• FrozenGarden

Förstår inte föräldrapenningen!!

Jag ska få barn för första gången i februari. När jag går in på försäkringskassan och fyller i vilka dagar jag vill ta ut så kan jag sen se summor för varje månad. Men jag blir inte klok på om detta är före eller efter skatt. Är det före blir det inget alls att leva på : $

• Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen!!
  • Anonym (Nddn)

Det är efter skatt, däremot så drar dom bara 23% i skatt så mitt tips är att du ringer dom och ber dom dra extra, om du inte vill ha en restskatt året efter.

På mig drar dom 10% ytterligare.

• Lilla Gs mamma

Var inne på deras sida nu också och kollade och jag hade fel. Det står "utbetalning" som en smartare själ i tråden redan skrivit och det är ju efter skatt.

• Anonym (FK)
    Anonym (Nddn) skrev 2016-11-01 06:08:05 följande:

Det är efter skatt, däremot så drar dom bara 23% i skatt så mitt tips är att du ringer dom och ber dom dra extra, om du inte vill ha en restskatt året efter.

På mig drar dom 10% ytterligare.

Nej, det stämmer inte alls. FK drar enligt skatteverkets tabell och får man kvarskatt så beror det på annat.

Att betala 33% i skatt känns hur som helst väldigt överdrivet, det är att skänka staten en massa ränteinkomster helt i onödan.

www.forsakringskassan.se/omfk/dina_rattigheter_och_skyldigheter/omskatt
  • Mooomin
    FrozenGarden skrev 2016-11-01 00:00:19 följande:

Jag ska få barn för första gången i februari. När jag går in på försäkringskassan och fyller i vilka dagar jag vill ta ut så kan jag sen se summor för varje månad. Men jag blir inte klok på om detta är före eller efter skatt. Är det före blir det inget alls att leva på : $

Om du harskickat in dina inkomstuppgifter och menar att du är inne på "mina sidor" och använder planeringsverktyget där så är summan som kommer ut, det som betalas ut. Man kan trycka någonstans där på/vid summan så att det rullar ner en flik där man kan se summan innan skatt och skatten som dragits osv.

Och det här med att det är typ 80% av ens lön gäller ju bara om man tar ut 7 dagar i veckan..
  • FrozenGarden

Detta är vad jag har kollat på. Jag markerar mina dagar på Mina Sidor. De har räknat ut min årsinkomst. Men dessa summor jag ser för varje månad vet jag inte om de är före eller efter skatt
  • Mooomin
    FrozenGarden skrev 2016-11-01 13:54:12 följande:

Detta är vad jag har kollat på. Jag markerar mina dagar på Mina Sidor. De har räknat ut min årsinkomst. Men dessa summor jag ser för varje månad vet jag inte om de är före eller efter skatt

Men varför markerar du alla på en gång? Det där är efter skatt, prova att klicka på ett belopp så ska det rulla ner en "specifikation". Det gör det på min iaf, men jag fyller ju in en månad i taget...
  • Anonym (...)
    FrozenGarden skrev 2016-11-01 13:54:12 följande:

Det bör vara efter skatt. Antar att du har valt ca 7dagar/veckan och har en "normal medelinkoms" Då ser dessa summor skäliga ut
  • FrozenGarden

Jag markerade flera bara för att få en överblick på hur det skulle se ut varje månad. Har inte gjort ansökan än. Ville mest bara veta om detta var före eller efter skatt. Detta är för 7 dagar i veckan men blir väll något mindre eftersom att jag ska spara dagar också. Men blev orolig att detta var före skatt för då blir det ju inget kvar nästan.

• Carambolan
    Mooomin skrev 2016-11-01 08:43:00 följande:

Och det här med att det är typ 80% av ens lön gäller ju bara om man tar ut 7 dagar i veckan..

Och att man inte slår i taket. Även om 37 000 är en bra bit över medellön så är det inte direkt en ovanlig lön.
  • Anonym (...)
    FrozenGarden skrev 2016-11-01 21:10:48 följande:

Jag markerade flera bara för att få en överblick på hur det skulle se ut varje månad. Har inte gjort ansökan än. Ville mest bara veta om detta var före eller efter skatt. Detta är för 7 dagar i veckan men blir väll något mindre eftersom att jag ska spara dagar också. Men blev orolig att detta var före skatt för då blir det ju inget kvar nästan.

Som sagt, detta är efter skatt. Så du kan vara lugn

Jag har ungefär samma inkomst som dig. Jag har aldrig bett fk att dra någon extra skatt och jag har ändå aldrig behövt betala tillbaka. Som du själv skriver så är det ju klokt att inte ta ut så mycket som 7dagar om man vill kunna vara ledig i mer än ett år. Lycka till!
Svar på tråden Förstår inte föräldrapenningen!!