• Linalock

Trötta dagisfröknar?

Hej!

Min son började på dagis i augusti.

Inskolningen var knepig med tre andra som skolades in samtidigt. Det var liksom ingen som riktigt tog sig an honom kände jag. Vecka 2 blev han kallad för ett annat namn än vad han heter.

När vi skulle lämna blev han såklart ledsen men det är lite bättre nu.

Det jag tycker är jobbigt är att en i personalen är så vresig. Hon håller barnet i armen och i min mening skäller för ingenting. Helst ska de se på henne åxå, men det är det ju inte alla barn som kan det.

När en liten kille blev exalterad så höll hon handen framför munnen på honom för att tysta ner. Även när något barn jagade varandra och ropade och skrattade utomhus så tystades de ner för att pedagogen fick "ont i öronen". Jag får uppfattningen om att det ska vara väldigt tyst och lugnt, inte soringa, inte bli för exalterade osv överhuvudtaget. Men ibland blir det väl så när det är många barn på samma ställe? Å de bör väl få visa sådana känslor? Menar inte att de ska få gå runt och skrika och väsnas hela dagarna. Men just vanliga känsloyttringar.

Två tillfällen har jag hört de skälla på barn så att de brutit ihop och börjat gråta. Även om barnet slagit någon eller så så behöver man väl inte gå på så att barnet blir så hemskt ledset?

Är jag överdrivet känslig? Är det såhär det är på alla dagis?

Behöver lite råd då jag börjat få en klump i magen när jag lämnar lilleman,

• Svar på tråden Trötta dagisfröknar?
  • Linalock

Stort tack för era svar! Blir tårögd.. Dels för att jag låtit honom göra saker, ex gå till en famn han inte vill, trots att det känts fel i hjärtat.

Och dels för att det samtidigt känns jobbigt att byta dagis. Han vill ju dit, till barna. Kan alla namn.

Ska kanske tillägga att han haft korta dagar. Kan det vara så att de andra inte hunnit ta honom till sig?

Iaf, jag känner mig inte riktigt trygg. Inte när han är ute heller. Har sett honom bli utsatt av de äldre barnen då. Ingen såg något. Fattar ju att barnen är nyfikna, men tänker att man kan ju ha lite extra koll, såhär i början.

Jag känner mig iaf lite stärkt nu. Tack

• Linalock

Måndag och lämningen gick sådär.

Favoritfröken var inte tillgänglig så där var en annan personal. Hon tar upp min pojke, skämtar och säger "nu har jag dig"! Han blir alldeles stel och vill till mig igen.

Mobbar du mig du säger hon till honom då, som hon tycker skämtsamt. Och sen "du måste lära dig gå till mig åxå".

Det är som att hon tycker det är lite pinsamt att han inte vill gå till henne.

Men är det han som ska "lära sig" gå till henne? Om hon hade byggt upp ett litet förtroende hos honom hade det nog gått bättre.

Eller är det såhär? Hur är era lämningar?

• Mimmla

Hur gammal är din son? Det låter som att personalen saknar "verktyg"...Självklart är det inte din son som ska "lära sig", personalen måste vinna hans förtroende och DE måste lära sig hur HAN fungerar. Vi vuxna kastar väl inte oss i famnen på människor vi inte känner och inte känner förtroende för?

Min yngsta var precis likadan när han började förskolan. Han var då ett år gammal. "Hans" personal tog med sig sonen om han lämnade lokalen. Han uppmärksammade sonen på vart han befann sig hela tiden för att sonen inte skulle tro att han "försvunnit". Sonen höll sig i närheten av honom och gick och "tankade trygghet" med jämna mellanrum. Efter hand så klarade han av att vistas utom synhåll från "sin" personal och "trygghetstankandet" blev mindre och mindre och. Då började den andra personalen att hålla sig i närheten av sonen och började leka med honom. LEKEN är ju så viktig i relationen till barn. De lyfte ALDRIG upp honom, utan han fick komma till dem. Efter ett par månader gjorde han ingen större skillnad på personalen...

Att tränga sig på ett barn som inte litar på en är ju dömt att misslyckas.

• Ladugårdsfest

Att de inte ska skrika och springa inomhus tycker jag är bra. Det får inte mina barn hemma heller. Men annars är jag också tveksam till hur pedagogerna är med barnen (enligt din beskrivning). Mina barn går på olika förskolor och på båda ställena är tex personalen noga med att lämning inte får gå till så att personalen tar barnet från föräldern utan att föräldern ska lämna över barnet. Att som personal ta barnet från dess förälder verkar vara något de lärt sig är dåligt för relationen barn/personal - och det låter ju helt rimligt.

Vår äldsta har svårt för lämning. På personalens inrådan kramas vi färdigt i hallen, sedan tillkallar vi personal som möter barnet i hallen och följer med henne in. Då blir avskedet kort och tydligt. Det har funkat jättebra för oss.

• Poppy72

Hej!

Tänkte tipsa om Rädda Barnens bok: Stopp! Min kropp!

Den finns på deras hemsida.

Stor kram

• Linalock

Tack. Svårt. Det är ju samtidigt så att ingen är bättre än mamma eller pappa.

Så ett glatt överlämnande kanske är att hoppas på för mycket. Men det skulle ju kännas väldigt bra.

Kram

• Lisasmor

Usch, tycker synd om dig. Dottern hade också en jobbig inskolning med 7 (!) andra som skolades in på samma avdelning och personalbrist, det var kaos. Dottern är en försiktig person och personalen försökte få henne att gå till "vem som helst" av de fyra som jobbade på avdelningen, vilket jag inte gick med på. När de sa att "det blir krångligt om X är sjuk" så bad jag dem ringa mig i så fall så fick dottern vara hemma den dagen (det hände bara någon enstaka gång under de 2-3 månader som dottern var orolig vid lämning). Lyssna på din magkänsla och stå upp för ditt barns integritet, även om det uppstår obekväma situationer. Själv jobbar jag som barnpsykolog och har ju ett vokabulär för det som hände- när jag började prata om "uteblivet anknytningsbeteende" så vågade väl personalen inget annat än att lyssna ; ). Men förstår att det kan vara svårt, om du är tveksam kring hur du ska uttrycka dig ger jag gärna några tips, vet hur jobbigt det är att lämna när det känns fel i hela kroppen...

• Linalock

Lisasmor -

Tack för svar. Vad tråkigt att er inskolning inte heller blev som ni önskat.

Min kille är känslig och "en iakttagare".

Jag hade verkligen gjort det möjligt för oss att låta inskolningen få ta tid. Men den kändes ändå stressad. "Det kan ta längre tid, men helst 3 dagar", så kändes det.

Det är egentligen helt sjukt tycker jag.

Vad kan det sätta för spår i våra barn, som behöver mer tid. Och varför låter man det få vara så.

Bra för din dotter att du stått på dig.

Det var en lösning som kanske kan fungera här också. Om jag har möjlighet att vara hemma då den personal han fäst sig mest vid också är det förstås.

Och de går med på det.

Jag kände mig inte populär när jag hämtade idag, konstig stämning. Nästan som att det har blivit en liten maktkamp nu mellan mig och dom.

Som att "imorgon får du minsann lämna till någon av oss också".

Om du vill får du gärna förklara "uteblivet anknytningsbeteende" lite enkelt.

Kan vara bra med fakta.

• Lisasmor
    Linalock skrev 2016-10-24 21:18:16 följande:

Lisasmor -

Tack för svar. Vad tråkigt att er inskolning inte heller blev som ni önskat.

Min kille är känslig och "en iakttagare".

Jag hade verkligen gjort det möjligt för oss att låta inskolningen få ta tid. Men den kändes ändå stressad. "Det kan ta längre tid, men helst 3 dagar", så kändes det.

Det är egentligen helt sjukt tycker jag.

Vad kan det sätta för spår i våra barn, som behöver mer tid. Och varför låter man det få vara så.

Bra för din dotter att du stått på dig.

Det var en lösning som kanske kan fungera här också. Om jag har möjlighet att vara hemma då den personal han fäst sig mest vid också är det förstås.

Och de går med på det.

Jag kände mig inte populär när jag hämtade idag, konstig stämning. Nästan som att det har blivit en liten maktkamp nu mellan mig och dom.

Som att "imorgon får du minsann lämna till någon av oss också".

Om du vill får du gärna förklara "uteblivet anknytningsbeteende" lite enkelt.

Kan vara bra med fakta.

Jag tror att personalen (precis som vem som helst egentligen) kan känna sig barnsligt avvisad av ett försiktigt barn som liksom inte "vill" knyta an eller visar särskilt stort intresse för att lära känna en ny vuxen. Så vill man "vinna över barnet" för att få bekräftelse på att man duger, och då lyssnar man inte in barnet signaler utan lyfter upp, skojar bryskt, är ironisk osv. Man kan tycka att personer som jobbar med barn borde veta bättre, men icke. 

Med uteblivet anknytningsbeteende menade jag (i vårt fall) att dottern inte hade knytit an till någon i personalen, eftersom förutsättningarna för detta inte fanns. Det var massor med nya barn där många var superledsna och tog all personalens uppmärksamhet, ingen tid att stanna upp, prata eller leka i lugn och ro, vilket passar min dotter bättre än att planlöst springa hit och dit på en stor gård. Detta, i kombination med dotterns försiktighet och att det tar tid för henne att knyta an, gjorde att inskolningen var en katastrof helt enkelt. Och så personal som insinuerade att jag var överbeskyddande för att jag inte ville lämna dottern skrikandes till personer hon inte hade nån relation till. Nej tack, säger jag bara. 

I din situation tror jag det är väldigt viktigt med tydlighet. Jag tycker du ska prata med någon ansvarig för avdelningen och uttrycka att modellen med "vem som helst" funkar inte för din försiktiga son, utan du vill ha en särskild pedagog som du kan lämna till. Kanske behöver du och sonen inte komma just precis det klockslag som alla andra kommer, utan 15 min senare/ tidigare. Om de fortsätter hävda att du måste lämna till vem som helst pga X, Y och Z säger du bara: "Jag hör vad du säger men det fungerar helt enkelt inte för min son så vi måste hitta en lösning". Om de inte är lyhörda för behov som uttrycks så tydligt skulle jag verkligen överväga att byta förskola. Jag kan ibland ångra att vi inte har en dagmamma till dottern, tror ett mindre sammanhang vore mer givande för henne. Men det är lätt att vara efterklok.

• Linalock

Det var ganska lugnt på det sättet att inte så många var jätteledsna under inskolningen.

Det var mer så att man kände att de hade all möjlighet/tid i världen att engagera sig mer i varje barn. De andra barnen som skolades in samtidigt var "på överflytt" så de var rätt vana med det hela. Självgående.

Det var som att det inte fanns riktigt intresse att lära känna. Inga frågor om barnet, finns syskon, tycker han om bilar... Du förstår.

Det kändes...lamt.

Efterklok är lätt att vara.

Dagmamma funderade jag också på. Men tänkte att det är lite mer insyn på en förskola.

Jag kanske överreagerar ändå.

Min son är inte hysterisk och/eller jätteledsen.

Han håller i mig och vill inte frivilligt komma till de andra. Till den han knutit an lite till kan han t.o.m sträcka armarna ibland.

Det blir också tokigt när han först inte vill gå till den ena personalen och vi då väntar på att personen han gillar ska dyka upp. Eller så går vi in och söker upp henne (gillar dom inte). Då blir det ju som att jag visar att jag håller med om att det inte är roligt/bra att gå till den första utan vi väntar på den här andra.

Men det är ju så skönt att lämna honom till henne istället.

• Lisasmor

Hur gammal är sonen? Min dotter var 2 år när hon skolades in, kunde redan prata bra och var väldigt tydlig med vad som gjorde henne ledsen. Låter ändå bra att det inte är totalt kaos men jag kan känna igen det där att personalen inte saktar in och anstränger sig för att lära känna barnet. Jag var tvungen att explicit säga hur de skulle göra: att använda aktiviteter när dottern var nöjd (pussel, pyssla med bokstäver och siffror tex) för att då småprata med henne. Då är hon ju som mest mottaglig för kontakt, inte när vi kom i hallen på morgonen och de ställde massa snabba frågor utan att ens vänta in hennes svar (hon vill f.ö fortfarande inte svara på en enda fråga under de förutsättningarna). Personalen verkade inte resonera så, utan när dottern var nöjd så lät de henne vara. Så himla dumt. Men kanske är det sånt som du måste påpeka för personalen? Att de måste använda de aktiviteter som funkar bäst (kanske de lugna i ert fall?) för att lära känna sonen, inte bara engagera sig i honom när han är ledsen. Då är det ju liksom för sent.

Angående vad du signalerar till sonen med att avvakta lämning till hans favoritfröken så har du ju rätt i att du förmedlar att hon är den enda som duger just nu. Men det är ju sant utifrån både ditt och sonens perspektiv, varför ska du förmedla något som du själv inte ens tror på? Jag tycker det är viktigare att förmedla att man tar sonens rimliga (för det är de i detta fall) känslor på allvar. Hade du känt dig trygg med att lämna till någon annan hade du inte tyckt att hans tårar var så farliga. För mig är det enorm skillnad att lämna ett ledset barn till en välkänd person som jag vet att barnet vanligtvis är tryggt med än till en "främling". Skulle min dotter bli ledsen vid lämning nu när jag vet att hon trivs så har jag inget större problem med att gå. Det som förvånar mig är att förskolepersonal (och andra också för den delen) inte ser den här skillnaden, utan tror att man har "svårt att lämna" per se.

• Linalock

Hej igen!

Det du beskriver låter väldigt likt hur min son fungerar. Han är precis 2 år, mycket medveten om sin omgivning och väldigt verbal.

Det är ju egentligen så självklart allt detta.

Så varför ska det vara så svårt.

Vad tycker du man kan "kräva" när det gäller utemiljön? Där känner jag mig inte heller riktigt ok. Har sett honom ex bli knuffad och bli avtagen vantar av de äldre barnen osv

Utan att någon har uppmärksammat det.

Jag förstår att sådant händer, men det skulle vara skönt om någon fanns där och kunde förklara för honom varför etc.

• Lisasmor
    Linalock skrev 2016-10-27 23:09:58 följande:

Hej igen!

Det du beskriver låter väldigt likt hur min son fungerar. Han är precis 2 år, mycket medveten om sin omgivning och väldigt verbal.

Det är ju egentligen så självklart allt detta.

Så varför ska det vara så svårt.

Vad tycker du man kan "kräva" när det gäller utemiljön? Där känner jag mig inte heller riktigt ok. Har sett honom ex bli knuffad och bli avtagen vantar av de äldre barnen osv

Utan att någon har uppmärksammat det.

Jag förstår att sådant händer, men det skulle vara skönt om någon fanns där och kunde förklara för honom varför etc.

Jag tycker du kan kräva att han får "gå bredvid" den person som han tycker bäst om tills han är tryggare i sammanhanget när det kommer till fri lek utomhus. Att den personen hjälper in honom i lek (kan vara svårt för iakttagande barn att veta vad de ska göra i en rörig miljö utan andra instruktioner än "fri lek") informerar om hon ska gå någonstans ("Jag ska bara hjälpa X på toaletten, vill du följa med in eller vara kvar i sandlådan?") Visst, det kanske initialt blir ansträngande för personalen, men alla barn har sina behov och din son kommer troligtvis aldrig vara den som skriker/ bråkar högt vid samlingen och då ta massa tid och resurser i anspråk. De bråkiga barnen får ju ständigt massa tid och uppmärksamhet av pedagogerna vilket såklart är bra, men man kan inte förvänta sig att ett lugnt barn aldrig är "besvärlig"- just detta med nya miljöer är inte din sons starka sida och det måste han få hjälp med!
  • Linalock

Hej!

Jag har pratat lite med en av pedagogerna nu, hur jag uppfattat vissa saker och hur vi kan göra vid lämning osv. Det blir inte precis som jag önskar men bör funka bättre iaf.

Så hoppas att det kommer att kännas lite bättre att lämna honom hädanefter.

Stort tack för ditt engagemang/utförliga svar!

• Linalock

En uppdatering.

Vi lämnar nu till en och samma pedagog varje dag och det har gått bra. Han säger hejdå och vinkar till och med.

Känns väldigt skönt!

Lite fundersam på hur det kommer att gå de dagar hon inte är på plats dock.

Jag hoppas verkligen "de andra" lär känna honom också. Vet inte riktigt hur de försöker med det.

Har påtalat att han kan bli stillastående när de leker ute. Men de menar att de frågar om han vill vara med, vill han inte, då vill de såklart inte tvinga honom.

Förstår det.... Men tror han skulle tycka om det bara någon verkligen pockade och lockade lite.

De är så många personal så de har all möjlighet att engagera sig lite extra.

Annat jag fortfarande funderar på är känslan av att de är lite trötta och lessa överlag.

Att hålla i 2 åringar (även om det inte är hårt) i armen och fråga varför denna knuffat någon etc

Det känns som mycket "skäll" och "ajaj" istället för att lyfta på rumpan och vara där när det händer. Avleda, förklara, leka osv

Gillar inte heller att man berättar för mig att ett barn slagits (tvivlat på att det var med flit) med sin snuttefilt och därför inte får ha den längre. När barnet ifråga står intill.

Gillar inte heller när man istället för att bara trösta ett barn som ramlat säger "du ska ju inte springa har vi sagt". Och sen "nu räcker det" "shshsh nä nu är det bra" när barnet gråter.

Men det kanske är bara jag..

• Millis5

På mina barns förskolan har de stängt ca 3 dagar/termin plus 5 veckors semrster och hela jullovet. Erbjuds förskola ca 1.5 mil norr om vår ort. Jag jobbar själv ca 2.5 mil söder om vår bostadsort. Min man har inget körkort och vi har ändå endast en bil. Tåg och buss går väldigt sällan. Hur mycket får man egentligen stänga på ett år? Kan verkligen 9 veckor på ett år vara okej? Måste ju typ finnas någon gräns eller?

• Claudelete

Hej
    Vad synd att det blev så under ditt barns inskolning. Tyvärr är det inte ovanligt att inskolningar ser ut så där på en stor förskola. Jag har haft mina yngsta barn hos dagmamma då jag upplevde osäkerhet redan vid inskolning på förskola med äldsta dottern. Det var en stor avdelning med småbarn som grät och slogs! Personal verkade tycka allt var som vanligt, medan vi föräldrar blev förskräckliga. Den dagmamma mina barn gick hos brukade träffa en annan dagmamma (som vi föräldrar fick lära känna) vardagligt så mina barn hade inga problem att vara hos den andra när dagmamma var sjuk. Tack och lov lyckades jag plugga och jobba under den tiden då jag visste de hade det bra.

Svar på tråden Trötta dagisfröknar?