• Anonym (diana)

Varför har jag svårt att hålla mig till min man?

Jag och min man lever i ett öppet förhållande. Vi båda är alltså okej med tillfälliga sexuella kontakter. MEN, jag ljuger om hur ofta jag faktiskt träffar andra och jag har brutit mot "reglerna" upprepade gånger och träffat samma personer under en längre period. Jag vet självklart att det inte är okej så det behöver inte påpekas.

Varför kan jag inte sluta? Jag vill ju vara ärlig mot min man! Jag har aldrig sett mig själv som en monogam person och det har han alltid varit okej med. Men det känns ändå som att jag lever ett dubbelliv där jag träffar andra i smyg. Har någon varit i liknande situation och kan dela med sig lite om hur förhållandet klarade det?

• Svar på tråden Varför har jag svårt att hålla mig till min man?
  • Ashtar

Vi människor är olika. Vissa funkar som du. Andra funkar och vill ha sitt liv på annat sätt. Den vedertagna tvåsamhetsnormen lr de regler för öppet förhållande ni kommit överens om i er relation funkar inte för dig men du försöker att passa in där. Det funkar väl sådär... Du måste ljuga.
    Var antingen öppen och ärlig mot din partner med hur du faktiskt vill leva eller fortsätt att leva som du gör nu eller ändra dig.

Är din partner ofta med andra kvinnor?

• realisten19

för att du är en typisk ung kvinna som nådde vuxenålder under milleniumet och delar up män i alfas som sexleksaker och betamän som försörjare.

• Anonym (H)

Vet du varför du träffar samma personer under länge perioder? Kan det vara så att du utvecklar nån form av känslor? Jag menar du kanske är polyamorös och inte bara polygam?

• Anonym (Gjorde samma)

Gjorde samma, fick också träffa andra men ljög ganska mycket, dela om vem jag träffade, när jag träffade och vart jag träffade. Har aldrig sett mig som en monogam person. Trodde inte ens jag kunde leva monogamt då jag alltid varit otrogen.

Men så träffade jag min nya partner - vi skulle bara ligga - men det blev mer och nu lever jag 100% monogamt och stormtrivs. Trodde aldrig det skulle gå men detta liv trivs jag med.

Kan ju vara så enkelt att eran uppgörelse är något som inte passar dig.

• Anonym (Tjej)

Hej ts....

Jag har oxå varit i någon liknande sits ....han fick ej träffa andra det skiljer oss åt....

Men jag fick träffa andra o ha sex med men trotts det så ljög jag om hur många o vad vi gjorde o hur ofta o med vem....vissa berätta jag helt ärligt om osv men andra inte....va som när jag träffa min nuvarande så hade jag haft sex med han sen flera helger veckor tillbaka o även sovit ihop o dejtat osv innan mitt ex sa att jag fick ha sex med honom då vi skulle bjuda in honom på trekant så tyckte mitt ex att jag kunde provligga med honom..... jag o min nuvarande va dökära ivarandra från första dejten samtalet så jag lämnade mitt ex för han jag bara skulle ha trekant o ligga med ...trodde aldrig att jag skulle kunna vara trogen men det har jag varit i 6 snart 7 år o lever i tvåsamhet o även barn o hus osv....

• Anonym (Gjorde samma)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-10-30 19:08:21 följande:

Hej ts....

Jag har oxå varit i någon liknande sits ....han fick ej träffa andra det skiljer oss åt....

Men jag fick träffa andra o ha sex med men trotts det så ljög jag om hur många o vad vi gjorde o hur ofta o med vem....vissa berätta jag helt ärligt om osv men andra inte....va som när jag träffa min nuvarande så hade jag haft sex med han sen flera helger veckor tillbaka o även sovit ihop o dejtat osv innan mitt ex sa att jag fick ha sex med honom då vi skulle bjuda in honom på trekant så tyckte mitt ex att jag kunde provligga med honom..... jag o min nuvarande va dökära ivarandra från första dejten samtalet så jag lämnade mitt ex för han jag bara skulle ha trekant o ligga med ...trodde aldrig att jag skulle kunna vara trogen men det har jag varit i 6 snart 7 år o lever i tvåsamhet o även barn o hus osv....

Din situation låter precis som min.

Skönt när man "hittar hem".
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Gjorde samma) skrev 2016-10-30 19:56:36 följande:

Din situation låter precis som min.

Skönt när man "hittar hem".

Tänkte samma när jag läste ditt....verkligen
  • Anonym (diana)
    Ashtar skrev 2016-10-30 15:44:51 följande:

Vi människor är olika. Vissa funkar som du. Andra funkar och vill ha sitt liv på annat sätt. Den vedertagna tvåsamhetsnormen lr de regler för öppet förhållande ni kommit överens om i er relation funkar inte för dig men du försöker att passa in där. Det funkar väl sådär... Du måste ljuga.

Var antingen öppen och ärlig mot din partner med hur du faktiskt vill leva eller fortsätt att leva som du gör nu eller ändra dig.

Är din partner ofta med andra kvinnor?

Vad jag vet så har han varit med 3 stycken under året som varit. Alla engångsligg. Sen kan det såklart vara så att han träffat fler eller att han också ljuger, men det är inget jag misstänker
  • Anonym (diana)
    realisten19 skrev 2016-10-30 16:31:02 följande:

för att du är en typisk ung kvinna som nådde vuxenålder under milleniumet och delar up män i alfas som sexleksaker och betamän som försörjare.

Nja, nu tycker jag nog att du tog i lite väl mycket
  • Anonym (diana)
    Anonym (H) skrev 2016-10-30 16:49:46 följande:

Vet du varför du träffar samma personer under länge perioder? Kan det vara så att du utvecklar nån form av känslor? Jag menar du kanske är polyamorös och inte bara polygam?

Främst är det för att sexet blir bättre när man lärt känna varandras kroppar. Men jo, man skulle väl säga att jag utvecklar nån typ av känslor. I stunden åtminstone! Har aldrig haft svårt att "göra slut". Det har inte gjort mig ledsen att mista personerna i fråga liksom.
  • Anonym (diana)
    Anonym (Gjorde samma) skrev 2016-10-30 18:51:37 följande:

Gjorde samma, fick också träffa andra men ljög ganska mycket, dela om vem jag träffade, när jag träffade och vart jag träffade. Har aldrig sett mig som en monogam person. Trodde inte ens jag kunde leva monogamt då jag alltid varit otrogen.

Men så träffade jag min nya partner - vi skulle bara ligga - men det blev mer och nu lever jag 100% monogamt och stormtrivs. Trodde aldrig det skulle gå men detta liv trivs jag med.

Kan ju vara så enkelt att eran uppgörelse är något som inte passar dig.

Det egentliga problemet är väl egentligen att jag känner att jag "borde nöja mig" med den uppgörelsen vi har idag. Det känns både dumt och jättejobbigt att be om mer. Älskar ju min man över allt annat och vill inte göra honom ledsen och få honom att känna sig otillräcklig
  • Anonym (diana)
    Anonym (Tjej) skrev 2016-10-30 19:08:21 följande:

Hej ts....

Härligt att du hittat rätt! Jag känner redan att jag hittat rätt med min man. Han är min bästa vän och jag älskar honom otroligt mycket. Kan inte tänka mig att leva utan honom och jag ser fram emot framtiden med barn osv. Så jag tror inte att det kommer hända att jag blir kär i någon av dom jag träffar. Såklart ska man aldrig säga aldrig men har väldigt svårt att tro det
  • Anonym (Förklaring för)

För att du är svag!

• Anonym (diana)
    Anonym (Förklaring för) skrev 2016-11-01 00:04:16 följande:

För att du är svag!

Haha okej
  • Anonym (223)

förmodligen för att kvinnor har 1000 gånger enklare för att få ligg än män. Och har ni kommit överens om att ligga med andra så får du helt enkelt fler som är villiga till att ligga. Din man vill säkert också ligga lika mycket som du gör men ser man inte ut som Brad Pitt som kille så får man inte napp lika ofta tyvärr.

• Anonym (egoland)

Förmodligen för att du växt upp i egoismens (nyliberalism) tidsanda där allt går ut på att förse sig själv med det man vill ha nu med en gång och till vilket pris som helst, allt annat är sekundärt. Så när du gör upp "regler" med din partner så är det egentligen bara ett spel för gallerierna utan någon större vilja bakom, skulle reglerna vara i vägen kan man ju lätt kringgå dem genom att ljuga.

Så länge du fortsätter ljuga så lär det liksom fortsätta eftersom du aldrig behöver ta något ansvar för dina handlingar och befäster tron på att lögner är ett effektivt verktyg för att få som man vill. Vill du bli av med problemet får du helt enkelt omprogrammera dig själv till att sluta ljuga och göra upp regler som du faktiskt tänker hålla

Ditt problem är enligt mig inte ett problem kring om du är polly eller mono utan ett problem med hur du förhåller dig till ärlighet. Det verkar inte vara så viktigt för dig. Du har helt enkelt lärt dig att ljuga är ok när det passar och satt det i system.

• holidodi

Vissa människor är inte skapta för att vara monogama, om du mår dåligt av att du träffar andra för att ha sex så är det heller inget fel eftersom ni har kommit överens om att det är ok. Att träffa samma person flera gånger, låter lite konstigt för det är det man gör när man träffar andra. Man ses några gånger för att det är skönt sen är man nöjd och byter. Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete, för ni har valt att leva i ett öppet förhållande. Så knulla runt du och ha så roligt du kan, är mitt tips. ;)

• Jonnysweden

Vore verkligen som en dröm att få dela sitt liv med en som dig. Kan inte finnas något mer upphetsande än att ha sex med "sin" kvinna och det känns som att någon annan nyligen sprutat i henne:) skulle göra vad som helst för att få dela sitt liv med någon som dig, en kvinna som njuter av att vara otrogen:) kör på.

• PeterGB3G

Var inte arg på dig själv. Monogam tvåsamhet är inte naturligt för oss människor. Det vi har är instinkter för att skaffa barn och skydda dom. Förälskelsen fungerar som en garanti för att mannen är med kvinnan tills barnet är fött och uppnått en ålder då det klarar sig. Efter det börjar allt om. Båda mannen och kvinnan blir attraherade av andra för att para sig igen. Detta gör det svårt att leva i en modern tid utan regler och normer. Det verkar som ni kan tala öppet om detta vilket är bra. Jag misstänker att din man är lite svag. Han attraherar dig inte tillräckligt. Är han med andra kvinnor som du vet om?

"Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
Svar på tråden Varför har jag svårt att hålla mig till min man?