Anonym (-/-) skrev 2016-10-31 23:05:23 följande:
Blir lite förvirrad av det du skriver. Det byggs väl en ny slemhinna varje månad så förstår inte hur den skulle bli tjockare av att vänta? Och blir man inte gravid så kommer slemhinnan ut i form av mens och sen byggs en ny som sköljs ut som mens osv osv. Eller har jag missförstått något?
F ö tror jag inte heller kroppen ens blir gravid om den inte är redo.
Slemhinnan kan bli skadad vid missfall och då inte täcka hela insidan som den ska, den kan även ha svårt växa till sig ordentligt om hormonnivåerna är lägre/rubbade och blir då inte lika tjock. En mens kan även rensa ut och påbörja en ny fin vilket gör att det är bra att få en mens emellan.
Det finns de som får tunnare av olika anledningar, man har då svårare att behålla en graviditet och man kan få upprepade missfall, då kan man få stödmediciner för att bygga en tjockare slemhinna. Jag fick själv östrogen extra och på andra ÄL var slemhinnan bättre än månaden innan.
Så ja, det kommer alltid en ny varje cykel, men den måste kunna bli tillräckligt tjock och även treskiktad, det är inte säkert den klarar bli direkt efter ett missfall, helst inte om man gjort en skrapning. Googla så kan du läsa massor!