• kma

Hur ofta i veckan måste barnet gå på förskola?

Hej!

Min son ska börja förskola om en månad. Jag ska börja plugga och kommer bara vara i skolan 2-3 dagar i veckan. Kan jag låta sonen gå på förskola typ 4 dagar i veckan då eller måste jag ha honom där alla dagar trots att jag är hemma? I och för sig lär jag plugga hemma när jag inte är i skolan men jag kommer nog garanterat kunna ha honom hemma minst en dag i veckan i alla fall. Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Hur ofta i veckan måste barnet gå på förskola?
  • Carambolan

Han behöver absolut inte gå alla dagar. Däremot är det bra att gå såpass många och långa dagar att han hinner få rutin på det, att det inte blir för hattigt liksom.

När jag pluggade hade jag min son på förskola 9-15 måndag till torsdag och ibland även fredag när jag hade lektion då (oftast inte). Det funkade toppen för oss eftersom lektionerna alltid låg antingen 10-12 eller 12-14, så det blev samma för honom varje dag, och jag hann få alla självstudier avklarade under resten av tiden.

• Anonym (bsk)

Du ska låta ditt barn gå de tider som du behöver ha honom där och hela tiden ha en dialog med personalen om vad som passar bäst. En del barn har inga som helst problem med att vara hemma flera dagar i rad. Andra barn måste ha ungefär samma tider varje dag för att få rutin. Hur det är för ditt barn, vet ni inte förrän han har börjat där. Utgångspunkten bör förstås vara att inte lämna barnet där i onödan. Det mår inget barn bra av. (Och vad som är att vara där i onödan går heller inte att svara på förrän ni har provat) //barnskötare med 13 års erfarenhet från förskola.

Svar på tråden Hur ofta i veckan måste barnet gå på förskola?