• vhsmgh

Avvikelser på UL

Känner att jag måste få skriva av mig och ett hopp om att någon är i liknande situation, beskedet vi fick igår

Tog knäcken på mig, bm som har gjort våra ultraljud har inte varit speciellt trevlig och hon hittar nya fel hela tiden.

Allt började med för stort huvud i förhållande till kroppen, och det var kromosomavvikelser och barnet skulle inte klara hela graviditeten, jag sa "är de DS" nej nej de var det inte, vårat fall var inte ett av normalfallen så detta var något annat men hon kunde inte säga vad,

på andra ultraljudet så hade kroppen vuxit ikapp och det var en lättnad, men de hittade hålrum i hjärnan som var 13mm istället för 10mm och jag frågade om det var vattenskalle men det var det absolut inte, annars var allt bra förutom att hon bara hittade 2 kärl i navelsträngen,

Är även i vecka 31,,

Var på nytt UL igår och då kom beskedet!!! Beskedet som fick mig att tappa allt hopp jag hade,

2 cm hålrum ist för 1cm,,

För mycket fostervatten att plaska runt i..

Hennes ord "det Kommer INTE vara ett friskt barn när de föds,,"

Väger tusen gram ist för 1600

Hon nämnde även att jag MÅSTE på koll 2ggr/veckan samt att jag måste kontakta göteborg för mammor i min situation kan inte föda i skövde utan måste till göteborg och då är även rehabiliteringstiden lång.. notera då att jag har en dotter på 5 år som kärringen sa att jag skulle kontakta socialtjänsten för att få hjälp med henne under rehabtiden,, jo tjena, jag har även världens bästa sambo, som ställer upp,

Som sagt mitt hopp är borta,,

• Svar på tråden Avvikelser på UL
  • vhsmgh

Kan mam föda vaginalt om bebis nu skulle ha vattenskalle? Inte alls sugen på kejsarsnitt????

• Mascaraklumpar

Jag beklagar det du går igenom. Jag har två friska barn och kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas att vänta ett barn som kanske är svårt sjukt. Det måste vara oerhört tungt för dig, och givetvis även för din sambo. Min tanke är att ni redan nu kanske borde ta hjälp av en kurator eller psykolog för att bearbeta era känslor, så att ni är så mentalt redo som ni kan vara när barnet väl föds? Kuratorer är också väldigt bra på att tipsa om det rent praktiska, som hur man ska lösa det med syskon under vårdtiden. Jag tycker du ska prata med din barnmorska på MVC så snart som möjligt om detta så att hon kan remittera er vidare.

• vhsmgh

En kurator eller psykolog kommer inte hjälpa i detta läge, vi har nära vänner och familj som hjälper till om det behövs,, har en frisk 5åring som är överlycklig över detta syskon å har även sagt att oavsett vad så kommer hon älska sitt syskon,, läste en artikel igår om en flicka som had en obotlig sjukdom blev mobbad dödshotad mm, 11år, jag började gråta sen visade jag en bild på henne för min dotter å hon säger men mamma hon är ju fin, ja så kanske ditt syskon ser ut när den kommer, de gör

Inget säger hon då för jag kommer älska de ändå precis som dig mamma, så även hon förstår, vilket är betryggande i situationen,

Redan pratat med mvc men då vi känner att en kurator / psykolog får betalt att lyssna så känns de inte som ett alternativ, får mer stöd ifrån familj å vänner

• Lia4
    vhsmgh skrev 2016-10-21 05:56:11 följande:

En kurator eller psykolog kommer inte hjälpa i detta läge, vi har nära vänner och familj som hjälper till om det behövs,, har en frisk 5åring som är överlycklig över detta syskon å har även sagt att oavsett vad så kommer hon älska sitt syskon,, läste en artikel igår om en flicka som had en obotlig sjukdom blev mobbad dödshotad mm, 11år, jag började gråta sen visade jag en bild på henne för min dotter å hon säger men mamma hon är ju fin, ja så kanske ditt syskon ser ut när den kommer, de gör

Inget säger hon då för jag kommer älska de ändå precis som dig mamma, så även hon förstår, vilket är betryggande i situationen,

Redan pratat med mvc men då vi känner att en kurator / psykolog får betalt att lyssna så känns de inte som ett alternativ, får mer stöd ifrån familj å vänner

Fast en kurator gör så mycket mer än lyssnar. De kan hjälpa er med annat ni kan behöva hjälpa med, försäkringskassan mm. OM det nu är så att något är fel är det smart att ha en upprättad kontakt redan innan så man slipper man mycket jobb efteråt.
  • vhsmgh

Ja fast samtidigt så vet man inte 100 heller förens den är ute, vi dka fundera helgen men lutar åt att ta en sväng till gbg för en second opinion

• Kasperina
    vhsmgh skrev 2016-10-21 05:56:11 följande:

En kurator eller psykolog kommer inte hjälpa i detta läge, vi har nära vänner och familj som hjälper till om det behövs,, 

Inte för att vara elak, men här sitter du på ett anonymt forum och ber om hjälp, var är familj och vänner?
    Det hjälper liksom inte att de finns där om du inte pratar med dem. Det är det som är poängen med en kurator, h*n känner inte dig, har inga förutfattade meningar pga er historik, utan h*n lyssnar på exakt det du säger och ingenting annat. H*n har även träffat andra i din sits och kan berätta hur andra har hanterat frågan.
  • vhsmgh

Familj å vänner finns här å jag pratar/umgås varje dag med dom,,

Jag ville veta om de fanns någon i liknande sits här så ingen av varken vänner eller familj har haft något liknande så de kan underlätta å få prata med någon som varit där en annan är,,

Du kanske springer till en kurator / psykolog ist för att försöka prata me de man har i kring sig först men sån är inte jag

• Lia4
    vhsmgh skrev 2016-10-22 07:31:34 följande:

Familj å vänner finns här å jag pratar/umgås varje dag med dom,,

Jag ville veta om de fanns någon i liknande sits här så ingen av varken vänner eller familj har haft något liknande så de kan underlätta å få prata med någon som varit där en annan är,,

Du kanske springer till en kurator / psykolog ist för att försöka prata me de man har i kring sig först men sån är inte jag

Kan bara tala utifrån min egen erfarenhet som bm att om det är någonting som är fel med barnet så behöver de allra allra flesta tala med kurator förr eller senare.

Handlar inte om att man inte kan tala med sin familj eller vänner. Kuratorn hjälper en med en massa praktiska saker som familjen inte kan.
  • vhsmgh

Ja kanske de men vi känner inte ett behov av att prata med någon sådan just nu,,,

Nu vill vi mer ha info å sen ifall de är nån här som själv varit där vi är och kan tala utifrån egna erfarenheter,

Min tanke är inte att sitta här å tycka synd om mig själv

• vhsmgh

21 juni i år,, men de problemet hade växt till sig å va tydligen inget problem längre, sem va de hålrummen i skallen som upptäcktes i oktober å redan den 21 juni så frågade jag om de kunde va vattenskalle men de va de absolut inte utan detta va ett unikt fall utan svar på våra frågor,, å nu sista så va de "DITT BARN ÄR INTE FRISKT NÄR DE FÖDS PGA VATTENSKALLE"

Tack för den käftsmällen

• ssa123

Men nått stämmer inte här. Bara en sån sak som att DU ska kontakta gbg för att föda där.

Så funkar det inte

• NLL

Jag beklagar allt du behöver gå igenom. Vi gick också igenom vår graviditet med stor oro. Började med att det tog 1,5 år för oss att bli gravida. Jag var väldigt förkyld tidigt i graviditeten och hade en liten blödning i ca 10 dagar. Första VUL visade inget hjärta som slog men vi kom tillbaka någon vecka senare och då slog hjärtat. KUB visade 1/104 risk för DS (lågt papp-a). MKP visade inga kromosomavvikelser. På RUL hittade de en vidgad ventrikel nära lillhjärnan. MR undersökningen bekräftade en liten cysta i 4e ventrikeln och vi var tvugna att gå på tätare kontroller för att om den skulle växa fanns det risk för att det kunde bli vattenskalle. Då görs alltid kejsarsnitt. Efter några UL så minskade ventrikeln och till slut såg man inte längre något avvikande men då bedömdes bebisen vara ca 7% mindre än snittet och när SF måttet avstannade mot slutet (2v innan BF) gjorde vi ett TUL och han bedömdes då vara ca 14% mindre än snittet. Flödet genom navelsträngen var ok men på gränsen mot klass 1. 2 dagar efter BF föddes vår lille son med en låg vikt (3 SD under medel) dvs han var sk lätt för tiden och han har också en mild balanisk hypospadi i övrigt verkar han fullt frisk men jag tror att allt vi gått igenom hänger ihop på nåt vis och jag önskar att vi hade erbjudits/sökt kurator/psykologstöd för trots att vår 3 månader gamle son mår fint så är jag sjukligt rädd för att plötslig spädbarnsdöd nu och har otroligt svårt att sova om nätterna.

• vhsmgh

Skönt att höra att han mår bra,,

Dessvärre har vi varit i GBG för en second opinion och beskedet vi fick raserade hela vår värld. Trots att jag har världens underbaraste dotter som förgyller vår vardag så kan man inte sluta tänka..

Kommer nu avsluta denna tråd och lägga fokus på hur vi ska hantera framtiden och allt som kommer hända nu med förlossning och allt skit som tillkommer,

Tack för ert stöd de har gett mycket hopp men för att vår kära dotter ska få ett syskon att leka med så krävs de mirakel..

Tack än en gång????

Svar på tråden Avvikelser på UL