• Jess8

Gravid och influensavaccin?

Hur tänker ni kring att ta influensavacvinet när ni är gravida? De rekommenderar gravida att ta, men kan inte hjälpa att fet känns olustigt. Aldrig tagit förut!

• Svar på tråden Gravid och influensavaccin?
  • Carambolan

Jag hade absolut tagit. Säsongsinfluensavaccinet har funnits sedan 70-talet och är väl beprövat, ges ut i många miljoner doser över hela världen varje år. Inte alls som farsen med svininfluensavaccinet.

• Hjärtis

Jag kommer absolut att ta. Jag litar på rekommendationerna, har stor tilltro till vaccin och tillhör dessutom en riskgrupp utöver graviditeten pga min astma. Eftersom immunförsvaret blir sämre under graviditet är det både ett sätt att ta hand om mig (räcker med den brakförkylning jag haft i över en vecka nu), men faktiskt också barnet. Jag vill inte ligga med influensa när det är dags för förlossning, och riskera att smitta en spädis. Så vaccination är självklart för mig!

• Ellie

Jag tog när jag var gravid. Fostret kan skadas av infektioner, speciellt om man har hög feber flera dagar. Jag litar på vaccin.

• Nittiotvå

Jag tog vaccin förra året när jag var gravid, jag har inte varit sjuk på 1 år efter det. Dottern har heller aldrig varit sjuk och är 8mån.

• annieh897

Jag tog när jag var gravid. Blev starkt rekommenerad av min bm att ta eftersom gravida som drabbas av influensan kan bli väldigt sjuka.

• Höstaster

Jag kommer definitivt att ta! Hade influensa i nästan 3 veckor förra året och det var det värsta jag varit med om - vill inte uppleva det med bebis i magen.

• fernandasmamma

Jag frågade min bm om det idag..
    Hon sa att det är inget jag behöver ta då jag är frisk i övrigt..
    Att det inte är farligt för barnet om jag skulle få influensa..
    Jag tog det inte när jag var gravid förra gången heller..
    Men jag får fundera på det..

• Linda2barnsmamma

Jag tog detta vaccin med första flickan i magen 2009. Ja har aldrig varit så sjuk som nu.. förskyld hela tiden . Var aldrig sjuk innan.. ja 1 gång per år kanske , men nu 1 gång i månaden känner ja av förskylning o sjukdomskänsla..

Tog vaccinet för att bm rekommenderade det. Aldrig att ja skulle ta det igen.

Men nu säger ja inte att man INTE ska ta vaccin. Men ja skulle aldrig ta det igen

• Carambolan
    Linda2barnsmamma skrev 2016-11-08 09:39:16 följande:

Jag tog detta vaccin med första flickan i magen 2009. Ja har aldrig varit så sjuk som nu.. förskyld hela tiden . Var aldrig sjuk innan.. ja 1 gång per år kanske , men nu 1 gång i månaden känner ja av förskylning o sjukdomskänsla..

Tog vaccinet för att bm rekommenderade det. Aldrig att ja skulle ta det igen.

Men nu säger ja inte att man INTE ska ta vaccin. Men ja skulle aldrig ta det igen

Du tror inte att det faktum att du har småbarn hemma är en mer sannolik förklaring, än att vaccinet skulle ha gett dig sämre immunförsvar?
  • Linda2barnsmamma

Nej det tror jag inte . Jag har 6 st småsyskon jag bott med hela deras liv fram tills jag fick barn. Så då borde ja varit lika sjuk dådå som nu ?

Svar på tråden Gravid och influensavaccin?