• Lalollo

Fylla och lägga på sugarpaste samma dag?

Fråga ang. göra tårta som ska täckas med sugarpaste: 

Ser att det står överallt att man ska fylla tårtan och låta den stå ett dygn innan man läggar på locket med sugarpaste (så har jag också gjort förut).

Nu är jag så himla ivrig och vill göra hela kakan på en gång nu ikväll. Har bakat tårtbottnar för nån timme sen som står och kallnar i kylen. 

Blir allt helt förstört om jag lägger på fyllning nu direkt + sugarpaste? 

• Svar på tråden Fylla och lägga på sugarpaste samma dag?
  • Mallemamma

Har du grädde under? Den kan börja "svettas" iså fall, men penslar du undersidan med matolja så blir det som en spärr emellan. Ska inte stå tätt i kylen heller, så helst i kartong eller utan lock efter man lagt på sockerpastan men då vill man kanske inte gärna ha den i kylen för länge så den blir dålig/tar smak av annat. Men googla lite på sockerpasta/sugarpaste och "svettas" och se vad som skrivs, var ett tag sedan jag höll på med det där men vet jag har ångrat några gånger att jag var för ivrig ;)

Så det allra bästa är ju att vänta till imorgon. Inte roligt att vakna och se att den blivit förstörd :(

• Lalollo

Tack för svar:)

Har ingen grädde alls men smörkräm emellan. Har googlat runt men hittar inget om huruvida det är "ok" att göra allt samma dag (när man inte har grädde som fyllning dvs). 

Osäker på om detta med att låta tårtan stå en dag innan man täcker är en rekommendation eller ett "krav" liksom :P 

• Mallemamma

Det är nog rekommendation, jag har gjort dagen innan och det har (oftast) funkat bra (efter jag lärde mig om svettning o så då hehe). Har jag möjlighet gör jag lock och dekoration så snart innan servering däremot. Blir ändå bäst så :)

• Lalollo

Tack igen för råd :)

Om någon annan skulle ha samma fråga så kan jag avslöja att jag inte kunde bärga mig utan lade på locket igårkväll, dvs samma dag som jag bakade och spacklade tårtan. Det gick bra :) Lägger dock på pyntet ovanpå locket idag:) 

Svar på tråden Fylla och lägga på sugarpaste samma dag?