• eemmiis96

Skaffa barn när man bor i en etta?

Hej! jag och min sambo bor just nu i en etta med sovalkov och pratar ibland om hur det skulle funka att skaffa barn när vi fortfarande bor kvar här.
    Jag tycker det känns som om det ska bli trångt med alla extra möbler och så som man faktiskt kommer att behöva men han tror att det skulle funka. Jag vill ju jätte gärna ha barn och tror väl ändå att det skulle gå bara man hittar lösningar för att få plats med allt.
    Är det nån av er som har någon erfarenhet av att skaffa barn och bo i en etta? 

• Svar på tråden Skaffa barn när man bor i en etta?
  • Anonym (Trångt)

Det går, men det är trångt.

Man får pussla med allt, bebis grejerna tar stor plats. Man går varandra på nerverna, man råkar väcka bebisen när man går förbi spjälsängen för att gå på toa osv.

När vi vart gravid så planerade vi ju att flytta till hus så fort som möjligt, men vi är fortfarande fast i ettan då det är stor bostadsbrist där vi bor och våran dotter är 7månader. (Våran etta är på 40 kvm.)

• stormfågel

Vi fick vårt första barn när vi bodde i en liten etta (maken jobbade heltid och jag pluggade halvtid och jobbade halvtid). Trångt och jobbigt på flera sett men vi kunde till och med spara lite pengar eftersom vi bodde så billigt.

Vet man att det är tillfälligt klarar man det mesta.

Sen flyttade vi till en trea och bor nu i hus med fyra barn :)

• eemmiis96

Förstår att det kan bli lite trixigt för att pussla ihop vardagen på litet utrymme.

våran etta är också 40 kvm.

Det ultimata vore ju självklart att flytta till något större och det finns ju fortfarande möjlighet att vi hinner göra det innan vi får barn också. Men känner ändå att jag vill vara lite beredd och tänka ut lite lösningar ifall vi inte skulle hinna hitta något nytt.

• Anonym (Hjbh)

Beror ju på hur länge ni tänkt bo i ettan. Rent krasst behövs ingen spjälsäng i början, köp ett nest så kan ni samsova. Har ni tvättmaskin eller liknande så räcker det med bara en skötbädd, alltså är inte skötbord nödvändigt heller. Det behövs inte en uppsjö med prylar med en nyfödd men har ni tänkt bo i ettan tills barnet närmar sig året så krävs det mer grejer såklart.

• eemmiis96

Jag har funderat på ett bedside crib isåfall och tror vi skulle få plats med ett ifall vi skaffar oss en något mindre säng.

Skötbord finns det ju ihopfällbara som jag tycker känns smidigt, men samtidigt ska det ju också få plats någonstans.

Tanken är väl att vi inte ska bli kvar i ettan allt för länge då det inte känns speciellt praktiskt i längden.

• Anonym (2 barn)

Bor själv med två småbarn i en stor etta på 59kvm.Funkat bra hittills.

• Anonym (Finns det hjärterum...)

Min kompis bodde i en etta på 35kvm med stockholms-dusch med sin dotter de första 7 åren (+- något år?). Barnet har vuxt upp till en välartad ung kvinna och verkar inte ha farit illa av sin barndom.

• Anna74a

Fördelen med att bo på en liten yta med ett litet barn är att man har bättre koll.
    Den åldern när de far omkring, pillar på allt och ramlar hela tiden.
    Vi bodde så tills barnet var 2,5 och vi flyttade till ett hus.
    Perfekt.

Svar på tråden Skaffa barn när man bor i en etta?