Jag har tyvärr inga råd till TS, men hoppas det går bra med din behandling och att du slipper jobbiga biverkningar.
Fumlan skrev 2016-10-10 18:06:37 följande:
dessutom ärrbildning från gamla acneutslag som liksom växer utåt istället för blir en grop. För det finns ingen behandling tyvärr
Rent allmänt stämmer det inte att man inte kan få behandling för acneärr som växer utåt, men kanske din son har en sorts ärr som inte kan behandlas. Eftersom han är under behandling har han troligen kontakt med hudläkare som har koll på det, men för andra som läser om utstående acneärr kanske följande kan vara till nytta.
Är det utåtstående ärr som är röda, som växer och som kliar, sticker eller gör ont? Finns de på ryggen, skuldrorna eller bröstkorgen? I så fall kan det vara så kallade keloidärr, vilket är ärr som är levande och har egen blodförsörjning. Ärrvävnaden växer okontrollerat, också utöver det område där man haft sår eller acne. Man kan få keloider både av acne och andra saker. En del har helt enkelt benägenhet för keloider. Googlar man får man riktigt otäcka bilder, men så illa blir det förstås bara ibland.
Både jag och min bror hade svår acne på rygg och skuldror (vilket även pappa och vår farbror haft) och behandlades båda med Roaccutan då antibiotikakurer inte hjälpt. Brorsans ärr är som gropar, medan jag drabbades av keloidärr. Jag har fått olika sorters behandling för dem, men ett ärr är fortfarande aktivt trots att jag nu är ungefär 40 år.
Keloidärr kan nästan aldrig opereras bort, för då bildas istället en ny keloid. Undantaget har google lärt mig idag, är en del keloidärr på örsnibbarna.
Keloidärr kan ändå behandlas på många sätt:
- kryobehandling, dvs kylbehandling. Mycket kall, flytande kväve sprutas på ärret. Känns inte kallt, utan det bränner.
- laser, krävs specialtyp som inte är så vanlig, blodåderslaser kallade min hudläkare det (direktöversatt från finskan)
- kortisoninjektioner direkt i ärret. Finns risk för att de istället blir gropar, för det är svårt att få rätt mängd.
Alla ovannämnda metoder är tyvärr smärtsamma. För kortisoninjektioner kan man få bedövning före eller en sort så att det finns bedövande medel i själva kortisoninjektionen.
- silikonplatta, dvs en platta av silikon fästs på ärret (självhäftande och eventuellt hjälp av hudtejp) och får sitta där dygnet runt. Jag önskar att jag hade börjat använda sådan långt tidigare, för då hade jag kanske sluppit så stora problem och att ärret på bröstkorgen vuxit sig så stort. De senaste åren har jag inte behövt några andra behandlingar och ärret varken växer eller smärtan, men om jag är utan platta börjar ärret ömma och smärta redan efter några dagar.
Jag började med plattan då jag bodde i Finland och har i Sverige inte hittat någon bra platta. De jag hittat på apoteket är alldeles för tunna för att hjälpa mig. Finns troligen bättre som hudkliniker använder och som kan beställas om man vet namnet. Jag köper alltid min platta från Finland. Den heter Cica-Care och är tyvärr mycket dyr. 140 euro kostar en förpackning, men för mig som har bara ett ärr, räcker den ett år. Den finns inte automatiskt på ens de största apoteken, utan jag måste be dem beställa in en. Jag använder en platta tills den inte längre klibbar fast ordentligt trots tvätt och hudtejp. Rundade hörn gör att en platta hålls på plats längre.
Jag rekommenderar att den som får keloidärr tidigt uppsöker en hudläkare med stor erfarenhet av behandling av dem, så de inte hinner växa sig stora.