• Anniebannie1

Hjälp!!

Hejsan! Jag har Bf 26/11 och har läst att man ska ansöka om föräldrapenning i tid. Tycker allt detta är jätte klyddigt! Har skickat in moderskapsintyg och fick tillbaka en lapp om arbete eftersom de skulle räkna ut hur mycket jag ska få. Jag är arbetslös och kommer därför att få 250kr om dagen.

* Jag loggar in via e-leg på fk men när jag ska ansöka om föräldrapenning vill dom att jag fyller i mitt barns personnummer vilket jag inte har ännu. Kan bara planera.

* när jag planerar och väljer föräldraledighet från och med BF 26/11 (vilket jag antar jag ska välja från) t.o.m februari månad står det att nästa utbetalning är 23 december?

Väljer jag att planera från och med början av november kommer jag få en summa i slutet av november?

Hur hade ni gjort?? Hur är bäst och planera till en början.

* de säger att man kan ta ut 60 dagar föräldrapenning i förväg, försvinner de dagarna jag tagit ut i förväg då när barnet väl kommit ?? Hur ska jag gå tillväga när jag gör det ?

Är det bäst att ansöka genom deras hemsida ?

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Anonym (A)

Ja det är föräldrapenning du tar ut innan barnet föds så då tas de av dina föräldrapenning-dagar. Man får inte tillbaka dagar man har tagit ut.

• Anonym (A)

När jag planerade så planerade jag från BF, sedan är det bara att ansöka efter planeringen när barnet väl kommit :) jag tog inte ut fp innan barnet föddes-de vill jag spara så jag kan vara ledig så länge som möjligt med barnet.

Svar på tråden Hjälp!!