• Loveinworld471

Råd för att hjälpa en flicka som känner sig förföljd av onda andar?

En kompis till mig har en dotter som känner sig förföljd av onda andar sedan hon utövat Anden i Glaset på en fest. Hon säger att hon hör röster varje gång hon ska somna och att hon såg någon stå i rummet en gång när hon vaknade på natten. Vad borde min kompis och hans fru göra för att hjälpa henne?

• Svar på tråden Råd för att hjälpa en flicka som känner sig förföljd av onda andar?
  • Fnollet

Från tv och populärkultur har man gör hört att det är viktigt att säga hejdå till anden. Jag vet inte, men kanske köra igen på samma plats och säga hejdå innan man slutar?

• Loveinworld471

Flickan säger också att hon hör röster som säger att hon inte får ta ett viss klädesplagg.

• Fnollet

Jag har inte varit med om någon sådant här förutom, så ett tips är väl att läsa på de ockulta med anden i glaset, konsekvenser etc.

• Fnollet

Och är de religösa av något slag, så finns det inom de flesta religioner knep för att få bort andar och dylikt

• Loveinworld471

Flickan hörde också att en ande sade till henne att hon skulle måla ansiktet svart och ställa sig mitt på skolgården.

• En glad tjej

De kanske ska kontakta ett medium? De brukar veta hur man går tillväga vid sådana här händelser. Stackars flicka som hör sådana röster.

• Miriami

Jag har läst och hört att Jesus kan driva bort andar. I bibeln står det att han kan det. Ta henne till någon kyrka så att de kan be för henne.

• scanmia

Prata med tjejen om skillnaden mellan fantasi och verklighet. Förklara hur viktigt det har varit under evolutionen att ha en fungerande fantasi som kan föreställa sig den där tigern som smyger i buskarna även om man ännu inte sett den så att man kan hålla sig säker. Om man en gång för mycket föreställer sig något farligt och sätter sig i säkerhet i onödan så är kostnaden för det mycket mindre än om man en gång av misstag inte sätter sig i säkerhet när det finns en tiger där.

Förklara också att vissa har för livlig fantasi och att det då är läge att försöka jobba på att minska ner på den till en mer hanterbar nivå som bättre beskriver den verklighet vi lever i. Annars kommer den att vara till mer av en börda än en gåva och tillgång.

• MiasMamma
    Loveinworld471 skrev 2016-10-15 05:21:08 följande:

Flickan säger också att hon hör röster som säger att hon inte får ta ett viss klädesplagg.

Det kallas schizofreni och krävs psyk behandling.
  • Domesticgoddess

Instämmer med Miasmamma; en kontakt med bup känns angelägen. Om inte annat för att utesluta ett gränspsykotiskt tillstånd.

• Ascendere

Här får du några råd. Jag utgår naturligtvis från att ni är medvetna om att det inte existerar något sådant trams som "onda andar" och agerar utifrån det.

1. Förklara för flickan att det inte existerar några "onda andar". Anden i glaset är en sällskapslek som inte har något med andar att göra utan styrs helt av deltagarna.

2. Angående att höra röster innan man somnar och att vakna av att det står någon i rummet mitt i natten: Även om det kan kännas läskigt så är detta varken konstigt eller ens särskilt ovanligt, och heller inget tecken på schizofreni eller annan galenskap. Tvärtom är båda dessa fenomen väl dokumenterade inom sömnforskningen. Läs på om begreppen "sömnparalys" och "hypnogoga hallucinationer", till exempel på Wikipedia eller 1177. Kortfattat innebär det att delar av hjärnan sover och delar är vakna, dvs man är i ett mellanläge och drömmer fast man är vaken.
    Om problemen är stora så bör flickans föräldrar prata med vårdcentralen om det så hon kan få hjälp eftersom det kan finnas ett samband med narkolepsi i vissa fall.

3. Ta inte dit något "medium" eller liknande, då får ni ju bara flickan att tro ännu mer på såna där vidskepelser, vilket är direkt kontraproduktivt. 

• lilylie

Onda andar finns och flickans problem måste tas på allvar! Min man har varit med och både kastat ut onda andar ur människor och drivit bort onda andar från människor - i Jesu namn. Anden i glaset är en ockult aktivitet och inte så oskyldig som en del vill tro. Mitt råd är att kontakta någon kristen - alltså någon som verkligen tror på Bibeln och lever som den lär, med Jesus som sin Herre och Frälsare. Har de ingen kristen vän så kolla med närmaste kyrka, t.ex. Pingstkyrkan. Där finns människor som vill hjälpa och som förstår situationen. Vilken stad bor de i?

Svar på tråden Råd för att hjälpa en flicka som känner sig förföljd av onda andar?