• Anonym (TS)

Namnet Bartolomeus

Ville vara anonym så lade tråden här.

Vad ser ni för fördelar och nackdelar med namnet Bartolomeus?
    Vad får man för känsla av ett barn som heter det som växer upp i medelklasshem med ett efternamn som typ Lundberg?

Kommer ni på något fint smeknamn? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-10-14 02:00
    Tar gärna emot tips på andra pojknamn.
    Gillar klassiska namn men ändå med en liten knorr. Det behöver inte vara ovanligt eller så. Plus för ett namn som funkar på engelska.
    T ex:
    Bernard
    Gillis
    Ian
    Pierre
    Eugene
    Alexander
    Hector
    August

• Svar på tråden Namnet Bartolomeus
  • taquine

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är ett väldigt fult namn.Skulle ni ge honom namnet kommer han säkert kallas för Bart eller dyl- 
    Det finns ju så fina pojknamn , ge honom det istället.

Goodness me
  • Anonym (TS)
    taquine skrev 2016-10-14 02:07:42 följande:

Ska jag vara ärlig så tycker jag det är ett väldigt fult namn.Skulle ni ge honom namnet kommer han säkert kallas för Bart eller dyl- 

Det finns ju så fina pojknamn , ge honom det istället.

Okej nu svarade du inte på någon av frågorna :) läs om och se om du har något relevant svar.

Bart tror jag för övrigt inte är ett troligt smeknamn då det är enstavigt och vi oftast föredrar tvåstaviga smeknamn här i Sverige.

Några nackdelar med namnet jag tänker på är att många förmodligen skulle förknippa namnet med bart i Simpsons och att namnet känns för högtravande och pompöst.
  • Anonym (TS)

Gillar Atticus också men även det känns lite too much. Funkar inte så bra på svenska heller.

• Tow2Mater

Bartolomeus, nej. Vem annan forknippas det med än Jesu lärjunge? Inget fel med det, men....bara 'konstigt' svenskt namn. Hellre "Bartolomaios" då, det låter iallafall utländskt.

• Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2016-10-14 01:54:54 följande:

Tar gärna emot tips på andra pojknamn.
    Gillar klassiska namn men ändå med en liten knorr. Det behöver inte vara ovanligt eller så. Plus för ett namn som funkar på engelska.

Nicholas, Nicolas, Aaron, ...
  • Anonym (Komnernu)

Jävligt fult alltså. Låter inte alls så överklass som man kanske vill att det ska vara, utan väldigt påklistrat. Säger det av högsta välmening. Och jo han kommer att kallas bart just pga. Simpsons. I bästa fall kallas han för barre och då landar vi ändå på nåt riktigt jävla fult. Ger intryck utav att föräldrarna försökt sig på nåt unikt men failat....shitstorm incoming I know men så är det..gör det inte TS...

• Anonym (anon)
    Anonym (TS) skrev 2016-10-14 02:27:04 följande:

Okej nu svarade du inte på någon av frågorna :) läs om och se om du har något relevant svar.

Bart tror jag för övrigt inte är ett troligt smeknamn då det är enstavigt och vi oftast föredrar tvåstaviga smeknamn här i Sverige.

Några nackdelar med namnet jag tänker på är att många förmodligen skulle förknippa namnet med bart i Simpsons och att namnet känns för högtravande och pompöst.

Precis som du skriver är högtravande och pompöst det första som slår mig. Av de namn du nämner tycker jag endast att Ian är ok, tycker dock inte det är så fint men i vart fall icke-pompöst.

Jag vet att det kan vara svårt att hitta namn som funkar på båda språken, är själv halv engelska och halv irländska, min man är svensk. Eftersom vi bor i Sverige har vi satsat på mer svenskklingande namn men som även funkar bra hos mina släktingar, barnens kusiner osv. Med mellannamnen däremot har jag tagit ut svängarna lite mer: Aoife och Fergal :)
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2016-10-14 03:27:35 följande:

Bartolomeus, nej. Vem annan forknippas det med än Jesu lärjunge? Inget fel med det, men....bara 'konstigt' svenskt namn. Hellre "Bartolomaios" då, det låter iallafall utländskt.

Tow2Mater skrev 2016-10-14 03:29:33 följande:

Nicholas, Nicolas, Aaron, ...

Ja det är sant, vi är ju inte troende alls heller.

Tack för dina tips.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Komnernu) skrev 2016-10-14 04:50:55 följande:

Jävligt fult alltså. Låter inte alls så överklass som man kanske vill att det ska vara, utan väldigt påklistrat. Säger det av högsta välmening. Och jo han kommer att kallas bart just pga. Simpsons. I bästa fall kallas han för barre och då landar vi ändå på nåt riktigt jävla fult. Ger intryck utav att föräldrarna försökt sig på nåt unikt men failat....shitstorm incoming I know men så är det..gör det inte TS...

Överklass vill jag absolut inte att det ska låta, det skulle som sagt inte matcha efternamnet eller våra liv. Jag letar heller inte efter specifikt unika namn.

Har du något tips då? Och vad tycker du om mina andra exempel?
  • Anonym (TS)
    Anonym (anon) skrev 2016-10-14 06:41:00 följande:

Precis som du skriver är högtravande och pompöst det första som slår mig. Av de namn du nämner tycker jag endast att Ian är ok, tycker dock inte det är så fint men i vart fall icke-pompöst.

Jag vet att det kan vara svårt att hitta namn som funkar på båda språken, är själv halv engelska och halv irländska, min man är svensk. Eftersom vi bor i Sverige har vi satsat på mer svenskklingande namn men som även funkar bra hos mina släktingar, barnens kusiner osv. Med mellannamnen däremot har jag tagit ut svängarna lite mer: Aoife och Fergal :)

Ja det är jättesvårt! Just nu lutar vårt val mest åt Alexander och sen kommer vi som du säger ta ut svängarna på mellannamnet.

Aoife och Fergal var ju superfina och passande i er familj :) kul!

Atticus är ett släktnamn i min mans familj så vi kommer förmodligen välja bland annat det som mellannamn.
  • Anonym (anon)
    Anonym (TS) skrev 2016-10-14 13:15:18 följande:

Ja det är jättesvårt! Just nu lutar vårt val mest åt Alexander och sen kommer vi som du säger ta ut svängarna på mellannamnet.

Aoife och Fergal var ju superfina och passande i er familj :) kul!

Atticus är ett släktnamn i min mans familj så vi kommer förmodligen välja bland annat det som mellannamn.

Alexander är jättefint och släktnamn är alltid trevligt att bevara:)
  • Anonym (TS)
    avocadoo skrev 2016-10-14 15:27:47 följande:

Matteus är mycket, mycket finare ;)

Tack för tipset! :) ja det är jättefint men inget namn jag skulle vilja ha på mitt barn.
  • race
    Kanske...
    Benedict, Louis, Baltazar, Leonard, Leopold, Herman, Andor, Ferdinand, Elis, Emmet, Ivan, Jack, Julius, Cesar, Justus, Charles, James, Augustin, Natan, Elmer, Sander, Vikram, Viggo, Emanuel, Manuel, Jonah, Wilhelm, Abel, Arthur, Theodor, Arild, Valdemar, Johannes, Jonathan, Milo, Alvar, Sigurd, Sixten, Adam, Vincent, Valentin, Benjamin

Av dina förslag gillar jag särskilt Bernard, Gillis, Hector och August. Bartolomeus tror jag blir för krångligt. Många barn kommer nog ha svårt att komma ihåg/ kunna uttala hela namnet och kommer därför ge smeknamn, ett fint smeknamn hade dock varit Meo.
  • Anonym (TS)
    race skrev 2016-10-14 21:17:39 följande:

Kanske...

Benedict, Louis, Baltazar, Leonard, Leopold, Herman, Andor, Ferdinand, Elis, Emmet, Ivan, Jack, Julius, Cesar, Justus, Charles, James, Augustin, Natan, Elmer, Sander, Vikram, Viggo, Emanuel, Manuel, Jonah, Wilhelm, Abel, Arthur, Theodor, Arild, Valdemar, Johannes, Jonathan, Milo, Alvar, Sigurd, Sixten, Adam, Vincent, Valentin, Benjamin

Av dina förslag gillar jag särskilt Bernard, Gillis, Hector och August. Bartolomeus tror jag blir för krångligt. Många barn kommer nog ha svårt att komma ihåg/ kunna uttala hela namnet och kommer därför ge smeknamn, ett fint smeknamn hade dock varit Meo.

Åh tack snälla för dina förslag! Gillar många i din lista. Ja jag håller med dig om Bartolomeus :)
  • race
    Anonym (TS) skrev 2016-10-14 23:09:27 följande:
    Åh tack snälla för dina förslag! Gillar många i din lista. Ja jag håller med dig om Bartolomeus :)
    Roligt att jag kunde vara till hjälp! :)
  • fluu

Får ingen "Lundsbergs-känsla". Skulle jag gissa på ursprung så skulle jag gissa att Bartolomeus har utländska föräldrar/frikyrkoföräldrar/kulturhipsterpäron.

Namnet i sig är hemskt vackert. Men såååååå långt och lär därför ge smeknamn, kanske Bart....

Förslag:

Junias, Evander, Rupert, Ambrose/Ambrosius, Amandus, Abraham, Blasius, Constantin, Casimir, Cornelius, Dominik, Edmund, Eneas, Evangelo, Evald, Florentin, Gideon, Grimald, Isidor, Jeremias, Laban, Lysander, Leander, Lorens, Leonid/Leonidas, Maxim, Marcel, Marius, Mandus, Manfred, Moses, Nicolai, Prosper, Pascal, Remus, Symeon, Severin, Sirius, Timoteus,Zacharias, Wilfred.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Immanuel och Israel föll visst bort.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Namnet Bartolomeus