• Uncharted83

Har idéerna men inte viljan att skriva

Jag har under hela mitt liv haft idéer om historier som skulle kunna bli bra romaner, men inte motivationen att sätta igång att skriva. Jag tror många kan relatera till detta, och tyvärr är det nog så att det finns många frö av ideér där ute som går i graven. 

Jag har flera gånger berättat om mina idéer för utomstående och mött ett exalterat gehör i sak. Jag vet att åtminstone fyra av mina idéer är potentiella guldklimpar, om inte bara för att de är unika. Jag konsumerar mycket ljudböcker av olika genrer, men jag känner att inget jag kommit över än så länge har en omedelbar anknytning till saker som redan är skrivet idag. Självklart kan jag omöjligt ha sonderat hela terrängen, men känner mig ändå rätt säker på min sak. 

Jag vill av förklarliga skäl inte gå in på detaljerna om mina idéer, vad jag vill fråga är vad jag ska göra med dem?

Jag känner att projektet är för stort för mig att ta mig an. Jag har lekt med tanken att om jag hade mycket pengar, drar hem storvinsten på något sätt, skulle jag inte använda dem till att resa eller köpa fancy stuff. Jag hade använt dem till att starta en författarredaktion, ett gäng författare som dagligen jobbar med att förverkliga mina projekt. Men jag har inte dom resurserna. 

Så tips - vart ska jag vända mig för att få ut mina bestsellers om jag inte kommer skriva dem själv?

obs: postade först tråden på flashback men insåg snabbt att det var fel forum. Men bara för att förtydliga - då det verkar som att det var nödvändig information av någon anledning. 
    Jag har fast anställning, alltså inte arbetslös bidragsfuskare eller dylikt. Det stämmer att jag har idéerna - inte ambitionen att driva igenom dem. 

En reflektion att förmedla är att jag tror det finns många av oss där ute som känner precis som jag och att det kan vara värt att diskutera hur ni tänker och känner om just detta. 

Jag har försökt att skriva, besitter viss förmåga att formulera mig på papper, men resultatet blir ofta en intensiv insats tills intresse falnar och jag övergår till att drömma istället.  Jag känner mig själv allt för väl att inse att jag kommer kunna driva ett sådant stort projekt i hamn. Tyvärr verkar jag inte kapabel att hantera små idéer. De växer 
    sig snabbt större och större och innan jag vet vad jag håller på med har en hel serie etablerats och jag kommer inte vidare. Sådan är jag =(
  • Svar på tråden Har idéerna men inte viljan att skriva
  • Aniiee

Känner igen det där =P. Du får väl hitta en spökskrivare. Googla, det finns en del.

Själv älskar jag att skriva, och ser till att göra det i en halvtimme varje dag. Det händer att det blir allt från stirra på ett blankt papper i 30 minuter (writer's block), och att jag skriver intensivt i ett par timmar. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Svar på tråden Har idéerna men inte viljan att skriva