Anonym (Olycklig) skrev 2017-07-12 09:01:35 följande:
Blir rörd av att du frågar!
Tyvärr är inte statusen på något sätt bättre idag än vad den var för ett halvår sedan. Mår jättedåligt och har en livskris delux. (Vill dock understryka att depression och livskris kom efter relationsproblemen - så det är inte "roten till det onda". ) Det är så hemskt att göra någon annan så illa, och att indirekt säga "du duger inte". Fastän man samtidigt tycker att personen är jättebra på massor av sätt. Känner att mina tankar snurrar konstant och jag börjar tappa greppet om vem jag är och vad jag känner. Är rädd att jag skall göra misstag på jobbet p.g.a det kaos som är i hjärnan.
Så slutsatsen är att mitt liv är fruktansvärt och jag ser ingen ljusning. Jag vill inte längre prata med vänner och familj om mitt mående, eftersom de A) blir oroliga B) jag är rädd att de snart ser mig som en tråkig belastning istället för som vän.
Jag har provat privat terapi innan separationen, men det hjälpte inte (kanske gick för sällan, men det är så jäkla dyrt). Hjälp genom landstinget har jag inte orkat ta tag i. Gissar att man ringer till vårdcentralen, och där vet alla vem jag är. Orkar bara inte blotta min misär.......
Hoppas dock att inte mitt negativa svar hindrar dig från att känna vad som är rätt för dig. Jag tror att nyckeln till allt är att prata, prata och prata! Vågar man lyfta upp det svåra så kan man också komma till beslut. (Vilket är mitt problem - är så rädd för starka känslor och att såra att jag inte vågar ta upp jobbiga saker.)
Skriv gärna några rader om hur du har det och hur du tänker. Kanske kan vi hjälpa varandra genom att sätta ord på det som snurrar i skallen.....
Ursäkta sent svar. Mitt liv är ett kaos utan att skilsmässan ens är påbörjad... Jag har försökt separera tidigare men min man vill verkligen inte skilja sig och då har jag alltid valt att backa tillbaka och försöka reparera förhållandet.
Jag känner igen det där med att känna att man gör någon annan illa och min mammas skuldbeläggande hjälper inte alls (jag får inget som helst stöd från mina föräldrar utan de försöker snarare motarbeta mig). Just nu lever jag med ångest, ångest och ännu mer ångest och i somras blev jag sjukskriven. Förutom ångest så lider jag av en obeskrivlig trötthet och ett humör som inte är av denna värld. Jag mår verkligen inte bra... Jag orkar inte umgås med några vänner så jag får helt enkelt arbeta mig igenom det här på egen hand. Jag har två nära vänner som jag vet finns där men de har sina egna problem och jag vill inte belasta dem mer än nödvändigt. Så jag spelar stark och känner mig svag.
Jag kommer ligga lågt med separationen tills jag har en lägenhet i sikte. Här är det bostadsbrist och med tanke på hur min man reagerat tidigare gånger som jag velat separera så vet jag att jag måste ha en lägenhet innan jag delger honom. Jag hoppas dock att han mognat en aning och kan sköta det hela snyggt med tanke på barnen. Den här gången ska jag stå på mig men om jag ska orka så måste jag ha kommit en bit på vägen innan jag pratar med honom. Men även det skapar såklart dåligt samvete för jag planerar ju det här utan hans vetskap (även om han anar vad som är på gång, det är uppenbart med tanke på hans beteende).
I vår stad är familjerådgivningen en helt egen instans så jag tror inte att du behöver gå via vårdcentralen. Sök på
hitta.se eller Eniro.
Hur mår du nu? Jag ser att det gått två månader sedan du svarade mig... Jag är ledsen att jag inte orkat svara förrän nu. Hur som helst så blev jag väldigt glad över ditt svar och från och med nu ska jag försöka svara direkt :)