• Laxen3000

Galonbyxor över eller under jackan???

Hej vår son är 11 år och går i femman och han har vanliga "klassiska" galonisar. Går det att ha dem utanpå jacka/galonjacka?? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Galonbyxor över eller under jackan???
  • Kina79

Aldrig i livet byxorna utanpå jackan i den åldern.
    Och aldrig i livet galonbyxor i den åldern. Möjligtvis hemma på gården där ingen ser, som slit

• micjos

Min dotter är 11 och har tunnare regnbyxor med resår i midjan. Min son på 7 likaså. Tycker personligen att galonisar, iaf med hängslen tillhör dagisåldern likaså overall.

• jonnashus

Beror väl på vad man gör, regnar det så innanför jackan. Har man byxorna exempelvis i skogen bara för att skydda kläderna kan man väl ha dem över.

• Mooomin
    Frontline skrev 2016-10-21 09:23:35 följande:

Än normalt funtad människa är ärlig och säger vad man tycker..

Jo, men en normalt funtad människa frågar inte om ett barn är efterblivet för att han har galonbrallor.. Det finns ju andra sätt att framföra att man inte tycker att plagget passar..
  • Stårschan
    Mooomin skrev 2016-10-21 07:35:52 följande:
    Men en normalt funtad människa undrar/frågar inte så!
    Jo, åtminstone undrar vi precis så.
  • Mooomin
    Stårschan skrev 2016-10-21 13:18:24 följande:

Jo, åtminstone undrar vi precis så.

Seriöst? Är din första tanke att ett barn som är 11 år och har galonbyxor måste vara efterblivet? Det säger ju mer om dig än barnet.. För det första är det väl i regel föräldrarna som klär sina barn...!?

Min första tanke är att nu ska det där barnet säkert plaska runt och gå loss i nåt riktigt roligt!..
  • blomman 2

Jackan över byxorna. Trivs din son i galonbyxor så är det ju ok. Annars så ser jag att de flesta i den åldern föredrar regnställ från tex Stadium. Byxa med jacka,typ överdrags kläder.

• Det kommer bli bra

Galon andas ju så dåligt, särskilt illa för barn i den åldern som är aktiva och rör sig mycket. Så jag förstår inte riktigt varför.

Men självklart skulle jag välja galonbyxan innanför jackan, men det måste väl vara 11 åringen själv som väljer. I den åldern kan ju barn faktiskt välja själva de flesta av sina kläder. Visst får man kanske påminna och göra framstötar om kläder efter väder, men låt barnet bestämma själv!

• Stårschan
    Mooomin skrev 2016-10-21 21:29:25 följande:
    Seriöst? Är din första tanke att ett barn som är 11 år och har galonbyxor måste vara efterblivet? Det säger ju mer om dig än barnet.. För det första är det väl i regel föräldrarna som klär sina barn...!?

Min första tanke är att nu ska det där barnet säkert plaska runt och gå loss i nåt riktigt roligt!..
    Ska jag vara ärlig så var inte min första tanke att barnet var efterblivet, men att föräldrarna var grymma.
  • Mooomin
    Stårschan skrev 2016-10-24 08:09:36 följande:

Ska jag vara ärlig så var inte min första tanke att barnet var efterblivet, men att föräldrarna var grymma.

Är det verkligen det värsta man kan göra mot sitt barn? Isf tycker jag att det barnet har det väldigt bra. Alla kanske inte är så ytliga som folk här. Hoppas verkligen inte...
  • Stårschan
    Mooomin skrev 2016-10-24 09:56:08 följande:
    Är det verkligen det värsta man kan göra mot sitt barn? Isf tycker jag att det barnet har det väldigt bra. Alla kanske inte är så ytliga som folk här. Hoppas verkligen inte...
    Självklart är det inte det värsta man kan göra mot sina barn, det vore ju befängt. Men jag vet av erfarenhet att det är jobbigt som barn att tvingas vara annorlunda än kompisarna på grund av att föräldrarna tvingar en till det. Till exempel att vara den som får ta fram sin cykel sist av alla på våren. Att vara den som måste komma hem klockan 19 när alla andra får vara ute till 20-21. Att vara den som inte får gå på skoldiscot. Att vara den enda som måste ha gummistövlar när alla andra får ha vanliga gympadojjor.

Så att komma på tanken att tvinga ett mellanstadiebarn att ha galonbyxor med hängslen - något de flesta lämnar bakom sig på förskolan  - tycker jag är dåligt föräldraskap, om det inte råkar vara så att man bor på en ort där alla mellanstadiebarn fortfarande använder galonisar, men det finner jag högst osannolikt. Som förälder bör man ha lite fingertoppskänsla för vad som är rimligt att ha på sig för barnet i olika situationer. Det är tillräckligt svårt att vara barn/ungdom ändå, utan att föräldrarna tvingar barnen att bli avvikande.
  • Mooomin
    Stårschan skrev 2016-10-24 10:11:21 följande:

Självklart är det inte det värsta man kan göra mot sina barn, det vore ju befängt. Men jag vet av erfarenhet att det är jobbigt som barn att tvingas vara annorlunda än kompisarna på grund av att föräldrarna tvingar en till det. Till exempel att vara den som får ta fram sin cykel sist av alla på våren. Att vara den som måste komma hem klockan 19 när alla andra får vara ute till 20-21. Att vara den som inte får gå på skoldiscot. Att vara den enda som måste ha gummistövlar när alla andra får ha vanliga gympadojjor.

Så att komma på tanken att tvinga ett mellanstadiebarn att ha galonbyxor med hängslen - något de flesta lämnar bakom sig på förskolan  - tycker jag är dåligt föräldraskap, om det inte råkar vara så att man bor på en ort där alla mellanstadiebarn fortfarande använder galonisar, men det finner jag högst osannolikt. Som förälder bör man ha lite fingertoppskänsla för vad som är rimligt att ha på sig för barnet i olika situationer. Det är tillräckligt svårt att vara barn/ungdom ändå, utan att föräldrarna tvingar barnen att bli avvikande.

Jag var själv väldigt "annorlunda" som barn, och visst kunde det vara jobbigt ibland, men jag anser att det har gjort mig väldigt stark.

Absolut ska man ha fingertoppskänsla, men alla har inte det, och vissa kanske inte förstår "felet" i att klä sitt barn i galonbyxor? Men att direkt undra och dessutom plumt fråga (som vissa här) om barnet är efterblivet är befängt om något, och säger mer om den (vuxna!!!) personen än barnet!
  • jonnashus

Här är det absolut inget konstigt med galonbyxor och även en hel del på mellanstadiet har det, så att det skulle vara en förskolesak förstår inte jag.

• mu2010

Galonbyxorna över, om barnet har vanlig jacka på sig.
    Har barnet regn/galon jacka så ska byxorna vara under.

Svar på tråden Galonbyxor över eller under jackan???