• MiaFia

Skydda SGI före barn?

Hej!

Jag har inga barn men kommer förhoppningsvis att få inom ett par år. Jag har lite funderingar kring det här med att skydda SGI men de flesta trådarna handlar om att skydda den efter att man fått barn. Jag hoppas det finns några som är duktiga på det här med föräldrapenning som kanske kan svara på mina frågor.

Jag jobbar just nu heltid men funderar på att jobba 70-80 % fr.o.m nästa sommar. Vi klarar oss fint även om jag jobbar deltid men det känns tufft att få så mycket sämre fp om vi får barn under 2018 (som vi planerar och hoppas). Kan jag skydda min SGI och få föräldrapenning baserad på min heltidslön om jag samtidigt som jag jobbar också pluggar på 50 %? (Jag kommer inte ta ut CSN men pluggar inom mitt yrkesområde).

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Skydda SGI före barn?
  • Carambolan

Du måste ta CSN för att dina studier ska skydda SGI. Det räcker att ta bidragsdelen.

• MiaFia

Men jag kommer ju jobba och ha en lön så inkomsten kommer ju vara för hög för att få ta bidrag?

• Ms H

Det kan räcka. För att vara säker bör du kontakta FK och få ett beslut på om de godkänner just de kurserna som "inom yrkesområdet". Det är inte alltid de tolkar som man själv gör ang det.

• pigglet

Precis, ring försäkringskassan, det är de som avgör om kursen räknas som inom ditt eget yrkesområde. Sedan är min erfarenhet att de inte bryr sig så mycket - jag har studerat i flera år nu och kollade senast igår upp om SGI fortfarande är vilande. Och visst var den det, det fanns ingen tidsgräns skriven utan den fortsätter vara skyddad tills jag säger till.
    (Kanske det blir annars den dagen jag väl ska begära ersättning, då kanske de vill kolla upp bättre?)

Under tiden du studerar får du en studietids-SGI, det är samma sak som den lön du har under studierna. När du sedan slutar studera träder din vilande SGI i kraft igen.

• MiaFia

Tack för era svar! Jag får kolla upp om kurserna räknas till yrkesområdet.

Men om de gör det så borde jag alltså kunna jobba 70-80 %, plugga 50 % fram tills barnet föds och sedan få FP som baseras på SGI för den heltid jag jobbar nu? Men det får inte bli något glapp mellan? Alltså att jag måste börja plugga samtidigt som jag börjar jobba mindre?

• Ms H
    MiaFia skrev 2016-10-21 16:48:24 följande:

Tack för era svar! Jag får kolla upp om kurserna räknas till yrkesområdet.

Men om de gör det så borde jag alltså kunna jobba 70-80 %, plugga 50 % fram tills barnet föds och sedan få FP som baseras på SGI för den heltid jag jobbar nu? Men det får inte bli något glapp mellan? Alltså att jag måste börja plugga samtidigt som jag börjar jobba mindre?

Stämmer!
    Du ska få en blankett att fylla i, så gör de en bedömning.
Svar på tråden Skydda SGI före barn?