• Misspreggo

Trump eller Clinton?

Vem tror ni kommer vinna valet om 7 dagar?

Hoppas starkt på Trump!

#Trump2016
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trump eller Clinton?
  • Dr Nail

Meningslöst att ens gissa. Det enda vi vet är att vi definitivt inte vet. En sak är garanterad: det finns ingen statistik du kan lita på.

Jag säger så här: båda kommer att diskvalificeras och den där libertarianen kommer att bli president.

• Stårschan

USA skulle behöva en god man som förmyndare tills de totalrenoverat det havererade politiska systemet och infört demokrati istället.

• Anonym (My)
    Enligt opinionsundersökningarna ser det ut att bli tight, men det är inte alls säkert att de är rättvisande. Svårt att veta vad man ska tro. Opinionsundersökningarna räknar vanligtvis procent av väljarna, men det amerikanska valsystemet är uppbyggt så att det egentligen inte behöver vara relevant. En kandidat kan ha majoriteten av väljarna, men är det inte i "rätt" stat kan det ändå betyda att den andra kandidaten får flest elektorsröster och därför vinner valet. Det finns undersökningar som trots att Trumps opinionssiffror ökar så har Clinton en trygg ledning räknat på elektorsröster. Läste i morse på NBC att när de kommer till de stater där det är tight och som inte är klara åt vilket håll de kommer att gå så räcker det med att Clinton tar någon enstaka av dem, men för att Trump ska vinna krävs det att han i stort sett vinner alla av dem.

Så jag lutar nog ändå mot att Clinton vinner, men det kräver att hon lyckas få folk att gå till valurnorna. Vilket är nästa problematik med opinionsundersökningarna. USA har vanligtvis ett relativt lågt valdeltagande och då framför allt bland de lägre samhällsklasserna, de färgade t.ex. som är en viktig grupp för Clinton. Val runt om i världen har dessutom visat att alla inte svarar helt ärligt i opinionsundersökningar när det kommer till missnöjespartier och liknande. Det kan tyda på att det kan finnas ett dolt stöd för Trump, dvs att man vid framför allt telefonundersökningar inte vågat svara Trump men sen ändå röstar på honom. Sånt såg vi t.ex. vid Brexit-valet där opinionsundersökningarna dagarna innan valet visade sig vara missvisande.

Spännande kommer det i alla fall att bli. Själv hoppas jag dock på Clinton. Hon är långt ifrån en drömpresident, men Trumps lögner, kraftiga överdrifter, rasistiska och kvinnofientliga uttalanden är inte värdiga en president. Sättet han tilltalar sina motståndare, hotar att kasta Clinton i fängelse om han vinner valet, skryter om sexuella övergrepp, etc gör att man blir helt mörkrädd att så många kan tänka sig rösta på honom. Helst hade jag dock sett att Obama kunde sitta kvar. 
  • Carambolan

Det är verkligen en nagelbitare det här. Jag hoppas att Clinton vinner, men jag tror verkligen inte att valresultatet är givet åt något håll.

• flygrl

Hoppas och tror Clinton vinner. För Trump e riktigt jävla obehaglig och verkligen ingen statsman. Han verkar sakna gränser & häver ur sig lite va som helst han tycker passar i stunden. :/

MEN samtidigt har ju trista sidor om Clinton kommit fram sista tiden och största hotet mot henne e nog det finns många demokrater som helt tappat tilltron till henne. Risken e dom inte lägger rösten på Clinton och då indirekt gynnar Trump.
    Fast finns nog en hel del republikaner med som inte kommer rösta på Trump.
    Blir spännande...

Svar på tråden Trump eller Clinton?