• AesEsv

Gravid - gått ner i vikt

Hej!

Jag är gravid i vecka 16+0 och har inte gått upp ett enda gram, utan har istället gått ner ett och ett halvt kilo. Det är inte speciellt mycket, jag vet, men jag känner mig lite orolig då jag hade gått upp 5-6 kg redan i vecka 12 med första barnet. Jag vägde i och för sig väldigt lite innan jag blev gravid med första, jag väger lite mer nu men är normalviktig. Det kanske kan vara därför?

På inskrivningen hos barnmorskan i vecka 12 så sa hon att viktnedgången inte gjorde någonting, barnet ska ju tydligen få det han/hon behöver ändå.

Någon som varit med om samma sak? När "ska" man egentligen börja gå upp i vikt, någon som vet?

• Svar på tråden Gravid - gått ner i vikt
  • Fia 28

Jag gick inte upp nånting alls före v15 ungefär. Nu är jag i v 25 och gått upp 2,5kg, så det börjar komma nu.

• Linnis92

Jag gick ner 4 kilo för att jag kräktes konstant i princip, vid vecka 26 hade jag gått upp 2 kilo. På BF dagen hade jag gått upp 14 kilo och på inskrivningen på förlossningen en vecka senare hade jag gått ner 2 kilo :)

Bebis mådde bra hela tiden! Så oroa dig inte, viktuppgången kommer :)

• Jag är bara jag

Har en bekant som gick ner i början. Först efter v.22 la sig nåt enstaka kilo. Så länge bebben mår bra är det lugnt.

• Mallemamma

För bebisen är det ingen fara :) är i vecka 18 och står -8kg på vågen, har kräkts otroligt mycket och det var samma med min son. Denna gången har jag inte facit i hand än men sonen kom ut normalstor och frisk som en nötkärna :) även om man ligger och kräks tills man svälter så tar bebisen vad den behöver, mamman är den som tar all stryk. Lycka till med graviditeten :)

• Newbie84

Spydde också hela tiden och kunde inte äta, gick nog upp lite på slutet men låg ändå på -7 kg på mitt sista bm besök 1 vecka över bf.

Gick på specmvc och de sa att barnet tar vad det behöver och är bara mamman som drabbas om det finns för lite näring typ. Ut kom en lång kille iaf så honom gick det ingen nöd på :)

Lycka till i graviditeten :)

• ika_109

Jag har inte haft något illamående men däremot så har jag haft svårt att finna matlusten, började graviditeten på 56 kg, är idag i vecka 12 och har gått ner till 53 kg, hoppas det vänder snart.

Med ettan så började jag gå upp sakta men säkert från vecka 10 ungefär och landade till slut på 18 kg, hoppas innerligt att denna graviditet kommer sluta på +18 för det var TUNGT.

Svar på tråden Gravid - gått ner i vikt