• HeligSmärta

Är vi alkoholister

Skriver för jag har en inre oro att jag är beroende. Är en pappa till en dotter som är ett och ett halvt. Min flickvän dricker vin och blir kanske inte berusad men påverkad nästan varje dag. Själv klarar jag inte av att se henne så - så jag tar också ett par glas dock större. Vi hamnar ofta i jobbiga diskussioner där jag börjar prata högre och hon beskyller mig för att skrika. Jag skyller på alkoholen men hon vill inte sluta. Jag har försökt få henne att sluta men efter ett par dagar köper hon hem en Box och vi hamnar där igen. Så som det är just nu så håller jag tyst för vår dotters skull - dock så dricker jag men inte så det märks. Men jag känner numera ett behov av att dricka - om jag inte dricker mår jag sämre med högre hjärtslag känns det som och tar jag ett glas så mår jag bättre. Är jag hemma så tar jag ett glas direkt på morgonen och sen fortsätter det hela dagen. Dock vill jag påpeka så blir jag aldrig full utan mer som normal. Har slutat dricka vin och gått över till sprit då det ger mig mer energi utan att jag mår dåligt dagen efter. Har en inre oro att vi är på väg mot ett stup med ett långt fall och att det kan göra ont att resa sig igen. jag är medveten om att detta kan upplevas som vi är alkoholister och det kanske vi är men vår dotter kommer inte till skada - hon har det bra. Min flickvän har bra tålamod med dottern som mår bra och är glad - dock är jag inte glad över situationen att vi inte kan leva nykter och ändå vara lyckliga. Har ni några goda råd dock snälla döm oss inte det räcker att jag gör det. Kram

• Svar på tråden Är vi alkoholister
  • modsey

Jag tror att du själv har och vet svaret.

För er dotter och er egen skull sök hjälp innan det blir värre. För det kommer det bli. Er dotter kommer påverkas mycket negativt om ni fortsätter. Och ni kommer att dricka mer och mer.

Er dotter kommer hitta er avbangade i spyor. Hon kommer vara rädd och hennes uppväxt blir ett helvete.

Så kontakta vården nu redan i dag. Vad din sambo än vill o säger.

Styrka till er att klara det !

• svartafåret

Om ni dricker varje dag så är risken ganska stor att ni båda är alkoholister. Man måste inte dricka sig full för att vara alkoholist.

Du säger att din dotter inte påverkas, tyvärr tror jag hon gör det även om du inte ser det. Ni måste sätta stopp för detta, klarar ni inte av det själv så sök hjälp.

Fortsätter ni såhär så kommer det bara att eskalera och tillslut kan ni förlora allt, inklusive er dotter.

• Rosa Fluff

Jag kommer inte dömma er men JA ni är alkoholister. Ni behöver genast söka hjälp för detta. Det kommer aldrig komma något gott ur att ni dricker. Så enkelt är det.

Vad beträffande er dotter kanske hon inte ar skada nu, (var ändå medveten om att barn märker otroligt mycket mer än man tror) Men om ett år? Tvår år? Ni märker henne för livet genom erat beteende.

Jag är själv uppvuxen med föräldrar som dricker. (De är skilda) En av dem drack varje dag och en var periodare. Detta har gett mig enorma men i livet som jag kämpar med än idag. En del av mig kommer föralltid hata mina föräldrar för att de valde alkohol framför mig. De svek mig genom att inte ta sitt ansvar och jag kommer ALDRIG förlåta dem för det.

Snälla se till att få hjälp för ert barns skull! Hon förtjänar inte en sån uppväxt. Hon har inte bett att få bli ert barn. NI har valt att behålla henne. NI har valt att ha en liten människas liv i era händer. Sök hjälp för er familjs skull!!

• sextiotalist

Alkoholist vet jag inte, går inte svara på så lätt. Men klart ett klart riskbruk.

• Jilo

Jag förstår inte? Du dricker för att du är orolig för att hon dricker? Och börjar ibland direkt på morgonen dessutom. Gör hon också det? Är det så att din flickvän dricker på kvällstid och utan att bli berusad så är hennes dryckesvanor förvisso ovanliga och man kan oroa sig i hur de kommer att utvecklas över tid, men fortfarande ok. Du skriver själv att hon inte blir berusad och tar bra hand om dottern (som jag antar sover kvällstid), men DU måste döva dig med sprit? Låter hur som helst som att ni tillsammans måste prata igenom detta noggrant med varandra, låter inte bra.

• BBWLady

Tro mig när jag säger att din dotter kommer lida av det. Än är hon liten och förstår inte men hon blir snabbt stor. Du säger också att det inte märks på dig att du dricker. Men din dotter kommer märka så snart du tagit minsta lilla.

Jag är själv uppvuxen i ett hem där alkohol tog upp en stor del av mina föräldrars liv. Enligt dem så har jag nog aldrig tagit skada. Jag har ju haft allt jag behöver och vårt hem verkade nog normalt i alla andras ögon. Men jag avskydde när de drack. Morsan äcklade mig att se och pappa blev bara ynklig. Och jag märkte så fort de tagit lite lite att de var påverkade. De hamnade också i gräl ofta och jag satt på mitt rum och grät.

Jag hoppas du tar tag i detta redan nu. Innan det för långt. Din dotter är viktigare än något annat. Och ni kommer garanterat må bättre när ni tagit er ur alkoholträsket.

• Gina43
    sextiotalist skrev 2016-11-02 09:15:49 följande:

Alkoholist vet jag inte, går inte svara på så lätt. Men klart ett klart riskbruk.

Precis. Många har bråttom att ropa "alkoholist!" men det tar faktiskt ett längre tag med konsumtion för att bli det.

TS, jag tycker absolut att ni borde söka hjälp, omgående. Ni måste ta reda på varför ni dricker som ni gör och bryta mönstret innan det är för sent. Ni mår ju inte bra av det här någon av er. Alkohol är väldigt lömskt och ni/du trappar ju upp drickandet genom att gå från vin till sprit. Snart kommer folk i er närhet att märka - det sker förr eller senare. Sök hjälp innan det behöver hända!

När började din fru dricka på den här nivån? Efter att dottern kom eller innan?
Svar på tråden Är vi alkoholister