• Anonym (??)

Hur går det till när man "säger upp" försörjningsstöd?

Jag har haft försörjningsstöd en längre tid och tänker inte söka för nästa månad eftersom jag då får ersättning på annat håll. Så nu undrar jag hur man går tillväga för att helt enkelt "säga upp" stödet? Kan jag bara skita i att söka pengar nästa månad eller måste jag ringa dem och meddela att jag numera klarar mig själv och inte tänker söka mer samt skicka in kontoutskrifter även för den månad som varit? Jag har naturligtvis skött allt sånt när jag haft stödet.

• Svar på tråden Hur går det till när man "säger upp" försörjningsstöd?
  • Anonym (asdf)

Varför skulle du behöva skicka dem kontoutdrag? Hur länge hade du tänkt göra det?

• Anonym (??)
    Anonym (asdf) skrev 2016-10-31 18:14:57 följande:

Varför skulle du behöva skicka dem kontoutdrag? Hur länge hade du tänkt göra det?

Alltså jag har ju fått pengar för november nu, men behöver inte söka för december. Så det var därför jag undrade om jag måste in med kontoutdrag över november månad... jag brukar nämligen lämna in det samtidigt som jag ansöker om bidraget för kommande månaden, men nu när jag inte ska söka för december kanske de vill ha det ändå?

Sen undrar jag ju också om jag måste höra av mig till dem och säga "nu behöver jag inte bidrag mer" eller om jag bara ska sluta söka... de kanske undrar varför jag inte söker annars.
  • Anonym (beep)

Jag har bara struntat i att skicka in om det varit en månad där jag inte behövt men om du fått jobb/studier/whatever känns det mest schysst med ett kort mail då de antagligen undrar efter ett tag annars.

• Anonym (asdf)

Grattis förresten! :D

• Anonym (Larsa)

Det finns inget att säga upp. Försörjningsstöd är ju något som man ansöker om  varje månad så det är bara att låta bli att ansöka. 

Dock kan de ju höra av sig och undra av omtanke om du varit aktuell länge. Sen undrar jag också om de inte vet att du kommer att få annan inkomst och varför de inte gör det i så fall? Du är ju skyldig att anmäla förändringar som påverkar rätten till bistånd. Att man fått arbete, sjukersättning eller annat är ju sådant som man ska informera om även om man inte fått någon utbetalning än.

• Anonym (Mia)

Hur länge har du fått bistånd till, och när kommer din andra inkomst? Överlappar de varandra?

Svar på tråden Hur går det till när man "säger upp" försörjningsstöd?