• Eponymous

Katt och hund?

Hej! Tänkte fråga lite om råd. Jag har har haft hund i hela mitt liv, min äldsta gick bort i somras nästan 14 år gammal. Jag fick ärva, eller rättare sagt tog hand (efter ett dödsfall i familjen) nu i höst, två jättefina goa katter. En hane och hona på 7 och 3 år, båda är kastrerade.Men saknaden efter en hund är så enorm, jag kan helt enkelt inte tänka mig ett liv utan hund. Så min fråga är att om jag skaffar en valp, ev vuxen hund som är snäll mot katter. Kan det då fungera trots att katterna inte är van vid hund sedan innan? Tänker absolut inte göra mig av med katterna, och tid för djuren har jag. Katterna är numera innekatter sedan de kom hit. De har efter omställningen och flytten hit inte något behov av att gå ut, utan har gjort sig hemmastadda inomhus. Min plan att skaffa hund är inte jätteaktuell precis nu, utan tanken är mot vårkanten. Jag är väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Katt och hund?
  • Eponymous

Såg nu att det blev lite hastigt skrivet. Jag tänkte på om det går att vänja hund och katt vid varandra, trots att katterna är vuxna. Det viktigaste är att djuren mår bra, trots min längtan efter hund. Har haft labradorer i hela mitt liv, vilket är underbara hundar. Men katter har jag inte haft, förrän nu. Därav min fråga till er som har hund och katt ihop.

• EmberEyes

Om du introducerar dem till varandra på ett bra sätt och ger alla djuren fredade utrymmen där den andra arten inte kan komma åt dem (alltså hunden ska kunna vara ifred från katterna och katterna ska kunna vara ifred från hunden när de själva vill, inte bara när du öppnar/stänger en dörr), och är noga med att ge alla djuren den stimulans de behöver både mentalt och fysiskt så brukar det gå bra, speciellt om den nya 'kompisen' är valp/kattunge.

JAg vet att kattbeteendevetaren Jackson Galaxy har haft några avsnitt i sin serie "my cat from hell" (kanal5?) som handlat om just problemlösning hund/katt.
    Kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström och hundpsykologen Charlotte Swanstein har även ett föredrag ihop som kanske kan vara intressant, om du bor i Stockholm... Att leva som hund och katt.  http://www.kattproblem.se/forelasningar/

• HannaA11

Hej!

Vi hade vuxna katter när vi skaffade hund. Vår hund var vuxen (omplacering) men van vid katter, så det gick bra. Katterna var inte helt nöjda dock, men som personen ovan nämnde är det viktigt att se till att de har en plats där de kan få vara ifred.

• Anonym (Din saknad)

Jag tror det är din sorg och saknad som spelar in efter den gamla hunden. När min hund dog tog det två år innan jag kunde skaffa två katter utan att känna att jag försökte ersätta henne. Mitt tips är att vänta tills du lär dig att älska katterna och kommer över den värsta sorgen efter hunden, annars skaffar du en hund och alla 3 djuren mår dåligt. Det är svårt för vuxna katter att acceptera både miljö och livsförändring samt att acceptera en ny individ speciellt en hund. I värsta fall kan de klösa ut ögonen på valpen eller kissa ner ditt boende i protest och ständigt attackera valpen. Vad gör du om djuren inte kommer överens?

• Eponymous
    Anonym (Din saknad) skrev 2016-10-21 16:07:20 följande:

Jag tror det är din sorg och saknad som spelar in efter den gamla hunden. När min hund dog tog det två år innan jag kunde skaffa två katter utan att känna att jag försökte ersätta henne. Mitt tips är att vänta tills du lär dig att älska katterna och kommer över den värsta sorgen efter hunden, annars skaffar du en hund och alla 3 djuren mår dåligt. Det är svårt för vuxna katter att acceptera både miljö och livsförändring samt att acceptera en ny individ speciellt en hund. I värsta fall kan de klösa ut ögonen på valpen eller kissa ner ditt boende i protest och ständigt attackera valpen. Vad gör du om djuren inte kommer överens?

Tack för era tips och råd! Jag vill såklart att alla ska trivas och må bra. Jag är väldigt fäst vid katterna, eftersom jag har "känt" dom så länge de har funnits. Men det blev såklart en stor omställning även för dom, att flytta hit. Hankatten (7-åringen) har träffat mina hundar tidigare hemma hos ägaren. Han brydde sig inte så mycket, utan verkade nöjd så länge han kunde gå undan och vara för sig själv. Båda katterna är otroligt snälla, de varken fräser, bits eller rivs mot varesig människor eller andra djur om de känner sig trängda. De brukar gå undan istället och komma fram efter en liten stund. T.ex. så tycker de inte om dammsugaren som de ser som ett stort hot. Nu var det kanske ett lite dumt exempel visserligen, men ja ni förstår nog hur jag menar. Kanske är det bättre att vänta något år extra och låta katterna få bo in sig ordentligt. Jag måste säga att dom fyller verkligen tomrummet efter mina hundar och jag är väldigt glad över dessa små odjur som jag skämtsamt kallar dom (med kärlek såklart) Jag kan tänka mig att alla som alltid har haft hund, katt eller häst i hela sitt liv inte kan tänka sig att leva utan just det djuret. Just därför är det så tomt utan just en hund. Hade det varit en garanti på att alla tyckte om varandra och trivdes ihop, så hade det varit så mycket enklare :-/
  • Eponymous
    EmberEyes skrev 2016-10-21 03:00:06 följande:

Om du introducerar dem till varandra på ett bra sätt och ger alla djuren fredade utrymmen där den andra arten inte kan komma åt dem (alltså hunden ska kunna vara ifred från katterna och katterna ska kunna vara ifred från hunden när de själva vill, inte bara när du öppnar/stänger en dörr), och är noga med att ge alla djuren den stimulans de behöver både mentalt och fysiskt så brukar det gå bra, speciellt om den nya 'kompisen' är valp/kattunge.

JAg vet att kattbeteendevetaren Jackson Galaxy har haft några avsnitt i sin serie "my cat from hell" (kanal5?) som handlat om just problemlösning hund/katt.

Kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström och hundpsykologen Charlotte Swanstein har även ett föredrag ihop som kanske kan vara intressant, om du bor i Stockholm... Att leva som hund och katt.  www.kattproblem.se/forelasningar/

Tack snälla för länken! Jag bor i närheten av Göteborg, så
    EmberEyes skrev 2016-10-21 03:00:06 följande:

Kattbeteendevetaren Susanne Hellman Holmström och hundpsykologen Charlotte Swanstein har även ett föredrag ihop som kanske kan vara intressant, om du bor i Stockholm... Att leva som hund och katt.  www.kattproblem.se/forelasningar/

Tack snälla för länken! Det ska jag absolut gå på, tror att det kommer att bli lärorikt. Susanne är väldigt bra, brukar titta på henne och Barbro när de är på Go'Kväll. Det viktigaste för mig är att alla djuren mår bra. En tanke som slog mig precis nu, är att jag vet egentligen inte heller hur katterna mår psykiskt. De kanske är stressade efter sin husses bortgång och flytten hit med ny miljö. Därav kanske bättre att vänta något år extra. Jag är som sagt tacksam för alla råd, tips och erfarenheter!
Svar på tråden Katt och hund?