• Morriiss

Hjälp ang namn på resehandling

Har nog tabbat mig när jag fyllde i mitt barns namn på resehandlingen... suck!

Tror ni att resehandlingen funkar fast det inte står som i passet?  vi ska till spanien.

Låt säga att barnet heter "Gusten Fredrik Andersson Svensson"

Tilltalsnamn är "Fredrik" och Efternamn är "Svensson" och det är alltså det som står på biljetten... men i passet står "Gusten Fredrik" som förnamn och "Andersson Svensson" som efternamn. I sverige kan man ju bara ha 1 efternamn så därför fyllde jag bara i hans efternamn... Ååhhhhh hjälp mig... vad tror ni?

Det du säger o katten gör kan man lägga i samma låda!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-11-02 13:24
    Yes... vi fick grönt från flygbolaget, ändring är inte nödvändig
  • Svar på tråden Hjälp ang namn på resehandling
  • Kerubmamman
    Morriiss skrev 2016-11-01 21:24:04 följande:
    ja precis... jag skriver ut den själv o det va inte så givet att bara ändra namn... först va hon tvungen att skicka en förfrågan om det gick o fick vi det så skulle dom ta ut en avgift för det... störigt. Det borde ju gå att flyga med dom namnen jag uppgett i resehandlingen... båda dom namnen finns ju med i passet.
    Jo, fast "Fredrik Svensson" skulle kunna vara både "Gusten Fredrik Andersson Svensson" och "Fredrik Karl Gustavsson Svensson"
    En del länder kan vara kinkiga på stavningen till och med. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Carambolan

Jag tänker att det troligen inte är så kinkigt när det handlar om ett minderårigt barn som reser i korrekt legitimerade föräldrars sällskap. Men säger Ving att båda namnen måste vara med så skulle jag absolut ta det säkra före det osäkra och ligga på om namnbyte på biljetten.

• blairw

Tror inte det är någon fara. Så länge namnen står med i passet brukar det vara okej. Mitt tilltalsnamn är mitt tredje (och sista) förnamn, så brukar skriva in det endast plus mitt efternamn, har aldrig vart något problem trots att det är två andra namn som står före. Och då har det ändå gällt resor utanför EU till länder som USA, som är relativt strikta. 

• Morriiss
    Carambolan skrev 2016-11-01 21:52:26 följande:
    Jag tänker att det troligen inte är så kinkigt när det handlar om ett minderårigt barn som reser i korrekt legitimerade föräldrars sällskap. Men säger Ving att båda namnen måste vara med så skulle jag absolut ta det säkra före det osäkra och ligga på om namnbyte på biljetten.
    När vi gjorde passet hos polisen så trodde dom inte att det va nån fara eftersom vi reser inom EU. Vi har ställt frågan till flygbolaget o är dom kinkiga så försöker vi ändra. Ving sa eg bara att dom inte kunde garantera påstigning ifall det va något fel på namnen. Eg är det ju knas med sveriges regler kring namn... vi kan inte ha dubbel-efternamn så därför kallas det ena efternamnet för mellannamn men i passen ser det ut som att man har 2 efternamn fast man enl skattemyndigheten inte har det. 
  • Coccolina

Jag vet bara om att jag har mitt tilltalsnamn som andra namn... 

Dvs jag heter 

Stina Fia Andersson (som exempel) 

Förr skrev jag alltid bara Fia Andersson på resehandlingar trotts att det står Stina Fia i passet och det var inga problem... Men sen började de bråka med mig, inte i sverige men när jag skulle åka hem från utlandet... Så nu bokar jag alltid med fullständigt namn.... Lättare än att bråka... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Morriiss
    blairw skrev 2016-11-01 22:02:30 följande:
    Tror inte det är någon fara. Så länge namnen står med i passet brukar det vara okej. Mitt tilltalsnamn är mitt tredje (och sista) förnamn, så brukar skriva in det endast plus mitt efternamn, har aldrig vart något problem trots att det är två andra namn som står före. Och då har det ändå gällt resor utanför EU till länder som USA, som är relativt strikta. 
    Mm tror så oxå... Han är dessutom inte så pass stor att han kan skriva hela sitt namn i passet så han skrev bara under med sitt tilltalsnamn
  • Morriiss
    Coccolina skrev 2016-11-01 22:12:03 följande:

Jag vet bara om att jag har mitt tilltalsnamn som andra namn... 

Dvs jag heter 

Stina Fia Andersson (som exempel) 

Förr skrev jag alltid bara Fia Andersson på resehandlingar trotts att det står Stina Fia i passet och det var inga problem... Men sen började de bråka med mig, inte i sverige men när jag skulle åka hem från utlandet... Så nu bokar jag alltid med fullständigt namn.... Lättare än att bråka... 

Han hade inget pass när resan bokades så jag fyllde i vad ving bad om "tilltalsnamn" "efternamn enl pass" hans tilltalsnamn kommer som nr 2 i ordningen av förnamn sen har han 1 mellannamn o 1 efternamn om man ska gå efter skattemyndighetens uppgifter men på passet står mellannamn o efternamn under "efternamn"
  • Coccolina
    Morriiss skrev 2016-11-01 22:18:26 följande:
    Han hade inget pass när resan bokades så jag fyllde i vad ving bad om "tilltalsnamn" "efternamn enl pass" hans tilltalsnamn kommer som nr 2 i ordningen av förnamn sen har han 1 mellannamn o 1 efternamn om man ska gå efter skattemyndighetens uppgifter men på passet står mellannamn o efternamn under "efternamn"

Som sagt jag kan inte svara för hur det kommer gå... Jag har dessvärre haft problem från Italien... Så jag valde helt enkelt att börja boka med mitt fullständiga namn nu har jag inte lika långt namn och med andra efternamn som din son, så tycker inte det är så jobbigt att skriva hela mitt namn... 

Det jobbigast är när de tilltalar mig med mitt första namn och inte mitt tilltalsnamn :-P tar alltid en stund innan jag reagerar

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • elyse

Ni har tid på er att ändra. När ni kommer hem från resan eller innan nästa resa tycker jag att ni ska fundera över ordningen av förnamnen. Att ha ett annat namn än tilltalsnamnet först kan skapa problem just när man reser.

• linkann

När jag var på semester utomlands sist träffade jag en person som haft samma problem.
    Hon fick betala några hundra för att det skulle ändras. Hon reste iofs med Apollo men det är nog likadant överallt.

Det spelar ingen roll om det gäller ett barn eller en vuxen.

Se till att få det löst innan det är dag för säkerhets skull.

• Morriiss

Yes... vi fick grönt från flygbolaget, ändring är inte nödvändig

Svar på tråden Hjälp ang namn på resehandling