• Happymeal

Betalar min hemförsäkring vårdnadstvist?

Jag har folksam som försäkringsbolag. Vi har största hemförsäkringen. Kring rättsskydd står det inte särskilt detaljerat. Så jag undrar, har ni eller vet ni någon som fått ersättning till advokat/rättegångskostnader i vårdnadstvister? OM det är du som startar tvisten?

Jag vet att de betalar om du blir stämd, men jag tänker just när det är en själv som startar en rättsprocess? Det beror på att barnen mår dåligt vid umgänge och kan dessutom styrkas via olika instanser. (Ifall det nu spelar någon roll)

• Svar på tråden Betalar min hemförsäkring vårdnadstvist?
  • Hedhopp

En vän till mig ligger i tvist. Hennes försäkring täcker delvis kostnaderna. Hon betalar typ 300kr för varje besök. Men jag har för mig att hon blev tvungen att bli stämd först. Vilket hon blev. Men det bästa är väl att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.

• thenotmum

Vi har Länsförsäkringar, där gäller om man varit separerad minst 4 år så betalar försäkringen alla kostnader upp till 200000. Själv betalar man 20%

Vi betala 19000kr till advokaten o resten löstes direkt med försäkringsbolaget, funkade jättebra!

Den andra föräldern har ingen försäkring (onödig kostnad enligt henne...) o har nu ett lån på 200000kr

Alla bolag är ju olika så ring o kolla, men tror inte det spelar nån roll om man stämmer själv eller blir stämd, vad gäller en vårdnadstvist.

• Feronia
    thenotmum skrev 2016-10-11 01:15:32 följande:

Vi har Länsförsäkringar, där gäller om man varit separerad minst 4 år så betalar försäkringen alla kostnader upp till 200000. Själv betalar man 20%

Vi betala 19000kr till advokaten o resten löstes direkt med försäkringsbolaget, funkade jättebra!

Den andra föräldern har ingen försäkring (onödig kostnad enligt henne...) o har nu ett lån på 200000kr

Alla bolag är ju olika så ring o kolla, men tror inte det spelar nån roll om man stämmer själv eller blir stämd, vad gäller en vårdnadstvist.

För Folksam, Länsförsäkringar och de andra stora försäkringsbolagen gäller att man ska ha varit separerade ett år innan tvisten uppkommer för att rättsskyddet ska gälla. Folksam har självrisk om 20 %.
Svar på tråden Betalar min hemförsäkring vårdnadstvist?