• susannapanna

Bägge föräldrar matförgiftade - omsorg 5 mån bebis och treåring?

Min man och jag är sjuka. Vi har inga släktingar här. Kan man få hjälp av sjukvård eller dyl om det håller i sig?

• Svar på tråden Bägge föräldrar matförgiftade - omsorg 5 mån bebis och treåring?
  • Froken Lokens
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 19:51:30 följande:

Det vet vi inte än. Man kan svimma när man är magsjuk om man har otur och det är ju inte så bra när man har småbarn att ta hand om.

Att båda föräldrarna svimmar samtidigt är högst osannolikt!
  • Gullefjuns mamma
    Froken Lokens skrev 2016-10-25 19:53:48 följande:

Att båda föräldrarna svimmar samtidigt är högst osannolikt!

Det räcker med att det är den som just då bär bebisen som gör det för att de ska gå illa.

Visst är det ett osannolikt scenario men jag tycker att det är klokt av TS att höra sig för om lösningar utifall att de blir sämre eller det visar sig bli långdraget.
  • Venne

Ni kan ju inte mena allvar? Tror inte soc ens hinner starta upp ärendet, än mindre hitta en jourfamilj, innan föräldrarna är friska igen. Herregud. Ring hem nån som kan hjälpa till att fixa lite käk och underhålla ungarna ett par timmar. Annars får ni käka mackor en dag och ha tv:n igång.

• Gullefjuns mamma
    Venne skrev 2016-10-25 20:10:36 följande:

Ni kan ju inte mena allvar? Tror inte soc ens hinner starta upp ärendet, än mindre hitta en jourfamilj, innan föräldrarna är friska igen. Herregud. Ring hem nån som kan hjälpa till att fixa lite käk och underhålla ungarna ett par timmar. Annars får ni käka mackor en dag och ha tv:n igång.

Jag fick lite känslan av att de inte har ngn som de kan ringa hem - att det är det som är problemet. Men jag kanske tolkar TS fel.
  • Holma
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 19:51:30 följande:
    Det vet vi inte än. Man kan svimma när man är magsjuk om man har otur och det är ju inte så bra när man har småbarn att ta hand om.
    Ja o båda två samtidigt oxå , inte troligt
  • K med lilla E
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-25 18:39:04 följande:

Den ammas ju fortfarande, vanligen helt och hållet. 

Det brukar gå bra ändå om det är riktig kris. Amma och spy är ju inte heller helt lätt.
  • Holma
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 19:57:19 följande:
    Det räcker med att det är den som just då bär bebisen som gör det för att de ska gå illa.

Visst är det ett osannolikt scenario men jag tycker att det är klokt av TS att höra sig för om lösningar utifall att de blir sämre eller det visar sig bli långdraget.
    Man kan svimma helt frisk oxå , då ska man aldrig bära sin bebis för att man kan svimma
  • twinboymom

Hm.. Sätt på barnprogram och härda ut. Ha med hink var ni än går. Ni är två... Barnen är inte sjuka...

Jag har varit magsjuk samtidigt som mina tvillingar varit sjuka, flera gånger. Det är bara att försöka härda ut och hoppas det går över fort. Man får gråta en skvätt och iallafall försöka få hjälp med handling eller liknande.. Jobbigt men så är tyvärr livet med barn.

• Gullefjuns mamma
    Holma skrev 2016-10-25 20:51:52 följande:

Man kan svimma helt frisk oxå , då ska man aldrig bära sin bebis för att man kan svimma

Nähä, låt bli då.
  • Holma
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 20:56:35 följande:
    Nähä, låt bli då.
    ????
  • Gullefjuns mamma
    Holma skrev 2016-10-25 21:00:06 följande:

????

Du skriver att man aldrig ska bära sin bebis eftersom man kan svimma även när man är helt frisk (citat nedan). Det var ett extremt säkerhetstänk även för en säkerhetsknarkare som jag, så då menade jag att du får låta bli att bära din bebis om du tycker att det känns osäkert. Jag kommer dock att ta den risken och istället bara undvika att bära bebisar när jag är yr eller på annat sätt ovanligt oberäknelig.

• Holma
    Gullefjuns mamma skrev 2016-10-25 21:05:56 följande:
    Du skriver att man aldrig ska bära sin bebis eftersom man kan svimma även när man är helt frisk (citat nedan). Det var ett extremt säkerhetstänk även för en säkerhetsknarkare som jag, så då menade jag att du får låta bli att bära din bebis om du tycker att det känns osäkert. Jag kommer dock att ta den risken och istället bara undvika att bära bebisar när jag är yr eller på annat sätt ovanligt oberäknelig.

Inte många som svimmar av en magsjuka heller
  • Ego Lovers

Jag blev väldigt sjuk efter min son föddes och han fick ligga i sängen med mig hela dagarna. En bebis Mr inte dåligt av att ligga i sängen. Man får se till att ha blöjor, våtservetter och blöjpåsar vid sängen, handdukar och rena kläder. Allt går.
    Vi hade magsjuka, jag och våra fyra barn och den minsta var nio månader. Då åkte min man och jobbade. Det gick, inte kul men det gick

• Gullefjuns mamma
    Holma skrev 2016-10-25 21:19:46 följande:

Inte många som svimmar av en magsjuka heller

Ja, det har jag redan konstaterat.
  • silhuett

Har själv haft turen att bara varit riktigt sjuk vid två tillfällen när jag haft barn.

Första gången var min make också lika sjuk, då tog mina föräldrar barnen hem till sig över natten. Andra gången var senare, efter att vi skiljt oss och jag var ensam med barnen. Hade inte ens saker till frukost hemma på kvällen men kunde inte gå till affären på grund av hög feber. Via ett föräldraforum hittade jag en snäll människa som åkte och handlade åt mig, sent på kvällen.

När det gäller mat brukar det gå att t.ex. beställa pizza med hemkörning, och det äldre barnet kan ju få kolla på film/tv under dagen? Jag tror ni kommer reda ut situationen utan att barnen far illa av det, men vet att det är jobbigt när man är sjuk som förälder.

Svar på tråden Bägge föräldrar matförgiftade - omsorg 5 mån bebis och treåring?