• Domesticgoddess

"Besvärliga" gäster

Jag är i stort behov av inspiration till en kommande middagsbjudning. Utav fyra gäster är en vegetarian (äter inte fisk/skaldjur heller) och en laktosintolerant, resterande två och jag själv äter allt.

Vad tusan kan jag bjuda på? Det enda jag kan komma på är tapas el meze men är egentligen sugen på att göra en mer traditionell trerätters.

Jag älskar att laga mat så tidsåtgång (och kostnad) är mindre viktigt. Alla förslag mottages tacksamt :)

• Svar på tråden "Besvärliga" gäster
  • Martiza

Vegetarian äter ej ägg och mjölk.

Laktovegetarian äter mjölkprodukter.

Ovovegetarian äter ägg.

Och så lakto-ovo.....både och.

Inget fisk eller skaldjur dock.

Så har jag lärt mig.....

• Uttran
    Martiza skrev 2016-10-20 19:31:09 följande:

Vegetarian äter ej ägg och mjölk.

Laktovegetarian äter mjölkprodukter.

Ovovegetarian äter ägg.

Och så lakto-ovo.....både och.

Inget fisk eller skaldjur dock.

Så har jag lärt mig.....

De allra flesta vegetarianer skulle se ut som frågetecken om du sa så. Generellt så brukar en vegetarian äta mjölk och ägg (ibland också fisk och skaldjur) en vegan äter däremot ingen från djurriket, dvs inte mjölk och ägg heller.
  • Uttran
    Linnea1994 skrev 2016-10-20 12:03:18 följande:

Och varför laga mat som bara passar en i sällskapet fullt ut????

Det ska det ju inte vara, maten ska passa alla fullt ut tycker jag. Dvs man lagar något vegetariskt och laktosfritt i det här fallet.
  • Domesticgoddess
    Uttran skrev 2016-10-20 20:58:28 följande:

Det ska det ju inte vara, maten ska passa alla fullt ut tycker jag. Dvs man lagar något vegetariskt och laktosfritt i det här fallet.

Exakt så jag tänkte, både trevligare och smidigare för mig. Allt som är gott passar ju oss som äter allt.
  • Virvlande89
    Uttran skrev 2016-10-20 11:39:46 följande:

Varför ska det vara utan ägg? En vegetarian äter både ägg och mjölk.

Som jag skrev tidigare i tråden när frågan ställdes:

Alla vegetarianer är inte ovo-laktovegetarianer, alltså äter ägg och mjölkprodukter, även om det är väldigt vanligt. Jag gav bara förslag på rätter utan dessa ingredienser ifall det skulle vara så att personen i fråga inte äter exempelvis ägg. Om han eller hon inte har några problem med ägg eller mjölk är det ju lätt att strunta i de anpassningarna och använda sig av vanlig yoghurt istället för en växtbaserad motsvarighet. :)

Har flera elever som är olika sorters vegetarianer (plus några veganer) och jag har fått lära mig den hårda vägen att det finns många viktiga skillnader. ;) det är väl därför jag var noga med det i mitt inlägg.
  • Tow2Mater
    nnnnnnnn skrev 2016-10-19 10:17:19 följande:

Eller imponera genom att snabbt mixa ihop en efterrätt:

Mango- och passionsglass

Men, va, glass? Det låter ju som kall fruktpure. Som man brukar servera småbarn...
  • Anne på Grönkulla 1

Tycker det är svårt att laga tillräckligt bra vegetariska varmrätter, för att de ska duga åt veganer/vegetarianer. När man inte är det själv och inte har de kunskaperna. Tror nästan att det är bättre att ha flera olika fat och skålar i det här fallet, och låta folk själva plocka åt sig det de vill ha. Lövbiff eller kallskuren dubbelmarinerad fläskfilé (det äter inte vegetarianen), bearnaisesås (det äter inte personen med laktosintolerans), en potatisrätt i ugnen tillagad i olja, inte smör, så kan den laktosintolerante äta den. T.ex. klyftpotatis i olivolja. Det kan alla äta. Och likaså en fräsch, blandad sallad. Bröd, margarin (utan laktos alltså), ost och dryck - både med och utan alkohol så man kan välja det också själv. Det borde räcka - alla måste inte äta allting som sagt. 

• cloudberry79

Laktosintolerans är inga problem, använd bara laktosfria varianter av det du vill använda. Det är ju godare med smör än med margarin eller olja som substitut.

Jag skulle laga precis den trerätters jag vill bjuda på, med alternativ för vegetarianen. Tex halloumi, portobellosvamp eller liknande istället för köttet.

Just NO.
  • Linnea1994

Undrar varför veganerna aldrig visar samma hänsyn när det bjuder hem allätare....

• Virvlande89
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-21 06:17:19 följande:

Tycker det är svårt att laga tillräckligt bra vegetariska varmrätter, för att de ska duga åt veganer/vegetarianer. När man inte är det själv och inte har de kunskaperna. Tror nästan att det är bättre att ha flera olika fat och skålar i det här fallet, och låta folk själva plocka åt sig det de vill ha. Lövbiff eller kallskuren dubbelmarinerad fläskfilé (det äter inte vegetarianen), bearnaisesås (det äter inte personen med laktosintolerans), en potatisrätt i ugnen tillagad i olja, inte smör, så kan den laktosintolerante äta den. T.ex. klyftpotatis i olivolja. Det kan alla äta. Och likaså en fräsch, blandad sallad. Bröd, margarin (utan laktos alltså), ost och dryck - både med och utan alkohol så man kan välja det också själv. Det borde räcka - alla måste inte äta allting som sagt. 

Så vegetarianen skulle få potatis och sallad? :P något mer kan man väl bjuda på? Annars är det absolut ett trevligt alternativ med plockmat där alla får välja vad de vill ha. :)
  • nnnnnnnn
    Tow2Mater skrev 2016-10-21 00:52:44 följande:
    Men, va, glass? Det låter ju som kall fruktpure. Som man brukar servera småbarn...
    Eftersom i princip alla ingredienser är frusna så blir det som sorbet. Dvs glass som baseras på frukt och inte mjölk/grädde.

Det är därför det ska serveras direkt - för att undvika att det smälter och blir barnmat!
  • blairw
    Linnea1994 skrev 2016-10-21 10:24:31 följande:

Undrar varför veganerna aldrig visar samma hänsyn när det bjuder hem allätare....

Största skillnaden är ju att gruppen veganer inte äter en del saker medan gruppen allätare äter just allt. Alltså vegansk mat kan alla i ett vegansk/allätare sällskap ta del utav utan att lida och ändå njuta av att det är gott. 

Om någon har en matallergi, t.ex. gluten, är det då att "inte visa hänsyn" om man serverar glutenfri mat när man bjuder hem folk som kan äta gluten? 
  • Uttran
    Linnea1994 skrev 2016-10-21 10:24:31 följande:

Vad menar du? Om du är just ALLätare betyder det att du kan äta allt, dvs även vegatatiskt. Det här oskicket att äta kött till varje måltid är ett väldigt nytt fenomen.
  • Minervav
    Uttran skrev 2016-10-20 20:57:18 följande:

De allra flesta vegetarianer skulle se ut som frågetecken om du sa så. Generellt så brukar en vegetarian äta mjölk och ägg (ibland också fisk och skaldjur) en vegan äter däremot ingen från djurriket, dvs inte mjölk och ägg heller.

Äter man fisk och/eller skaldjur så är man inte vegetarian. Egentligen så betyder vegetarian att man utesluter alla animalier i kosten, äter man mjölk och ägg så är man lakto-ovo-vegetarian. Vegetarian är kosten, vegan livsstilen, dvs att är man vegan så äter man vegetariskt och utesluter även köttprodukter i övrigt i den mån det går också.
  • Linnea1994
    Uttran skrev 2016-10-21 13:57:46 följande:
    Vad menar du? Om du är just ALLätare betyder det att du kan äta allt, dvs även vegatatiskt. Det här oskicket att äta kött till varje måltid är ett väldigt nytt fenomen.
    Nytt????
    Man har haft kött som huvud produkt sedan man började jaga före stenåldern....
Svar på tråden "Besvärliga" gäster