Hur hade/har ni det med Preventivmedel?
Jag har läst både för och nackdelar med olika preventivmedel
Man har läst att många blir gravida direkt efter avslut och många får vänta flera år innan en graviditet blir till
Sen har man även läst att många upplever väldiga problem under och efter ett preventivmedel när man använder det och avslutat det
Så mina frågor lyder av ren nyfikenhet
Vilket preventivmedel använde du? Har du använt fler? Upplevde du neg eller pos effekt?
När började du använda ditt preventivmedel och när avslutade du? (Senaste preventivmedlet)
Hade du negativa effekter eller positiva effekter av ditt senaste preventivmedel?
Hur länge dröjde det innan du blev gravid?
Hur reagerade kroppen efter avslutad preventivmedel, Kom den igång fort eller tog det lång tid?
Jag själv har använt 3 olika preventivmedel genom mina 28 år men idag planerar jag och sambon att bilda en familj. Så jag själv börjar med att svara på de egna frågorna :)
1. Vilket preventivmedel använde du? Har du använt fler? Upplevde du något neg eller pos effekt?
Mini-piller mellan jag va 14 år och 16 år (Blev gravid trots skydd, viktuppgång)
P-stav mellan jag va 18 år till jag va 24 år (Viktuppgång)
Tror jag va utan P-medel fram tills jag va 26 använde nån P-spruta men osäker.
P-stav mellan jag va 26 år och 27 år (Fick rikliga blödningar varje dag i flera månader samtidigt som jag pågick en viktnedgång, fick använda blodhämmande)
P-spruta Augusti 2015 - Sista sprutan 11 maj 2016 (Inga biverkningar, och blev blödningsfri direkt efter första dagen jag tog sprutan)
2. När började du använda ditt preventivmedel och när avslutade du? (Senaste preventivmedlet)
P-spruta Augusti 2015 och sista sprutan togs 11 Maj 2016 d.v.s P-sprutan slutade göra verkan i Augusti 2016
3. Hade du negativa effekter eller positiva effekter av ditt senaste preventivmedel?
Har bara positivt att säga, Jag blev blödningsfri direkt efter första Sprutan, mådde jättebra av den och hade inga som helst bieffekter av användningen
4. Hur länge dröjde det innan du blev gravid?
Är ej gravid ännu, inte vad jag vet iallafall trots diffusa symptom som trötthet och att jag kissar 2-3 ggr/timmen senaste 2 dagarna, men vi är under tillverkning, förtidigt att säga något annat
5. Hur reagerade kroppen efter avslutad senaste preventivmedel, kom den igång fort eller tog det lång tid?
Inte märkt något direkt efter avslut, inget negativt eller dylikt. Mer än hade genomskinliga flytningar för snart 2 veckor sen redan, hoppade i sänghalmen med sambon för 8-9 dagar sen, fick brun/rosa flytning 2 dagar efter, haft lite ont i livmodern på höger sida, fått 3-4 dagars blödning ihop med flytning senaste veckan. Det är 2 ½ månad sen P-sprutan gick ur kroppen