• kaktuslime

Livrädd att bli gravid

Jag och min man försöker få barn. Vi är båda med på noterna, och har diskuterat det noga och väl. Vi har båda fasta arbeten och trygga förhållanden.

Jag slutade med p-piller i april, och i oktober kom första mensen, efter att jag fått Letrozol utskrivet av läkare. Jag har i skrivande stund ingen som helst koll på menscykel eller ägglossning. Men skitsamma.

Mitt problem just nu är att jag är helt vidrigt livrädd för att vara gravid. Jag är rädd för hur kroppen kommer att förändras. Jag kämpar redan idag med ett par kilos övervikt runt magen som inte går att få bort. Jag är rädd för att inte få sova. Jag kämpar redan idag med grava sömnstörningar. Jag är rädd för att må illa, ha ont och få knepiga krämpor till höger och vänster. Jag är rädd att bli jämförd med andra (vänner och släktingar), som naturligtvis mått så bra så under sina graviditeter. Men framförallt är jag HELT LIVRÄDD inför en eventuellt kommande förlossning. Jag har total ÅNGEST inför vad detta kan komma att innebära. Jag läser mycket om graviditeter och förlossningar, och det får mig inte att känna mig bättre direkt. Hur vänder man detta?

• Svar på tråden Livrädd att bli gravid
  • Långbenopluto

Alltså, mår du så dåligt så ska du avvakta med barn tills du har rett ut dina tankar om detta. För att om du mår så där dåligt redan nu så kan det bli mycket värre när du väl är gravid, och det är verkligen inte bra för dig eller fostret.

• Dixie

Det låter ju inte alls som du är redo, du får nog lägga gravisplanerna på hyllan ett tag!

• kaktuslime

På vilket sätt anser du att det kan skada fostret?
    OM jag blir gravid hoppas jag få samtalskontakt och hjälp med min rädsla. Har man möjlighet att få sådant redan innan en graviditet. Är det någon som vet det?

• Lynxsa

Kör på.

Ta det som det kommer. Du kanske mår fantastiskt som gravid.

Mycket av min ångest släppte när plusset kom. Då slutade jag tänka på mig själv, allt jag tänkte på var barnet. Var också livrädd inför förlossningen men ju närmare den kom ju mer längtade jag efter den. Konstigt men så var det.

Gör en lista till samman med partner med alla saker som ger ångest och skriv en handlingsplan för sakerna.

Ex svårt att sova. Åtgärd:avslappningsövningar, lyssna på ljudbok, vila under dagen.

Må illa. Åtgärd: alltid ha med kex att knapra på.

Jag känner mig tryggare om det finns på papper hur man kan hantera olika saker och också bra för partner att kolla på

• Lillafisfia

Jag har sedan jag förstod hur ett barn föds varit livrädd för förlossningen, snudd på fobi.. Maniskt läst förlossningshistorier och  kolla t på BB-program i nån slags skräckblandad förtjusning. 

Har precis slutat med P-piller och konstigt nog, trots att jag inte är gravid men bara tanken på att det kan bli snart har lugnat ner mig! Kvinnor är gjord för att klara det, finns massa stöd att få!! Den dagen vill man nog bara få träffa sitt lilla mirakel!

Lycka till

• kaktuslime
    Lillafisfia skrev 2016-10-28 14:41:57 följande:

Jag har sedan jag förstod hur ett barn föds varit livrädd för förlossningen, snudd på fobi.. Maniskt läst förlossningshistorier och  kolla t på BB-program i nån slags skräckblandad förtjusning. 

Har precis slutat med P-piller och konstigt nog, trots att jag inte är gravid men bara tanken på att det kan bli snart har lugnat ner mig! Kvinnor är gjord för att klara det, finns massa stöd att få!! Den dagen vill man nog bara få träffa sitt lilla mirakel!

Lycka till

Tack, så snälla ord!

Ska försöka finna ett lugn jag med.
  • kaktuslime
    Lynxsa skrev 2016-10-27 20:41:10 följande:

Kör på.

Ta det som det kommer. Du kanske mår fantastiskt som gravid.

Mycket av min ångest släppte när plusset kom. Då slutade jag tänka på mig själv, allt jag tänkte på var barnet. Var också livrädd inför förlossningen men ju närmare den kom ju mer längtade jag efter den. Konstigt men så var det.

Gör en lista till samman med partner med alla saker som ger ångest och skriv en handlingsplan för sakerna.

Ex svårt att sova. Åtgärd:avslappningsövningar, lyssna på ljudbok, vila under dagen.

Må illa. Åtgärd: alltid ha med kex att knapra på.

Jag känner mig tryggare om det finns på papper hur man kan hantera olika saker och också bra för partner att kolla på

Smart! En åtgärdsliata lät som något bra. Ska satsa på det.
  • Vandrande pingvinen

Om det inte är brådis att bli på smällen av ngn anledning råder jag dig att bearbeta dina rädslor innan ni försöker. Gravidhormoner kan göra dig lugnare men de kan också göra en orolig. Bäst då att ha ett bra utgångsläge.

Svar på tråden Livrädd att bli gravid