• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Linsi skrev 2018-03-03 10:42:34 följande:
    Jag hade ok äggreserv för min ålder 4,1 i oktober. Men det säger ju inget om kvaliteten på äggen.

    Vi får prata med läkarna under våra försök och höra vad de säger.

    Har nu fått barn genom äd? Eller är ni inne i processen?

    Har ni valt klinik? Vilken blev det och varför blev det just den kliniken?

    Jag har börjat titta runt lite. Jag vill ha en plan B att luta mig mot ifall våra försök inte lyckas.

    Jag följer med er i tråden och håller er uppdaterade.
    Oj, 4,1, det är ju jättebra, jag hade 1,9 när jag precis fyllt 41. Om det mätts i samma skala som jag gjorde. Kommer inte ihåg om du sa hur många ägg du fick ut, men som du säger, kvalitèn ska ju vara bra också. Manlig faktor, gör ni icsi då? Lycka till i alla fall!

    En av mina kompisar, fyler 43 i maj, gör sin andra ivf nu, och på första fick hon ut 9 ägg, och ett insatt men inte plus. Får se hur det går för henne denna gång. Hon hade 1,4 i AMH i höstas.

    Vi ska göra första äd:n i april eller maj. Valde Invimed i Polen. Billigare, men lite mindre chans att få till frysen då de använder frysta encelliga ägg som sen befruktas. Har hört lite varierande resultat från den kliniken, men nu har vi betalt första avgiften. Sen har vi kunnat se kort på donatorerna också, vilket inte går i alla andra länder.

    Hade kunnat tänka mig öppen donation också. Men inte säkert donatorn vill bli kontaktad.
  • Linsi
    smurfen 11 skrev 2018-03-05 18:31:10 följande:

    Oj, 4,1, det är ju jättebra, jag hade 1,9 när jag precis fyllt 41. Om det mätts i samma skala som jag gjorde. Kommer inte ihåg om du sa hur många ägg du fick ut, men som du säger, kvalitèn ska ju vara bra också. Manlig faktor, gör ni icsi då? Lycka till i alla fall!

    En av mina kompisar, fyler 43 i maj, gör sin andra ivf nu, och på första fick hon ut 9 ägg, och ett insatt men inte plus. Får se hur det går för henne denna gång. Hon hade 1,4 i AMH i höstas.

    Vi ska göra första äd:n i april eller maj. Valde Invimed i Polen. Billigare, men lite mindre chans att få till frysen då de använder frysta encelliga ägg som sen befruktas. Har hört lite varierande resultat från den kliniken, men nu har vi betalt första avgiften. Sen har vi kunnat se kort på donatorerna också, vilket inte går i alla andra länder.

    Hade kunnat tänka mig öppen donation också. Men inte säkert donatorn vill bli kontaktad.


    Åh spännande att snart vara igång.

    Det måste vara svårt att välja klinik. Jag har bara skummat igenom och läst lite då vi inte är i det läget än. Men vilken djungel - och som du skriver, priserna varierar ju en hel del.

    Min mens är på gång nu. Så jag ska kontakta kliniken idag el imorgon beroende på när mensen kommer igång ordentligt och då får vi veta när jag ska börja med sprutorna.

    Förra gången fick jag ut 6 ägg ur 9 blåsor. 2 av dem blev befruktade genom ICSI och båda sattes tillbaka dag 2. De ville inte vänta längre utan tyckte att kroppen är bästa chansen för att de skulle utvecklas. Vet inte om det var så att de inte fäste eller om de helt enkelt slutade dela sig.

    Nu sätter vi nytt hopp till detta försöket.

    Många säger att försök 1 är för att se om kroppen svarar överhuvudtaget. Ska fortsätta med kort protokoll och samma substans men något ökad dos.

    Hoppas att vi får ut några fler ägg denna gången.

    Hur förbereder ni er inför äd nu?

    Går du på någon form av nedreglering? Man måste väl se till att cykeln är i någorlunda fas med donatorn eller?! Hur fungerar det?
  • UndrandeSökare

    Linsi- När det gäller ÄD så beror det på om man ska sätta in färska ägg som nyss befruktats (kallas ET) eller sätta in frysta färdiga embryon (kallas FET).

    Om man ska sätta in färska ägg som nyss plockats från donatorn så måste mottagarkvinnan nedregleras och synkas med donatorns menscykel, genom att man får 1st nedregleringsspruta tex i rumpan. Sen tar man östrogentabletter för att bygga upp slemhinnan.

    Ska man däremot sätta in redan färdiga embryon som redan fryst eller ta upp frysta ägg och sen befrukta dem och sätta in så behövs ingen synkning med donatorn och man kan då välja på att göra insättning i naturlig cykel (om man har regelbunden menscykel och ägglosdning) eller göra nedreglering.

    Vid insättning i naturlig cykel slipper man sprutan och östrogentabletterna men man kan ta progesteron.

    Jag gjorde nedreglering första gången (med färska ägg) men kommer göra insättning i naturlig cykel i fortsättningen (har 5st färdiga embryon i frysen nu) så jag slipper nedregleringssprutan och östrogentabletterna.

  • smurfen 11
    Linsi skrev 2018-03-06 08:56:52 följande:

    Åh spännande att snart vara igång.

    Det måste vara svårt att välja klinik. Jag har bara skummat igenom och läst lite då vi inte är i det läget än. Men vilken djungel - och som du skriver, priserna varierar ju en hel del.

    Min mens är på gång nu. Så jag ska kontakta kliniken idag el imorgon beroende på när mensen kommer igång ordentligt och då får vi veta när jag ska börja med sprutorna.

    Förra gången fick jag ut 6 ägg ur 9 blåsor. 2 av dem blev befruktade genom ICSI och båda sattes tillbaka dag 2. De ville inte vänta längre utan tyckte att kroppen är bästa chansen för att de skulle utvecklas. Vet inte om det var så att de inte fäste eller om de helt enkelt slutade dela sig.

    Nu sätter vi nytt hopp till detta försöket.

    Många säger att försök 1 är för att se om kroppen svarar överhuvudtaget. Ska fortsätta med kort protokoll och samma substans men något ökad dos.

    Hoppas att vi får ut några fler ägg denna gången.

    Hur förbereder ni er inför äd nu?

    Går du på någon form av nedreglering? Man måste väl se till att cykeln är i någorlunda fas med donatorn eller?! Hur fungerar det?


    Har du börjat med sprutor?

    Jag önskar ibland att vi fått göra ett försök till med annat upplägg. Min kompis som gör IVF nu, fyller 43 i maj, hade 12 blåsor på vul idag. Hon fick annat upplägg denna andra gång.

    Undrande har svarat ser jag.

    Jag gör ingen nedreglering. Bara östrogenom, trombyl och kortison från dag tre. Sen insätt dag 15 typ.
  • Linsi

    [quote=78533175][quote-nick]smurfen 11 skrev 2018-03-08 17:27:34 följande:[/quote-nick]Har du börjat med sprutor?

    Jag önskar ibland att vi fått göra ett försök till med annat upplägg. Min kompis som gör IVF nu, fyller 43 i maj, hade 12 blåsor på vul idag. Hon fick annat upplägg denna andra gång.

    Undrande har svarat ser jag.

    Jag gör ingen nedreglering. Bara östrogenom, trombyl och kortison från dag tre. Sen insätt dag 15 typ.[/

    Jag hade första sprutdag i onsdags. Idag är det dag att ta spruta nr 2 också.

    Fick ut 6 ägg ur 9 blåsor förra gången.

    Högre startdos denna gången - känner att jag har som molvärk redan efter 4 dgr.

    Så jag hoppas att det betyder att det växer på ordentligt.

  • Stina14

    Hej alla, ska göra en liten uppdatering här.

    Var i Riga den 19 februari för mitt första ED. Resan gick smidigt, åkte dit dagen innan och fick tid för sightseeing både dagen innan och förmiddagen innan insättning. Det var faktiskt kul att träffa min koordinator Katerina som har varit sååå otroligt tålmodig med mig och mina tusen frågor. Jag hade även ett jättebra samtal med läkaren innan insättning.

    Jag hade väldigt tur och har nu efter insättning 9 fina 5-dagars kvar i frysen. Än så länge har det gått bra, plussade för 2 veckor sedan, tidigt ännu men jag håller tummarna.

    Har dock mått riktigt jävla illa i en vecka och legat i sängen i 3 dygn. Fick Lergigan Comp utskrivet via online läkare (tack och lov att det finns då jag inte kunde röra mig) igår kväll. Nu har jag tagit en halv tablett och känner mig faktiskt lite bättre. Helt ljuvligt!!

    Hoppas ni alla mår bra, stor kram från mig!

  • UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2018-03-16 11:49:45 följande:

    Hej alla, ska göra en liten uppdatering här.

    Var i Riga den 19 februari för mitt första ED. Resan gick smidigt, åkte dit dagen innan och fick tid för sightseeing både dagen innan och förmiddagen innan insättning. Det var faktiskt kul att träffa min koordinator Katerina som har varit sååå otroligt tålmodig med mig och mina tusen frågor. Jag hade även ett jättebra samtal med läkaren innan insättning.

    Jag hade väldigt tur och har nu efter insättning 9 fina 5-dagars kvar i frysen. Än så länge har det gått bra, plussade för 2 veckor sedan, tidigt ännu men jag håller tummarna.

    Har dock mått riktigt jävla illa i en vecka och legat i sängen i 3 dygn. Fick Lergigan Comp utskrivet via online läkare (tack och lov att det finns då jag inte kunde röra mig) igår kväll. Nu har jag tagit en halv tablett och känner mig faktiskt lite bättre. Helt ljuvligt!!

    Hoppas ni alla mår bra, stor kram från mig!


    Grattis till plus och hoppas att Lergigan comp hjälper dig få bort illamåendet.
  • Maran73
    Stina14 skrev 2018-03-16 11:49:45 följande:

    Hej alla, ska göra en liten uppdatering här.

    Var i Riga den 19 februari för mitt första ED. Resan gick smidigt, åkte dit dagen innan och fick tid för sightseeing både dagen innan och förmiddagen innan insättning. Det var faktiskt kul att träffa min koordinator Katerina som har varit sååå otroligt tålmodig med mig och mina tusen frågor. Jag hade även ett jättebra samtal med läkaren innan insättning.

    Jag hade väldigt tur och har nu efter insättning 9 fina 5-dagars kvar i frysen. Än så länge har det gått bra, plussade för 2 veckor sedan, tidigt ännu men jag håller tummarna.

    Har dock mått riktigt jävla illa i en vecka och legat i sängen i 3 dygn. Fick Lergigan Comp utskrivet via online läkare (tack och lov att det finns då jag inte kunde röra mig) igår kväll. Nu har jag tagit en halv tablett och känner mig faktiskt lite bättre. Helt ljuvligt!!

    Hoppas ni alla mår bra, stor kram från mig!


    Stort gigantiskt GRATTIS till plusset Stina, så fantastiskt!!! <3 Och härligt att du fick många eskimåer till frysen! Känns tryggt.

    Själva fick vi frågan från Katerina igår hur vi ville göra med våra 8 ?syskon? i frysen, vi skulle ju bara ha en bebis och vara överlyckliga och nöjda med det, och det ÄR vi ju. Elsa är ett ljuvligt litet 2 1/2 månaders mirakel, men samtidigt lite trist att hon liksom min vuxna son också får växa upp som ensambarn... Våra släkter är dessutom små, inga jämnåriga kusiner m.m för Elsa, så... hmmmm... Kom iaf fram till att spara dem i ett år till, skjuter upp beslutet.

    Hoppas på snar bättring, ha det bra!
  • Stina14
    Maran73 skrev 2018-03-16 12:47:04 följande:

    Stort gigantiskt GRATTIS till plusset Stina, så fantastiskt!!! <3 Och härligt att du fick många eskimåer till frysen! Känns tryggt.

    Själva fick vi frågan från Katerina igår hur vi ville göra med våra 8 ?syskon? i frysen, vi skulle ju bara ha en bebis och vara överlyckliga och nöjda med det, och det ÄR vi ju. Elsa är ett ljuvligt litet 2 1/2 månaders mirakel, men samtidigt lite trist att hon liksom min vuxna son också får växa upp som ensambarn... Våra släkter är dessutom små, inga jämnåriga kusiner m.m för Elsa, så... hmmmm... Kom iaf fram till att spara dem i ett år till, skjuter upp beslutet.

    Hoppas på snar bättring, ha det bra!


    Tack snälla! Kommer nog njuta lite mer när illamåendet blivit bättre. Just nu soffläge! Tycker det låter klokt att avvakta med beslutet om eventuella syskon!! Kram
  • Maran73

    [quote=78585977][quote-nick]Stina14 skrev 2018-03-27 12:04:16 följande:[/quote-nick]Tack snälla! Kommer nog njuta lite mer när illamåendet blivit bättre. Just nu soffläge! Tycker det låter klokt att avvakta med beslutet om eventuella syskon!! Kram[/

    Hej Stina! Hur går det?? Läser lite smått nostalgiskt i gamla trådar och blev nyfiken. Bebis här nu? Eller iaf när som helst?

    Förstås nyfiken även på övriga som jag inte hört av!

    Vi mår bara bra, E växer o frodas, snart 11 månader (redan!). Gissning är att hon börjar gå till jul/nyår ungefär. Full fart! Har bestämt oss för syskonförsök under sen vår. Visst, vi är inte purunga på något sätt men med E gick/går det ju utmärkt. <3

    Ha det toppen alla och lycka till Stina!

  • UndrandeSökare

    Stina14 fick en dotter i slutet av 2018 berättade hon för mig, det var hennes andra barn (hon hade en dotter sedan innan också).

    Slutet gott, allting gott

  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2019-01-16 15:45:27 följande:

    Stina14 fick en dotter i slutet av 2018 berättade hon för mig, det var hennes andra barn (hon hade en dotter sedan innan också).

    Slutet gott, allting gott


    Hallå där! Ja, hörde det via djungeltrumman, jätteroligt!! Följer själv bl a tråden du drog igång Undrande, men har ju paus just nu så håller mig i bakgrunden så att säga. Ser att det är ett gäng små bebisar på G, sååå härligt! Lycka till till dig/er!
  • Stina14

    Hej alla!

    Blev plötsligt lite nostalgisk och ville kolla hur det stod till med denna tråden. Hoppas alla mår bra! Vi mår bra trots pandemin men längtar efter att kunna träffa släkt och vänner.

    Jag funderade länge på fler barn och har väl inte släppt tanken riiiiktigt ännu men känner att tiden rinner iväg :( plus att det är intensivt att ta hand om 2 barn, hus och allt annat så är osäker på om jag verkligen kommer orka med en bäbis till.

    Nyfiken på hur det gått för alla er andra om någon läser detta.

    Stor kram från mig!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?