Ullabellasekreterare skrev 2016-10-21 17:10:34 följande:
Tack för ditt svar svar =)
Alltså det är ganska långt emellan mina föräldrar, ca tre timmars tågresa, kanske skulle varit tydligare med det. Tror ni det funkar att man tar med valpen när man pendlar då?
Vill ju att den ska vänja sig vid båda miljöer så jag kan ha med den överallt som vuxen, men samtidigt kanske det blir för mycket för en alltför ung hund att åka såpass långt.
Usch fy beklagar din olycka, men skönt att hundarna(och du) klarade sig iaf!
Det är ju just sådant man är livrädd för, man vet ju aldrig om något händer och man har ju hört massor av skräckhistorier på hutlösa summor. 30 är ändå mindre än jag tänkt mig, hade tänkt mig typ det dubbla men då vet jag ungefär vad ni tycker är lagom.
Vad kostar din försäkring per månad? Vilken typ av skador och hur mycket ersätter de? Har hört att vissa saker inte går på försäkring.
Jadu, det finns så ju otroligt många hundar. Har svårt att bestämma mig för en ras. Hade tänkt fråga om råd här =)
Vill iaf ha en hund som;
- Går att träna med, typ viltspår och agility men som inte klättrar på väggarna om man bara går promenader någon vecka
- Kan slappna av inomhus och softa i soffan eller sängen
- Ingen trimras
- Bra hälsa
Jag har varit väldigt mycket inne på bull-hundar, typ amstaff och staffordshire bullterrier, tyvärr gillar inte min mamma dem men det är ju ändå jag som kommer äga hunden.. Hon gillar mer fluffiga och söta hundar.
Vi(eller rättare sagt jag) har varit inne på allt från finsk lapphund, saluki, shiba, amstaff, staffe, powderpuff, jaa.. Border collie gillar jag också men de verkar ju kräva enormt mycket.
Har som sagt väldigt svårt för att hitta en ras av så många ^^
Om det är så långt emellan dina föräldrar så är det lite knepigare. En liten valp vill gärna ut och kissa en gång i timmen. Det GÅR ju absolut att trixa till det om man åker tåg, blir kanske lite dyrt, bara, att hoppa av och på tåg och bussar stup i kvarten. Men det går.
Mina helförsäkringar täcker veterinärvård upp till 75000 + medicin upp till 5000 + rehab upp till 5000. Per år, då. Lite andra saker. ALLA sjukdomar och olyckor är täckta, tror jag, med några undantag för luftrörsproblem hos typ fransk bulldogg. Folksam har väldigt få undantag. Jag har livförsäkring också på alla tre hundar, eftersom jag har två renrasiga champs. En har jag haft kullförsäkring på också. Jag betalar 250 kr/månad för samojeden, 290 kr/månad för sheltien, och 290kr/månad för blandisen.
Låter som att en Sheltie skulle vara bra avvägning mellan dina önskningar på hunden och din mammas. De ser ju ut som att de kräver massa pälsvård, men faktiskt inte. Jag kammar igenom min ungefär en gång i veckan (typ... var 10e dag... hehe....), rasen är en av de friskare, de älskar både att göra saker och att softa en hel dag, och de är ju söta så det förslår, de små rävarna. Vädigt mycket hund i liten förpackning, robustare än de ser ut.
Annars kanske en finska lapphund...
Jag skulle posta en bild på mina, men de ser ju ut som aliens på alla bilder =P