• Annas95

Gravid och sitter på 1000 funderingar.

Hej! Jag är 21 år har precis fått veta att jag är gravid med min pojkvän som är 32. Vi båda är glada över det. 

Men... jag gruvar mig för en sak.. Jag har inget fast jobb, jag pluggar upp några högskole förberedande ämnen för att jag sedan ska söka till lärarlinjen så småning om. Jag jobbar nu på en skola och har gjort det i 2 år. Men jag vet aldrig hur länge jag blir kvar. Alltså får bara en månad åt gången typ. Min pojkvän har ett bra jobb och får bra betalt (egen företagare inom tatuering) 

Vad händer om jag inte får jobb? jo då kommer det sluta med att han betalar allt. Det kan jag inte tillåta eller mitt samvete säger ifrån.. vår hyra är på ca 12000, sen mat plus alla andra kostnader som kommer bli. 

Är så kluven över detta.. ska man göra abort över detta även fast vi båda vill ha kvar det? Känner att tiden kanske inte är inne? Men blir den någonsin det??

Snälla hjälp mig.. :(

• Svar på tråden Gravid och sitter på 1000 funderingar.
  • Tess1990

Om graviditeten går bra och du och barnet mår bra efter, så kan ju din kille vara föräldraledig och du kan fortsätta plugga eller jobba som du gör nu

När barnet är 1år kan hen börja på förskola, då kan du utan problem plugga och/eller jobba

Så de är inte så jättelång tid du måste pausa eller han behöver stå för kanske majoriteten av pengarna, beroende på hur du och barnet mår och hur ni vill göra med föräldraledigheten

Du gör ju dessutom ett jobb som jag hoppas du/ni/han tycker är viktigt/viktigare än pengar, dvs. Skapar, föder och tar hand om erat barn..

OM du vill göra abort, så gör det, men känn dig inte pressad att göra de bara för att du inte har fast jobb just nu

Får jag fråga varför er hyra är så hög?

Kanske skulle byte till billigare boende vara bättre

• Annas95

Nej ingen av oss vill ju göra abort. 

Hyran ligger på så mycket. Alltså har räknat med hyra, el, vatten, internet, radiotjänst, tv osv. 

Men bara hyran ligger på 9700. Det är en nyrenoverad 3a på 80kvm.

Vi letar lägenhet (en 4a) eller hus. Men inte dykt upp nått vi gillar. Och vi tänkte köpa det om ca 1 år. Och det är sån sjukt bostadsbrist här. 

• elinafinabajs

Gjorde en abort för 9 månader sedan då min kille inte ville ha barnet då han inte ansåg att tiden va rätt. Han stod för den teoretiska och ekonomiska tänkandet om man säger så.. ingenting är bra efter det.. tycker verkligen inte man ska göra en abort om man inte är 100% säker på att man inte vill ha det och det låter inge som ni går i dom tankarna. Det kostar mer en det smakar med en abort och gör så ont i själen så inte säkert man nånsin blir sig själv efter nått sånt. Men man ångrar aldrig sina barn! Hoppas ni hittar eran lösning men allt går bara man vill

• Linda2barnsmamma

När jag blev gravid första gången så va jag tvungen att sluta i mån 4 då jag kräktes varje dag fram till förlossningen . Min man fick då stå för det mesta men de gjorde honom inget.. när ja skulle börja jobba igen så hade dom ingen ny brukare till mig (Pers assistent.)

Så då valde jag (blev gravid när första var 9 mån igen) att läsa till undersköterska på distans vilket fungerade utmärkt + att det blev ca 10.000 i inkomst under den tiden ialf. :) så de kanske kan vara nått ?

• Linda2barnsmamma

Glömde skriva att ja va hemma och mammaledig den tiden jag plugga till undersköterska .. så sparade även föräldradagarna på det viset :)

• Annelie 76

Du skriver att du har jobbat i två år så då borde du ha en sjukpenningsgrundande inkomst. Om du har det så får du ju sjukpenning om du blir dålig under graviditeten och inte kan jobba. Du får ju också föräldrapenning när barnet är fött. Det krävs bara att man jobbat för att få ersättning, inte fast jobb. Ring försäkringskassan och fråga om din SGI så behöver du inte fundera mer på det.

• Förväntanstid
    Annelie 76 skrev 2016-10-17 09:43:10 följande:

Du skriver att du har jobbat i två år så då borde du ha en sjukpenningsgrundande inkomst. Om du har det så får du ju sjukpenning om du blir dålig under graviditeten och inte kan jobba. Du får ju också föräldrapenning när barnet är fött. Det krävs bara att man jobbat för att få ersättning, inte fast jobb. Ring försäkringskassan och fråga om din SGI så behöver du inte fundera mer på det.

Precis. Om man jobbar heltid till va halva graviditeten (kommer ej ihåg vilken vecka) så har man föräldrapenning som utgår från heltid även om du måste gå ner i tid/blir sjukskriven. Så du kommer kunna vara föräldraledig på samma villkor som andra. Berätta inte att du är gravid förrän det syns jättetydligt om du mår så pass bra att du kan dölja det. Då behöver du inte riskera att de inte återanställer dig för att du är gravid.
  • Annas95

Tack så himla mycket för alla svar!! Jag ska kolla upp allt och Jag ska ringa försäkringskassan! Och leta som en tok för en billigare lägenhet..

En fråga bara? Om rektorn på skolan jag är på säger att jag får vara kvar till vår och jag skriver på avtal. Om jag vid jul säger att jag just fick reda på att jag är gravid. (Bf i början av juni) kan dom då ta tillbaka avtalet??

Svar på tråden Gravid och sitter på 1000 funderingar.