Anonym (Antikjakt) skrev 2016-10-16 00:13:55 följande:
Har ett likadant, ärvt armband med ca 7-8 berlocker - två faktiskt, ett i guld och ett i silver :)
Mitt tips är att inte köpa "nytt" då nyproducerade berlocker/hängen har helt annan patina än ditt ärvda armband. Leta istället rätt på en guldsmed som handlar med antika/begagnade smycken och be dom hålla utkik efter det du söker, så kan de kontakta dig om de får tag på något. Annars är auktioner runt om i landet en möjlighet, men räkna med att det kommer ta lång tid att hitta nåt :) fråga runt i släkten, hör med vänner och bekanta, kolla pantbanker. Jakten i sig kan bli ett stort nöje :)
Ett annat hett tips - ta armbandet till en guldsmed och be dom kolla länkarna så att de har god kvalitet. En länk i mitt armband gick av pga slitage (den var tunn som en sytråd) och jag skattar min lyckliga stjärna att jag inte hade det på när det hände, då kanske jag hade tappat bort det... kostade ca 500 att laga och förstärka länken så den blev som ny, men det var det värt! Dom polerade också upp armbandet så det blänker fint nu :)
Åh tack snälla för ditt svar!
Får hålla utkik helt enkelt. Men någonstans ifrån måste ju berlockerna komma, hur köpte man dessa berlocker förut? Är ganska otålig av mig och det vore kul att ha åtminstone en berlock på medan jag väntar på andra fynd... ;)