• femalealphastar

småbarn och graviditet, hur är det??

Hej alla,
    Nu är det så att vi har ett barn på snart 1 år och vi planerar att skaffa ett syskon och så långt är allt lugnt MEN det är en sak jag är orolig över och det är hur man gör med gravidtröttheten och att ta hand om ett så litet barn samtidigt.

Eftersom detta skulle bli vårt andra barn så har jag ingen erfarenhet av att vara gravid och samtidigt ha barn så jag skulle verkligen uppskatta att få höra era erfarenheter av just det =)

Är det jättekrävande, är det helt ok eller är det ingen big deal?
    Hur gör man om man skulle bli gravid med illamående?
    Hinner man vila något under dagen?
    OSV;

jag kommer vara hemma själv under dagarna så jag måste verkligen vara förberedd så långt jag kan.

Tack!

• Svar på tråden småbarn och graviditet, hur är det??
  • Mallemamma

Vi valde att vänta av just den anledningen, men min första graviditet var inte lätt heller, var sängliggandes med kräkningar dygnet runt så räknade med en till sådan graviditet. Nu när sonen var 2,5 och vi kände att han klarade längre dagar på förskolan så blev vi gravida på första försöket.

Jag har precis varit o kräkts upp magens sista innehåll för dagen... Vecka 17.

Jag hade aldrig klarat att ta hand om sonen, hans pappa tar allt ansvar med hämta och lämna och sonen kommer in till mig i sovrummet på eftermiddagarna och läser böcker/ser på film när jag orkar.

Man vet aldrig hur graviditeten blir.. Hade man en lätt första graviditet kanske man vågar chansa för man vet inget annat, men man kan också råka ut för alla gravidåkommor det finns och det hade inte jag vågat riskera om jag fortfarande var föräldraledig.

Men som sagt, jag visste ju vad jag kunde vänta mig.

Lycka till oavsett vad ni beslutar :)

• Linnis92

Om det är jobbigt beror ju på vad för barn ni redan har. Jag blev gravid när våran son var 1,5 och det funkade fint! Visst, blev lite mer skärmtid än vanligt men det var inte överdrivet jobbigt.

• femalealphastar

vårt barn är intensivt och tidigt med i stort sett allt så de är ganska hög växel men nu har man vant sig, allt fungerar bra i övrigt som sömn, mat lek osv.

Graviditetetn var enkel utan konstigheter om man bortser från psykiska men som sagt jag har aldrig mått illa eller haft ont (under grav) så de kan ju bli så att man får en sån grav med????dock är jag inte överdrivet orolig utan de som oroar mig mest är trötthet då jag behöver vila de gr vårt barn sover nu under dagen vilket är två gr.

Jag tycker de är lugnande att höra hur andra upplever det även om de är tufft..?då får man mer kött på benen och vet mer vad som förväntas av en

• Lia4

Var gravid igen när min 1:a var ca 1,5. Hade haft en enormt lätt första graviditet.

Med andra fick jag foglossning i v 22. Kunde knappt röra mig, än mindre springa efter en 2-åring. Det var fruktansvärt tufft.

Trean mådde jag super! Ingen foglossning alls.

Fyran var jättejobbigt.

Alla graviditeter är olika och man vet aldrig innan hur det kommer bli.

• SmultronSöt

Det var tufft som fan vissa dagar men jag lever än! :)

Ibland var jag så trött så allt bara var en suddig dimma framför ögonen och huvudet snurrade, men det var bara att bita ihop.

Jag blev gravid igen när min första nyss fyllt 2 år, jobbade även heltid.

• Linda2barnsmamma

Hej. Jag blev gravid med andra när vår första var 9 månader. Fick extrem foglossning med andra men fick det att funka ändå på nått sätt. Hade första flickan på förskolan dom 15 tim man kunde (fick ha lite längre ibland beroende på hur ont jag hade) . Passade på att sova dom timmarna hon va på dagis. Tröttheten klarar man av på ett annat sätt. Vet inte om kroppen ställer in sig på att man har barn innan och att orken behöver finnas där

• ebe91

Jag plussade när sonen var 7 månader (15 månader mellan barnen). Klart det var tufft men man klarar det! Under den värsta tröttheten vilade jag middag då sonen vilade och jag gick o la mig kl 20 på kvällen - kanske inte roligaste sambon men det var ju så kort period. Mådde rätt illa typ 10 veckor, hade jättesvårt för att byta sonens bajsblöjor och att ge han lunch var en ren o skär plåga (tålde inte lukten på burkmat och gröt). Men det var bara att bita ihop. Var inte bara en gång jag spydde när jag böt hans blöja eller när jag grävde ut maten ur barnmatsburken.

Med första hade jag en hemsk foglossning som resulterade i delvis sjukskrivning redan v 21, men andra hade jag inte alls samma problem!

• Linda2barnsmamma

Haha låter precis som jag.. :) Man kände sig så bra när man typ hulka varje gång man skulle byta blöja..

Men klarade du dig helt från foglossning andra grav? Ja hade inget första men andra va fruktansvärt redan från v.10 ...

Nu planerar vi en tredje , våra flickor är nu 5 o 7 men e livrädd för att foglossningen ska komma ännu värre denna gång ;)

• ebe91
    Linda2barnsmamma skrev 2016-10-17 08:13:51 följande:

Haha låter precis som jag.. :) Man kände sig så bra när man typ hulka varje gång man skulle byta blöja..

Men klarade du dig helt från foglossning andra grav? Ja hade inget första men andra va fruktansvärt redan från v.10 ...

Nu planerar vi en tredje , våra flickor är nu 5 o 7 men e livrädd för att foglossningen ska komma ännu värre denna gång ;)

Inte helt. Kring v 35 fick jag ont i ljumskarna och vissa dagar gjorde det jätteont att gå, övervägde kryckor till o från.. sambon jobbade då bara mån-ons, så var bara att härda ut. Men vi var mest hemma då eftersom jag hade så pass ont. Sista 3 veckorna minns jag som hemska... men med första fick jag ont så mycket tidigare, därför upplevde jag nog det värre. Fast då hade jag bara mig själv att bry mig om.

Förstår det, för det är tusan inte kul!
  • Linda2barnsmamma

Okej. Ja men de va ju tur att de kom så sent ialf.. eller ja.. man är ju tyngre o de e jobbigare ... så ja vet inte. Haha...

Ja vi sätter igång i början av dec. Så mitt första symptom blir förmodligen foglossning om ja får gissa..

Har ni planer på några fler ? ;)

Hur går det för dig TS då? :)

• ebe91
    Linda2barnsmamma skrev 2016-10-17 09:17:15 följande:

Okej. Ja men de va ju tur att de kom så sent ialf.. eller ja.. man är ju tyngre o de e jobbigare ... så ja vet inte. Haha...

Ja vi sätter igång i början av dec. Så mitt första symptom blir förmodligen foglossning om ja får gissa..

Har ni planer på några fler ? ;)

Hur går det för dig TS då? :)

Vi har väl pratat om både en nr3 och nr4 men det är inte aktuellt ännu! Mina barn är fortfarande såpass små, älsta är drygt 1,5 år och yngsta är bara knappt 4 månader :) så det är nog något år bort!
Svar på tråden småbarn och graviditet, hur är det??