• Anonym (????)

Gravid efter missfall - vad händer med slemhinnan?

jag är gravid igen efter ett missfall, utan mens emellan. Men jag har inte ens blödit så mycket som vid mens. Och det jag är orolig för är att slemhinnan från förra graviditeten inte har kommit ut ordentligt och att den förstör för den nya graviditeten. Någon annan som vet något om detta och har något lugnande att säga???

• Svar på tråden Gravid efter missfall - vad händer med slemhinnan?
  • Anonym (-/-)

Vet inte om jag förstår. Du tror att slemhinnan fr MF är kvar? Kroppen är bra på att sköta sånt där och en ny slemhinna har byggts upp för att ta emot den nya graviditeten. Hade du haft rester kvar så tror jag inte ens att du skulle kunnat bli gravid igen för då skulle hcg (gravidhormon) finnas kvar o då skulle kroppen tro att den fortfarande var gravid och om kroppen tror det så kan du inte bli gravid igen. Tror du oroar dig för ngt som inte finns

• Anonym (samma tankar)

Jag har vart i samma tankebanor. Men inte att det skulle finnas rester kvar (det var jag att jag inte har några efter två operationer efter mitt missfall) utan mer om slemhinnan hunnit bli tillräckligt tjock för att klara en ny graviditet...för vid första kontrollen efter missfallet och allt var ute så såg slemhinnan ok ut men fortfarande något tunn...så vi fick vänta en cykel innan vi försökte igen för att den skulle få chans växa på sig ordentligt och vara mer redo. 

Så jag tror det är bäst att vänta en cykel efter missfall så den får chans att byggas upp bättre, men tar kroppen emot en ny graviditet så finns det inget som säger att den inte kommer gå bra, så sa en läkare till mig när jag frågade en massa om det. 

Du kan nog vara lugn!

• Anonym (-/-)
    Anonym (samma tankar) skrev 2016-10-31 11:15:49 följande:

Jag har vart i samma tankebanor. Men inte att det skulle finnas rester kvar (det var jag att jag inte har några efter två operationer efter mitt missfall) utan mer om slemhinnan hunnit bli tillräckligt tjock för att klara en ny graviditet...för vid första kontrollen efter missfallet och allt var ute så såg slemhinnan ok ut men fortfarande något tunn...så vi fick vänta en cykel innan vi försökte igen för att den skulle få chans växa på sig ordentligt och vara mer redo. 

Så jag tror det är bäst att vänta en cykel efter missfall så den får chans att byggas upp bättre, men tar kroppen emot en ny graviditet så finns det inget som säger att den inte kommer gå bra, så sa en läkare till mig när jag frågade en massa om det. 

Du kan nog vara lugn!

Blir lite förvirrad av det du skriver. Det byggs väl en ny slemhinna varje månad så förstår inte hur den skulle bli tjockare av att vänta? Och blir man inte gravid så kommer slemhinnan ut i form av mens och sen byggs en ny som sköljs ut som mens osv osv. Eller har jag missförstått något?

F ö tror jag inte heller kroppen ens blir gravid om den inte är redo.
  • Anonym (samma tankar)
    Anonym (-/-) skrev 2016-10-31 23:05:23 följande:
    Blir lite förvirrad av det du skriver. Det byggs väl en ny slemhinna varje månad så förstår inte hur den skulle bli tjockare av att vänta? Och blir man inte gravid så kommer slemhinnan ut i form av mens och sen byggs en ny som sköljs ut som mens osv osv. Eller har jag missförstått något?

F ö tror jag inte heller kroppen ens blir gravid om den inte är redo.

Slemhinnan kan bli skadad vid missfall och då inte täcka hela insidan som den ska, den kan även ha svårt växa till sig ordentligt om hormonnivåerna är lägre/rubbade och blir då inte lika tjock. En mens kan även rensa ut och påbörja en ny fin vilket gör att det är bra att få en mens emellan. 

Det finns de som får tunnare av olika anledningar, man har då svårare att behålla en graviditet och man kan få upprepade missfall, då kan man få stödmediciner för att bygga en tjockare slemhinna. Jag fick själv östrogen extra och på andra ÄL var slemhinnan bättre än månaden innan. 

Så ja, det kommer alltid en ny varje cykel, men den måste kunna bli tillräckligt tjock och även treskiktad, det är inte säkert den klarar bli direkt efter ett missfall, helst inte om man gjort en skrapning. Googla så kan du läsa massor!

• Anonym (-/-)

samma tankar: ok då förstår jag mer hur du menade. Dock blir ju många gravida utan mens emellan och många menar att det t o m är lättare eftersom kroppen redan är inställd på graviditet. Men har man problem med tunn slemhinna så är det nog bra om kroppen får återhämta sig en cykel eller två. :)

Lycka till nu!

• Anonym (samma tankar)
    Anonym (-/-) skrev 2016-11-01 09:45:09 följande:

samma tankar: ok då förstår jag mer hur du menade. Dock blir ju många gravida utan mens emellan och många menar att det t o m är lättare eftersom kroppen redan är inställd på graviditet. Men har man problem med tunn slemhinna så är det nog bra om kroppen får återhämta sig en cykel eller två. :)

Lycka till nu!

Har aldrig haft de problemen innan, blev så efter mf. Och nu efter två så hade jag personligen inte velat testa utan mens emellan med risk för ännu ett mf
  • Anonym (????)

Tack för era svar! Jag väntar en mens! Om jag inte mot förmodan är gravid - jag hade sex nära äl men jag hade vagitorier med mjölksyra för underlivets ph-balans inne då - det måste väl klassas som spermiedödande medel?

Stort tack igen för svar och lycka till <3 <3 <3 

Svar på tråden Gravid efter missfall - vad händer med slemhinnan?