• MissNeverland

Enalapril, biverkningar? Sexlust? Dålig sömn?

Hej!

Jag har lite funderingar kring Enalapril mot högt blodtryck.

Min man äter den sen många år tillbaka.

Och jag tycker att han har tappat sin sexlust nästan helt. Han sover ofta dåligt och pratar/går i sömnen. Han är väldigt trött och slut och känns nästan deppig ofta. Han har inte lust att göra saker i samma utsträckning som tidigare heller.

Bland annat.

Jag har förstått att det kan vara biverkningar till medicinen han äter.

Men han tror inte på mig och han vill inte prata om att byta.

Är det någon annan som har erfarenhet av denna medicin och dess biverkningar? Personligen eller som anhörig?

Positivt som negativt?

Byta? I så fall till vad?

Tips?

• Svar på tråden Enalapril, biverkningar? Sexlust? Dålig sömn?
  • Långbenopluto

Jag har ätit den medicinen i många år och har inga biverkningar alls.

Han bör prata med sin läkare om han har så många biverkningar.

• Anonym (Sonja)

Hur är hans blodtryck? Kanske är dags att ändra styrkan på medicin .

• MissNeverland

Han kollar blodtrycket med jämna mellanrum.

Det verkar vara rätt stabilt.

Dessa biverkningar har kommit smygande över flera år. Han bortförklarar det med att det är mycket på jobbet eller annat och vill inte tro att det kan vara pga medicinen. Så därför har han inte tagit upp det med någon läkare eller så.

• Anonym (Sonja)
    MissNeverland skrev 2016-10-24 14:57:53 följande:

Han kollar blodtrycket med jämna mellanrum.

Det verkar vara rätt stabilt.

Dessa biverkningar har kommit smygande över flera år. Han bortförklarar det med att det är mycket på jobbet eller annat och vill inte tro att det kan vara pga medicinen. Så därför har han inte tagit upp det med någon läkare eller så.

Det är ju viktigt att han kan sova ordentligt om nätterna.

Tycker det låter som han lider av stress när han går i sömnen och sover inte bra om nätterna.

Hänt nått sista tiden eller har det alltid varit ett problem med sömnen?
  • MissNeverland

Han har alltid haft sådan sömn. Sen han var liten. Med mycket spännande drömmar och livlig fantasi som gjort att han agerat ut diverse saker. Det är fler i hans släkt som har samma tendenser.

Men jag tycker att det blivit oftare.

Nog spelar hans jobbsituation in också tror jag. Men tror inte att det enbart beror på det.

Och ja..jag har googlat lite och läst på om att detta, och även depression kan vara biverkningar till just den medicinen.

Därför undrar jag om andra upplevt det med?

Eller andra biverkningar?

Och vad som man i så fall kan byta till för medicin?

• Långbenopluto
    MissNeverland skrev 2016-10-25 15:52:10 följande:
    Han har alltid haft sådan sömn. Sen han var liten. Med mycket spännande drömmar och livlig fantasi som gjort att han agerat ut diverse saker. Det är fler i hans släkt som har samma tendenser.
    Nog spelar hans jobbsituation in också tror jag. Men tror inte att det enbart beror på det.

Och ja..jag har googlat lite och läst på om att detta, och även depression kan vara biverkningar till just den medicinen.
    Fast jag menar att det inte är biverkningar, för han har ätit medicinen så länge.

Man kan få depression ändå.
  • Anonym (Sonja)
    MissNeverland skrev 2016-10-25 15:52:10 följande:

Idag är det så svårt att säga vad det kan vara finns ju hur mycket som helst.

Men behöver ju inte vara biverkningar av just med in allt annat i livet spelar ju mycket in.

Sover man inte ordentligt säger det sig själv man är trött om dagarna som i sin tur leder till att man inte har nån ork eller lust att hitta på nått.

Om blodtrycket nu är bra som du säger tror jag inte det är en biverkning.

På tanke på att han har problem med sömnen borde han söka för det?
  • BTM57

Hej!

Jag använde Enalapril ca 1 år. Slutade med den pga potensen försvann.
    Den återkom som tur var, sedan jag bytt blodtrycksmedicin. Jag bytte till
    Candesartan och är nöjd med den efter ca 3 månaders användning. 

Svar på tråden Enalapril, biverkningar? Sexlust? Dålig sömn?