• Klaraisabella

Kön avslöjat trots att vi sa nej

Hej
    Var på RUL idag och sa klart och tydligt ifrån att vi inte ville veta kön. Precis innan vi ska gå får min man en liten remsa med bilder tryckt i handen och vi går därifrån. Inne i hissen börjar vi kolla på bilderna såklart och blir helt perplexa, är det en liten snopp som syns? Vi är inte tränade ultraljudsbarnmorskor så vi kan inte säga men nu känns allt bara förstört. Inte för att det kanske är en pojke utan för att bm av alla bilder hon tog ändå skickar med en där det syns. Jag VET att man kanske får räkna med det men nu är jag bara hormonstinn och trött och ledsen. Det känns inte som att vårt nej respekterades och det känns som att de har berövat oss på något, nämligen vår ovetskap. Det är inte en proportionerlig reaktion, jag inser det. Men jag ville verkligen, verkligen inte veta. Nu känns det bara ledsamt. 

• Svar på tråden Kön avslöjat trots att vi sa nej
  • HJohannesson

Det är väl mest troligt navelsträngen som syns. Man behöver se könet mer i sin helhet för att kunna avgöra vad som är vad.

Jag ville verkligen inte veta könet på mitt barn, men hade jag fått det hade det också gått bra.

Var glad istället och njut och bebisen verkade vara frisk.

Bit ihop och gå vidare :) du ska vara gravid i 20 veckor till, spara din energi till det istället.

• Voodoodoll

Du kan absolut se fel, TS. Även ett tränat öga gör det ibland. Vid bägge mina RUL har BM sagt att vi väntar en pojke (första gången såg hon en pung, andra gången en snopp). Fick flickor bägge gångerna. Ni vet inte förrän barnet faktiskt är ute. Lycka till :)

• Anonym (Bild)

Kan du inte lägga upp snoppbilden här om du är så säker på att det är en snopp? Kanske kan mer tränade ögon avgöra om det faktiskt kan vara något annat... Ni tror ju redan ni vet könet så vad gör det för skillnad om vi också får gissa :)

• Anonym (Emma)

"Allt känns förstört" och "bara ledsamt ", skriver du... Jo, det är ju lite snopet att ni genom att studera ultraljudsbilderna kan tycka att ni kanske kan se könet på barnet. Men är det inte en glädjens dag egentligen? Ni har fått veta att allt ser bra ut med er bebis! Hade det varit så att barnet haft missbildning, eller rent av inte varit livsdugligt, då hade man kunnat prata om att "allt var förstört" och "bara ledsamt ". / Mvh Emma, som det senaste året fått tre missfall, varav ett sent i femte månaden. Önskar bara att få ett levande och friskt barn...

• mullemamma

Hade bm sagt det hade det absolut varit fel. Men att ta reda på om det råkar synas på en bild eller inte är inte något som ingår i bm jobb, ni kunde ju lika gärna ha råkat se könet under undersökningen. Och bett uttryckligen att inte få bilder där könet ska synas. Barnmorskans jobb på RUL är att kontrollera att barnet är friskt och att fastställa grav längd.

• Swagger

Ibland kan navelsträngen ligga på ett sånt sätt att det ser ut som en snopp...

• Axe

Trodde inte det fanns vuxna människor som är såhär löjliga!

Hoppas ni är vuxna iaf, då ni ska ha barn...

Var glada att ni ska få ett friskt barn istället. Alltså har folk inga riktiga problem?

• viseversa

Jösses vilken sjukt överdriven reaktion. Skämtar du eller? Ni bad om bilder ni synar bilderna och blir sura för att löner KANSKE syns. Var glada att barnet är friskt. Snacka om en jävla bagatell.

• stor grön drake

På vårt RUL glömde de skriva ut bilder. Vi trodde att de gjorde det men det var tydligen bara en lapp med mätningen.på. det kändes snopet och ledsamt. Såg ni inte "snoppen" när UL gjordes? Troligtvis är det navelsträngen som ligger så till.

Vi bad att inte få veta. Vi sa dock att syns det så syns det, men bad dem att inte säga om de såg. Ni blev det så att snoppen syndes klart och tydligt och orden "En snopp!!!" hoppade ur munnen på henne innan hon kunde hindra dem. Dock inte hela världen för oss iom att vi såg det tydligt själva, det fanns inget att ta fel på och iom vinkeln ingen möjlighet att det var något annat. Vi har dock inte tagit fasta på den 1% chansen att det är en flicka och väntar med spänning på att se om vi såg rätt, för även vårdpersonal kan se fel.

• Anonym (Förstår er)

Förstår att bi är besvikna men som vissa andra skriver, de kan vara navelsträngen som ligger så det ser ut som en snopp. Jag lät könet bli en överraskning för att just könet inte spelar någon roll och huvudsaken barnet är friskt. Fick reda på att det var en underbar pojke, som försvann på en gång efter ett akut snitt för han var hjärtsjuk. Men de är en annan historia. Han mår bra idag efter en operation.

• Anonym (Läkaren)

När vi var på ett tul så sa läkaren bort sig och sa att det låg en liten tjej där inne, vi ville inte veta utan ville få överraskningen på förlossningen.

Vi försökte slå ifrån oss att han råkade berätta men det var omöjligt, vi var ju självklart lyckliga oavsett, valde att hålla vetskapen om könet för oss själva.

När sen förlossningen var igång och det efter komplikationer avslutades med snitt så visade det sig vara en pojke, det var ingen tjej utan en liten pojke

Den chocken var svår att ta sig ur, vi hade ju ställt in oss på en tjej även om det inte spelade någon roll alls.

Nu när våran son är 3 månader har jag förstått att vi fått en liten kille men det tig sin lilla tid.

Han är så älskad <3

• Anonym (men gud)

Men snälla människor, det var en otroligt överdriven reaktion!!!
    Ni är säker unga och brukar få saker och ting serverade på silverfat, var glada att ni ens är gravida!

• Anonym (Jisses)

Säger som alla andra var glada över att ni har ett friskt barn istället.

Förstår inte riktigt alla som är så anti och veta könet innan. Visst kanske mer spännande när det är dags men herregud. Det är ju 50/50 oavsett.

BM bestämmer väl inte hur barnet ligger och råkar man se själva genom ul eller bild ska man väl inte gå upp i taket. Sen sa ju inte bm något utan ni själva tror er se ngt som kan vara en pojke...

Var bara glad att ni har ett friskt barn och inget är fel på det.

• minst

Vi ville inte veta men efteråt var jag helt säker på att det var en kille, jag hade ju sett snoppen klart och tydligt. Kan säga att jag blev mäkta överraskad när en liten dotter tittade ut  veckor senare. Pratade med barnmorskan i efterhand och det visade sig att det jag sett var lårbenet! 

• EnGladPingvin

Spelar könet verkligen så stor roll? De kanske har sett rätt eller fel, men spelar det en roll? Ni ska få ett barn, ett eget litet individuellt underverk. Skit samma om barnet har en snippa eller en snopp. Hade du föredragit att BM inte skickat några bilder? Risken är ju stor att du tolkar dem fel.

• Anonym (Lilla mamma)

En helt rimlig reaktion även om det kan vara så att ni ser fel. Jag fick åka in till gynakuten i v 18 och läkaren där gjorde ett UL för att kolla hur det var ställt med den lille. Han skrev ut bilder som han tryckte i handen på mig och pekade på barnets nedre regioner och sa att Lilla mamma kunde fundera på vad det var för kön. Tyckte det var märkligt även om jag innerst inne ville veta, för jag hade inte frågat om kön.

Har haft någon slags övertygelse om en naturlig avelsspärr på mig själv i det avseendet att jag bara kan få pojkar då jag var den värsta tonårstjej föräldrar kan få. Och den egenskapen kunde omöjligt gå i arv. Så när jag då icke expert började kolla noga på bilden ville jag gärna se en snopp. Och det fanns visst en liten stump där framme men ännu tydligare syntes 3 streck. Önskade mig en pojk till men trodde att det var en tös enligt bilden och hur gärna jag än ville få den där stumpen till att vara en snopp var strecken mer övertygande. Efter några veckor var det dags för RUL och där syntes det tydligt att det var en tjej. Även alla humbug hemma tester i form av bikarbonat, rödkål, kalendrar mm hade sagt tjej hela tiden. Är inte ledsen över det. Bara nervös inför vad som kanske väntar mig.

Svar på tråden Kön avslöjat trots att vi sa nej