• daddyDJ

Borgen till sonens hyresrätt

Hej,
    Min son har hittat en hyresrätt som han behöver borgen för.
    Antar att jag måste ställa upp på detta men vilka risker tar jag?
    Han är inte så noga med ekonomin men jag är mest orolig för om det blir åverkan eller annat, kan jag behöva stå för detta?
    Vad behöver jag tänka på - hoppas nån vet och kan guida..

• Svar på tråden Borgen till sonens hyresrätt
  • Carambolan

Om han inte betalar (hyra eller för att ersätta skada) så kommer de att skicka påminnelsefakturan hem till dig istället.

• daddyDJ

om han hyr ut i andra hand och nya gästen orsakar skada, är jag då oxå  ansvarig att ersätta?

• Carambolan

Ja, om inte han betalar.

• XEmmabus

Du kan förhandla in maxbelopp = så kallad begränsad borgen. Om du tex får inskrivet i bogensförbindelsen att din begränsade borgen är 30 000 kr samt 2 år. Då kan de inte kräva dig på högre belopp totalt under åren och efter 2 år är du fri som borgensman. Fråga vad de kan tänka sig för villkor. Tänk på att du kan få betala för alla kostnader annars som sonen orsakar såsom hyror, skadegörelse, låsbyten, vräkningskostnader mm.

Du går i borgen såsom för egen skuld. Om inte sonen betalar har de rätt att begära summan av dig. Har du inte pengarna kan de få Kronofogden att utmäta dina tillgångar.

Det är behjärtansvärt att gå i borgen för någon, men tänk noga efter konsekvenserna och vad du är beredd att offra.

• Chianti
    daddyDJ skrev 2016-10-15 15:16:15 följande:
    om han hyr ut i andra hand och nya gästen orsakar skada, är jag då oxå  ansvarig att ersätta?
    Ja. Sonen är skyldig att ersätta värden för skada som lägenheten åsamkas, vem som gör skadan är oväsentlig. Att han hyr ut i andra hand kvittar, även om han får ok av värden. Det är sonen, inte andrahandshyresgästen som har kontrakt med värden, och därmed ansvaret. Och eftersom du går i borgen för sonen så är du ansvarig.
  • daddyDJ
    XEmmabus skrev 2016-10-16 17:14:09 följande:

Du kan förhandla in maxbelopp = så kallad begränsad borgen. Om du tex får inskrivet i bogensförbindelsen att din begränsade borgen är 30 000 kr samt 2 år. Då kan de inte kräva dig på högre belopp totalt under åren och efter 2 år är du fri som borgensman. Fråga vad de kan tänka sig för villkor. Tänk på att du kan få betala för alla kostnader annars som sonen orsakar såsom hyror, skadegörelse, låsbyten, vräkningskostnader mm.

Du går i borgen såsom för egen skuld. Om inte sonen betalar har de rätt att begära summan av dig. Har du inte pengarna kan de få Kronofogden att utmäta dina tillgångar.

Det är behjärtansvärt att gå i borgen för någon, men tänk noga efter konsekvenserna och vad du är beredd att offra.

Tror ni det går att omförhandla i efterhand?
    Om jag nu vill dra mig ur borgen? - finns det någon slags 'uppsägningstid' för borgen?
  • Sannasannax

Vad har hänt eftersom du fick rådet att acceptera med begränsad borgen avseende summa och tidsperiod? Sköter sig inte sonen?

Att göra en ny förhandling under dessa premisser fungerar troligtvis ej. Däremot om han skött sig.

Ja det finns speciella regler när det gäller borgensförbindelse vid hyreskontrakt. Efter 2 år kan man säga upp med 9 månaders varsel.

Nu har det ju inte gått så lång tid sedan du skrev ditt första inlägg. Om det verkar som du får betala varje månad framöver så får du göra en deal med hyresvärden. Det är att de söker avhysning av din son pga obetalda hyror, men inte tar med dig som svarande i ansökan till Kronofogden. Detta för att du inte ska få någon betalningsanmärkning. Efter att sonen blivit avhyst betalar du uppkomna kostnader/hyror.

Svar på tråden Borgen till sonens hyresrätt