hem tidigare från jobbet på grund av illamående, yrsel och koncentrationssvårigheter. Sa till min kille att "Det känns fasiken som jag har en melon i magen, så mens-svullen är jag" Började bli extra törstig och var hård i magen.

Tisdag - fortfarande ömma bröst, törstig, kissade lite oftare, hård i magen, lätt mensvärk men ingen mens och fortfarande yr. Sex på kvällen.

Onsdag - mensvärk men ingen mens. Tog ett test på morgonen och det visade ett tydligt extra streck!

Nu under dagarna dricker jag väldigt mycket vatten, brösten är ömmare, bröstvårtorna har börjat bli ömma, lätt molande värk ibland, molande värk i svanken,börjar bli lite irriterad, gasig i magen, inte längre hård i magen utan nästan tvärt om, otroligt törstig, mindre yrslig och mår inte längre illa. Bara lite på kvällen och när jag blir hungrig. 

Hur var det för dig? :)
  • Svar på tråden Nyligen plussat - hur mår du?
  • enussune

Jag har tagit 3 test med stickor som alla var postiva och ser att ni skriver en del om digitalt test.

Borde jag ta ett digitalt också?

Första barnet och nojig, jodå! :)

• SamsonS
    enussune skrev 2016-10-09 09:16:00 följande:

Jag har tagit 3 test med stickor som alla var postiva och ser att ni skriver en del om digitalt test.

Borde jag ta ett digitalt också?

Första barnet och nojig, jodå! :)

Såklart inget man måste :) jag gjorde det för att mina test var ganska svaga så jag ville slippa tyda om de verkligen var positiva. Med digitalt står det gravid eller ej gravid i displayen så inte så mycket man kan ta fel på :)
  • enussune
    SamsonS skrev 2016-10-09 09:40:32 följande:

Såklart inget man måste :) jag gjorde det för att mina test var ganska svaga så jag ville slippa tyda om de verkligen var positiva. Med digitalt står det gravid eller ej gravid i displayen så inte så mycket man kan ta fel på :)

Tack! Kommer nog kanske köpa ett digitalt isåfall bara för att få se det haha :)
  • Hellen28
    SamsonS skrev 2016-10-09 08:30:06 följande:

Här hänger jag på!

Plussade igår och fick det bekräftat ordentligt idag med ett digitalt test :)
    Vi har försökt i 1,5 år, så detta var otroligt välkommet. Nu kommer ju dock oron för missfall så vet inte om jag kommer kunna glädjas så mycket just nu. Det är mitt andra barn.

Men symtom då..inte känt några symtom tills för 3 dagar sen kanske.

*Då blev brösten liite ömma, och de har bara blivit ömmare!

*Har molvärk mer eller mindre hela tiden, minskar ju inte oron för missfall direkt...

*Sen i fredags illamående, lite till och från men mestadels hela tiden. Minns inte alls att jag mådde illa såhär tidigt med dottern.

Grattis! 
    Ja, denna oro är inte rolig.

Dom säger att alla graviditeter är olika så det är normalt om du inte upplever samma saker denna gång! 
  • Hellen28
    carolinheiner skrev 2016-10-09 09:06:27 följande:

Plussade för 8 dagar sedan.. fick blödningar i onsdags. Åidag har dom avtagit å blivit bruna flytningar.. mår så fruktansvärt illa så kan knappt äta eller dricka. E dessutom gastric bypass opererad för 6 mån sedan. :( ja hoppas verkligen att den håller sig kvar å de bara e blödning å inte mf :(

Grattis till plusset!
    Dessa jäkla blödningar, de ställer till det för blivande mammor. Jag har läst otaliga solskenshistorier där blödningarna bara varit - just blödningar och inte påverkar fostret eller betytt MF. Var bara observant på om det kommer mer och om du samtidigt för svåra smärtor.

Håller tummarna att det går vägen!
  • carolinheiner
    Hellen28 skrev 2016-10-09 10:10:06 följande:
    Grattis till plusset!
    Dessa jäkla blödningar, de ställer till det för blivande mammor. Jag har läst otaliga solskenshistorier där blödningarna bara varit - just blödningar och inte påverkar fostret eller betytt MF. Var bara observant på om det kommer mer och om du samtidigt för svåra smärtor.

Håller tummarna att det går vägen!
    Ja precis. Man blir så orolig.. ja menar varför kan inte en blödning vara ett mf så man vet. Detta ovetandes gör en tokig! :( har inte haft några alls smärtor eller värk eller klumpig blödning. Å varken mvc eller gyn kunde såklart svara på vad detta kunde vara. Utan de va bara att avvakta å se. Fick en son 15/6-14 som dog 10 min efteråt fick ett sk spontant mf, fick sedan en son i v 26+0 25/2-15. Å vid dom graviditeterna blödde ja inget alls.. men men. Håller tummarna på att detta ändå blir bra med tanke på den korta blödningen :) får nog kontakta gyn igen i veckan :) när kan man se fostret på vul?
  • Hellen28
    carolinheiner skrev 2016-10-09 15:22:58 följande:
    Ja precis. Man blir så orolig.. ja menar varför kan inte en blödning vara ett mf så man vet. Detta ovetandes gör en tokig! :( har inte haft några alls smärtor eller värk eller klumpig blödning. Å varken mvc eller gyn kunde såklart svara på vad detta kunde vara. Utan de va bara att avvakta å se. Fick en son 15/6-14 som dog 10 min efteråt fick ett sk spontant mf, fick sedan en son i v 26+0 25/2-15. Å vid dom graviditeterna blödde ja inget alls.. men men. Håller tummarna på att detta ändå blir bra med tanke på den korta blödningen :) får nog kontakta gyn igen i veckan :) när kan man se fostret på vul?
    Har du varit in och kollat dig? Hur har det gått? 
  • Pedagog200701
    Hellen28 skrev 2016-10-08 15:37:19 följande:

Grattis till plusset! Ja, det där med frusenhet känner jag igen. Måste hålla igång för att inte frysa, men då blir jag andfådd och kan börja svettas!

Inte lätt och veta hur man ska göra :)

Jag är i vecka 10 och har varit frysen i två veckor! Har ALLTID varit väldigt varm av mig året om så detta är nytt ;)
    Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • carolinheiner
    Hellen28 skrev 2016-10-13 20:47:27 följande:
    Har du varit in och kollat dig? Hur har det gått? 
    Nopp men två test har visat negativt så de var ett mf :(
  • Hellen28
    carolinheiner skrev 2016-10-14 08:11:43 följande:
    Nopp men två test har visat negativt så de var ett mf :(
    Jag beklagar verkligen. Jag hoppas att det snart blir din tur <3
    Styrkekram
  • Hermelinien

Plussade idag, överlycklig men samtidigt så jäkla rädd.

Änsålänge har det varit ömma bröst, molvärk ända ner till ljumskarna, utebliven mens, tillfälligt illamående och såååå trött. Vill sova hela tiden.

Hoppas att det tar sig, är bara i v 4 nu.

• Hellen28
    Hermelinien skrev 2016-10-14 22:57:18 följande:

Plussade idag, överlycklig men samtidigt så jäkla rädd.

Änsålänge har det varit ömma bröst, molvärk ända ner till ljumskarna, utebliven mens, tillfälligt illamående och såååå trött. Vill sova hela tiden.

Hoppas att det tar sig, är bara i v 4 nu.

Grattis! Försök och slappna av (lättare sagt än gjort) och kom ihåg att alla symtomen kan komma och gå lite. Uppenbarligen helt normalt har jag fått lära mig :)
  • Hermelinien
    Hellen28 skrev 2016-10-15 09:43:36 följande:

Grattis! Försök och slappna av (lättare sagt än gjort) och kom ihåg att alla symtomen kan komma och gå lite. Uppenbarligen helt normalt har jag fått lära mig :)

Tack! Ska försöka. Inatt vaknade jag med värre värk i magen men när jag la mig på rygg blev det bättre. Jag som älskar att sova på sidan eller magen, haha
  • Pedagog200701

Känner liksom en "klump" långt ned i magen... Har flera symptom men det känns så abstrakt. Längtar så tills mer syns och jag får börja känna rörelser så det blir lite mer konkret. Är dock bara i vecka 10.

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • mammasusan

V. 4+1 plussade redan i tisdags med digitalt :). Har inte så mycket symptom tycker jag, men då jag nu skriver ned blir det en hel del ändå. Lite ömma bröst ibland, gasigare, konstigt smak i munnen, svullen mage, är som i en egen liten värld/bubbla, glömsk & snurrig, värmande känsla vid livmodern, tröttare. Veckan före plus var jag illamående då & då i flera dagar.

A 27/6-06, V 26/4-09, G 26/10-14, Bf 22/6-17
  • Hellen28
    Pedagog200701 skrev 2016-10-15 09:52:51 följande:

Känner liksom en "klump" långt ned i magen... Har flera symptom men det känns så abstrakt. Längtar så tills mer syns och jag får börja känna rörelser så det blir lite mer konkret. Är dock bara i vecka 10.

Var glad att du inte har mer symtom än så! :P
  • Hellen28
    mammasusan skrev 2016-10-15 10:30:19 följande:

V. 4+1 plussade redan i tisdags med digitalt :). Har inte så mycket symptom tycker jag, men då jag nu skriver ned blir det en hel del ändå. Lite ömma bröst ibland, gasigare, konstigt smak i munnen, svullen mage, är som i en egen liten värld/bubbla, glömsk & snurrig, värmande känsla vid livmodern, tröttare. Veckan före plus var jag illamående då & då i flera dagar.

Grattis!
    Åh, jag skulle också vilja ha en värmande känsla, själv är jag iskall och frös så mycket igår att jag trodde jag fått feber. Tjocktröja på jobbet hjälpte inte! 
    Jag var också som i en bubbla de första dagarna, antagligen pga alla hormoner och omställningen då man egentligen ska ha mens kanske.
Svar på tråden Nyligen plussat - hur mår du?