• Anonym (LSS)

Halva kontaktdagar?

Hej, Hur funkar det med kontaktdagar för barn inom LSS. det är tio stycken per barn och år. Om jag tar ut halvdagar, kan jag vara med barnet vid 20 tillfällen då? Eller är det tio dagar = tio tillfällen oavsett hur många timmar?

• Svar på tråden Halva kontaktdagar?
  • Anonym (LSS-mamma)

Du kan ta halva kontaktdagar, jag har gjort det, och även tagit 1/4. Jag har då iofs jobbat resten av dagen, så jag är osäker på hur det blir om du är borta en hel dag men endast begär ersättning för halv? Men det enda jag tänker att det ev kan påverka är väl egentligen din egen inkomst och ev i förlängningen sgi. Men som sagt ja, du kan dela upp kontaktdagar på samma sätt som vab - 1/4,1/2 osv

• Anonym (LSS)
    Anonym (LSS-mamma) skrev 2016-10-25 07:02:12 följande:
    Du kan ta halva kontaktdagar, jag har gjort det, och även tagit 1/4. Jag har då iofs jobbat resten av dagen, så jag är osäker på hur det blir om du är borta en hel dag men endast begär ersättning för halv? Men det enda jag tänker att det ev kan påverka är väl egentligen din egen inkomst och ev i förlängningen sgi. Men som sagt ja, du kan dela upp kontaktdagar på samma sätt som vab - 1/4,1/2 osv

Tack för svar, men det var inte det jag undrade. Om jag endast tar 1/2 kan jag då vara med barnet vid tjugo tillfällen? 1/4= 40 tillfällen?
  • Anonym (LSS-mamma)
    Anonym (LSS) skrev 2016-10-25 07:13:16 följande:

Tack för svar, men det var inte det jag undrade. Om jag endast tar 1/2 kan jag då vara med barnet vid tjugo tillfällen? 1/4= 40 tillfällen?
    En hel dag försvinner inte om du tar en halv dag, är det så du menar? Med mig har de inte räknat tillfällen utan mitt faktiska uttag, dvs när jag tagit halv dag vid fyra tillfällen har jag haft åtta "dagar" kvar när jag frågat fk. Men ring och fråga fk annars?
  • Anonym (LSS)
    Anonym (LSS-mamma) skrev 2016-10-25 09:35:26 följande:
    En hel dag försvinner inte om du tar en halv dag, är det så du menar? Med mig har de inte räknat tillfällen utan mitt faktiska uttag, dvs när jag tagit halv dag vid fyra tillfällen har jag haft åtta "dagar" kvar när jag frågat fk. Men ring och fråga fk annars?

Ok. Det låter bra. För när det gäller max antal vab-dagar per år är det just dagar de räknar.
  • Anonym (LSS-mamma)
    Anonym (LSS) skrev 2016-10-25 11:52:16 följande:

Ok. Det låter bra. För när det gäller max antal vab-dagar per år är det just dagar de räknar.
    Jag förstår. Jag vet ju bara vad de sagt till mig när jag frågat hur många dagar jag har kvar och då har de inte räknat tillfällen, men jag är tveksam till om jag behövt använda dessa vid fler än 10 tillfällen på ett år, så då har det ju rent praktiskt inte blivit "prövat" av mig tänker jag och den som svarat mig kan ju ha haft dålig koll. Som det lilla kontrollfreak jag är hade jag ringt dem och frågat, och bett att få prata med någon som har koll på just kontaktdagarna.
Svar på tråden Halva kontaktdagar?