• DetVarSomFan

Arbetsgivaren ger ingen lön

Ska försöka förklara detta på ett enkelt sätt..

Min vän "X" har fått en heltidsanställning via arbetsförmedlingen, en. s.k. Utvecklingsanställning.

Däremot är X arbetsgivare inte lika enkel..

Första lönen som skulle kommit för några veckor sedan kom aldrig. Chefen hade "missat" att ge X lön. Nu sa chefen att lön troligtvis inte kommer denna månaden heller. Det är alltså en summa motsvarande ca. 40.000 brutto som arb. givaren ej vill betala ut. 

För den senaste månadens jobb har X fått ca. 4000 kontant. Inget annat. X sköter sitt jobb, sina arbetsuppgifter och tider. Jobbar dessutom ofta mer än avtalat. 

Min fråga är naturligtvis - VAD GÖR MAN?? Rynkar på näsan

• Svar på tråden Arbetsgivaren ger ingen lön
  • Kerubmamman

Facket samt arbetsförmedlingen. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Scoops

Tar lång sovmorgon imorgon och ringer facket.
    Hade inte arbetat en enda dag till utan att båda lönerna satt på mitt konto!

• Arenaman

Om du är fackligt ansluten bör du i första hand vända dig till ditt fackförbund som kan hjälpa dig då arbetsgivaren inte fullgör sin skyldighet.

Du kan i annat fall vända till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Du måste då kunna visa på ett avtal mellan dig och din arbetsgivare som utgör grund för fordran samt att fordran avser pengar och att den förfallit till betalning, dvs att sista betalningsdatum ha passerat.

Det kan också bli aktuellt med att ansöka om att sätta arbetsgivaren i konkurs, i detta fall kan också statlig lönegaranti att komma ifråga.

Betalningsföreläggande, konkursansökan och statlig lönegaranti kan du läsa mer om på kronofogdemyndighetens hemsida och du kan också kontakta dem för vidare information och rådgivning.

Att arbetsgivaren inte betalar ut lönen kan också vara en sådan omständighet som ger dig som arbetstagare rätt att, enligt 4 § 3st lagen om anställningsskydd, frånträda anställningen med omedelbar verkan. Arbetsgivaren kan då, utöver den uteblivna lönen, bli skyldig att ersätta den ekonomiska skada som orsakas arbetstagaren då denne inte genast efter frånträdandet får en ny anställning.

• ensam1
    Arenaman skrev 2016-10-13 11:46:57 följande:

Att arbetsgivaren inte betalar ut lönen kan också vara en sådan omständighet som ger dig som arbetstagare rätt att, enligt 4 § 3st lagen om anställningsskydd, frånträda anställningen med omedelbar verkan. Arbetsgivaren kan då, utöver den uteblivna lönen, bli skyldig att ersätta den ekonomiska skada som orsakas arbetstagaren då denne inte genast efter frånträdandet får en ny anställning.

Det är lite klurigt det där med en utvecklingsanställning. För det första så finns inget anställningsskydd, du kan avsluta tjänsten på dagen och så kan arbetsgivaren också.
    Det som riktigt klurigt är faktiskt själva anställningen och lönen, jag förstår inte själv hur tanken är även om vi just nu har en kille med den anställningsformen på jobbet.

Killen är anställd hos oss men i hans anställningsavtal så är vi trejdepart så anställningen på papper är mellan honom och det företag som arbetsförmedlingen och FK använder för just ärenden om utvecklingsanställningar. Vi ska betala ut lönen men samtidigt är det det andra företaget som får stödet från arbetsförmedlingen och så får vi söka om att få en del av detta från dem. 
    Vi har arbetsgivaransvar för skyddet på arbetsplatsen övrigt ansvar har det andra företaget. 
  • Birgitta02

Jag hade slutat på stört och traskat iväg till arbetsförmedlingen och berättat. Sen hade jag kontaktat mitt fackförbund. Lönen skall omgående betalas ut till arbetstagaren. Jäkla parasitarbetsgivare. Han håvar in bidraget (=ren vinst) och arbetstagaren får ingen lön. SKANDAL.

• Anonym (X)

Vad anger arbetsgivaren för orsak?
    Även om AG missat att skicka in kan hen kontakta lönekontoret och korrigera det i efterhand.

• Birgitta02
    Anonym (X) skrev 2016-10-13 15:13:50 följande:
    Vad anger arbetsgivaren för orsak?
    Även om AG missat att skicka in kan hen kontakta lönekontoret och korrigera det i efterhand.
    Om det är samma regler som gäller lönebidrag så är det två månader som gäller retroaktivt. Redovisar inte arbetsgivaren förrän efter två månader så fryser bidraget inne.
Svar på tråden Arbetsgivaren ger ingen lön