• Anonym (Mamman)

Bedömningsmöte imorgon ang orosanmälan mot oss

Känns helt surrealistiskt. Vi ska träffa socialtjänsten imorgon för att de ska bedöma om att starta en utredning av vår familj.
    Skolan har gjort en orosanmälan. Sonen 11 år har efter en konflikt med en klasskompis brutit ihop hos kuratorn och berättat att han tycker hemsituationen är jobbig och att han har en dålig relation med sin pappa. Att han känner det som att lillebror favoriseras och att de två ofta jämförs med varandra.
    Även att hans pappa dricker ibland på helgerna och att han då ofta känner sig provocerad av pappan.

Oavsett om det är på det viset sonen berättat eller om det är så han upplever det så undrar jag vad kontakten med socialen kommer att innebära?

• Svar på tråden Bedömningsmöte imorgon ang orosanmälan mot oss
  • Anonym (Man)

Ni kommer få ett samtal på deras kontor. Som en liten intervju ungefär. Var trevlig o öppen, de gör bara sitt jobb. Skulle ni bedömas som delvis olämpliga som föräldrar är det väl i första hand så att ni får stöd, t.ex. avlastning.

Jag blev kallad på ett sådant möte för skithuvudet till granne anmälde att jag slog barnen.... 1 vecka efter att jag inte skrev på en bygglovsansökan som hon kom o vifta med. De la ner det ganska snabbt, men jag antar att jag har en liten fil på mig nånstans i deras register o det känns skit.

• Anonym (Viol)

Bor du och pappan ihop (med barnen)?

• Anonym (Sara)

Hej, jag förstår att du är orolig. Det som detta möte handlar om är först och främst för att få träffa er vårdnadshavare och samtala om den situation som uppstått med er son och för att höra hur ni känner och tänker inför det. Vidare, om socialtjänsten anser att det verkar finnas "en befogad" oro så kan de vilja träffa er fler gånger. Oftast har man dessa för att avgöra huruvida en orosanmälan är befogad, det bästa i din situation (om man får uttrycka sig lite klumpigt) är att vara så öppen som du kan, tala om hur du känner och hur du uppfattar din son och er hemmamiljö. Så länge som din son inte far illa hemma hos dig så behöver du personligen inte vara orolig för din egen del men om det är så att din sons far dricker och är berusad så är det ju inte bra och då kan de utreda pappan. Men i det här ärendet så är ni båda "part" då ni är vårdnadshavare och har rätt till insyn i ärendet/utredningen. I en utredning där ett barn misstänks fara illa utgår myndigheter alltid ifrån barnets bästa, alltid. Det du kan göra som mamma är ungefär detsamma och samarbeta med socialtjänsten så att det ska bli så bra som möjligt för din son och hans hemmiljö. 

Det låter även som om din son är avundsjuk på sin lillebror, men detta tror jag kan vara en "ytterligare" reaktion på att han upplever sin pappas drickande som jobbigt så då blir alt annat som han kanske inte hade reagerat på "i normala fall" väldigt frustrerande. Det låter som om din son har det jobbigt med olika saker, jag skulle tro att socialtjänsten ser hans ilskna reaktioner i skolan som en effekt av just det jobbiga som han upplever hemma med sin pappa.

P.S. Detta som jag skrivit här är mina egna tankar & åsikter (en del erfarenheter dock inte på allt) så ta inte allt som fakta.

Hoppas att allt löser sig för din son och för er/dig.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Viol) skrev 2016-10-18 16:19:30 följande:

Bor du och pappan ihop (med barnen)?

Ja vi bor ihop
Svar på tråden Bedömningsmöte imorgon ang orosanmälan mot oss