• Kenya

Män: tankar angående att donera sperma

Hej alla män här kommer några frågor från en som planerar at bli med barn genom IVF eller privat heminsemination:

* Skulle du kunna tänka dig att donera "halvt anonymt" (innebär barnet får kontakta dig genom telefon/e-post när hon/han fyller 15 år)?
    - Om inte, varför?

* Ni som kan tänka er att donera, varför donerar ni inte till en spermabank på IVF klinik?
    (det är tydligen så att färre män donerar sin sperma till kliniker trots att man får reseersättning och en viss summa pengar för det och viktigast av alt hjälper andra barnlösa par)

* Om du skulle donera till något par/ensamstående kvinna, skulle du berätta det för din partner?
    - Ni som inte berättar det ni ställer upp och gör för andra kvinnor, varför väljer ni att inget berätta för er partner?

Tack på förhand till er som tar er tid att besvara dessa eller något av frågorna :)

Allt gott!

• Svar på tråden Män: tankar angående att donera sperma
  • Babymaker71
    * Skulle du kunna tänka dig att donera "halvt anonymt" (innebär barnet får kontakta dig genom telefon/e-post när hon/han fyller 15 år)?
    - Om inte, varför?

Jag personligen har 18år som gräns då jag inte ställer nägra krav på umgänge eller kontakt och känns på något sätt lättare med tanke på eventuella krav på underhåll bidrag etc. Innebär inte att jag är skyddad från det ändå vid privat donation men känns ändå bättre.

* Ni som kan tänka er att donera, varför donerar ni inte till en spermabank på IVF klinik?

Skulle så klart vara säkrare via spermabank med tanke på underhåll och andra krav men så opersonligt och mister ju även glädjen hos mamman/paret som får personlig hjälp.

* Om du skulle donera till något par/ensamstående kvinna, skulle du berätta det för din partner? 

Jag berättar inte efter att ha tagit upp ämnet lite försiktigt efter en fråga on att hjälpa ett tjejpar med donation och reaktionen på hur oetiskt det var från min partner gör att jag håller det för mig själv. Samtidigt slipper familjen tankar på eventuella halvsyskon etc och det känns bättre för min del. Vet ej om reaktionen hade varit den samma vid donation till spermabank men tror inte det.
  • Kenya
    Babymaker71 skrev 2016-11-02 16:05:42 följande:

* Skulle du kunna tänka dig att donera "halvt anonymt" (innebär barnet får kontakta dig genom telefon/e-post när hon/han fyller 15 år)?- Om inte, varför?

Jag personligen har 18år som gräns då jag inte ställer nägra krav på umgänge eller kontakt och känns på något sätt lättare med tanke på eventuella krav på underhåll bidrag etc. Innebär inte att jag är skyddad från det ändå vid privat donation men känns ändå bättre.

Skulle så klart vara säkrare via spermabank med tanke på underhåll och andra krav men så opersonligt och mister ju även glädjen hos mamman/paret som får personlig hjälp.

Jag berättar inte efter att ha tagit upp ämnet lite försiktigt efter en fråga on att hjälpa ett tjejpar med donation och reaktionen på hur oetiskt det var från min partner gör att jag håller det för mig själv. Samtidigt slipper familjen tankar på eventuella halvsyskon etc och det känns bättre för min del. Vet ej om reaktionen hade varit den samma vid donation till spermabank men tror inte det.

Hej tack för ditt svar :)

Jag kan förstå det här med oron för underhåll men du avskriver ju dig föräldraskapet rent juridiskt så då kan ingen kräva dig på underhåll. Jag och min sambo kommer innan en eventuell privat spermadonation vilja att donatorn avskriver sig föräldraskapet. DET är för att min sambo ska kunna få bli förälder till det barn jag bär på juridisk sätt, då är det vi som är föräldrarna och donatorn har ingen rätt till föräldraskap samt så finns inga krav på underhåll.

Att få donation från IVF är minst lika personligt som att ta emot från en privat. Det är så få som lämnar där idag och gör att kön blir otroligt lång för oss kvinnor. Det drabbar bara oss negativt när män inte lämnar sin donation på klinik. så jag uppmanar verkligen dig att tänka om där. säkerheten är dessutom mkt bättre där för Alla parter!

Lycka till i framtiden :)
  • jan14

Hur fungerar privat spermadonation och hur/var kommer man i kontakt med det? 

Hade min partner/man donerat sperma, så hade jag hellre varit glatt ovetandes om det :)

• Babymaker71
    jan14 skrev 2016-12-22 14:56:56 följande:

Hur fungerar privat spermadonation och hur/var kommer man i kontakt med det? 

Hade min partner/man donerat sperma, så hade jag hellre varit glatt ovetandes om det :)

För min del så har vi valt att träffas på någon offentlig plats första gången då det troligen känns tryggare för bägge parterna. 
    Sen rent praktiskt så har mottagaren haft med sig en spruta som jag skött min del i avskilt och sedan lämnat över den till mottagaren som skött själva inseminationen själv efter att jag gått.
    Kontakt har jag fått dels via en sida som hette villhabarn men den tog dom bort kontakt sidorna från och donor.se tar numera betalt så den vet jag inte hur den fungerar i dag. Annars borde du hitta någon här på familjeliv i din närhet som ställer upp och donerar sin säd till dig.
  • Biet
    Kenya skrev 2016-11-02 14:32:33 följande:

Hej alla män här kommer några frågor från en som planerar at bli med barn genom IVF eller privat heminsemination:

- Om inte, varför?

(det är tydligen så att färre män donerar sin sperma till kliniker trots att man får reseersättning och en viss summa pengar för det och viktigast av alt hjälper andra barnlösa par)

- Ni som inte berättar det ni ställer upp och gör för andra kvinnor, varför väljer ni att inget berätta för er partner?

Tack på förhand till er som tar er tid att besvara dessa eller något av frågorna :)

Allt gott!

Hej, skall hjälpa dig med mitt svar med.

1. Jag är inte rädd för kontakt från barn eller den jag har hjälpt. Frågor om vem som hjälpt till att skapa barnet kan komma när som helst, behöver inte vänta tills över 15 eller 18.

Dock vill jag inte vara känd för myndigheterna om det är en singelmamma. Det komplicerar det hela både för henne och mig.

Är det ett par är det lättare då det ofta finns någon som vill göra en närstående adoption i det läget.

Då har jag varit behjälplig i den.

2. Har lämnat på svensk klinik.

3. Sambon vet och stödjer det. Det är inget jag har smugit bakomliggande med.
  • Kenya

Länge sen jag var inne .. okej men vad bra att din sambo kan stötta det :) Hur många har du donerat till?

• Biet
    Kenya skrev 2017-01-06 12:21:14 följande:

Länge sen jag var inne .. okej men vad bra att din sambo kan stötta det :) Hur många har du donerat till?

Ja, det är bra att sambon stöttar beslutet att hjälpa andra. Det är ett par jag har hjälpt privat.
  • Biet

Får man fråga vad det är som det står och väger mellan IVF eller privat heminsemination?

Vad ser du som för o nackdelar med de två olika alternativen och vad blir troligen ditt val?
  • Kenya
    Biet skrev 2017-01-07 08:35:36 följande:
    Får man fråga vad det är som det står och väger mellan IVF eller privat heminsemination?

Vad ser du som för o nackdelar med de två olika alternativen och vad blir troligen ditt val?
    IVF finns trygghet och säkerhet, att personen som donerar inte kan komma och "knacka på dörren" och säga att du (donatorn) har ångrat dig och vill vara pappa ändå och på så vis tar ifrån min sambo föräldraskapet rent juridiskt.
    Även det här med blodsmitta väger tungt, på IVF fryser de ner sperman och testar den igen efter 6 månader innan de ger det i form av donation.

Privat- man får veta hur personen ser ut och lite info om dig, kanske ett fotografi, på IVF måste man vänta tills det att barnet är 18 år, för att få veta minsta lilla om dig, donatorn. Mycket händer under ett barns uppväxt, speciellt i tonåren, att få då kunna ha en bild eller ngn info kan underlätta för barnet med sin identitet.
    Privat känns mer personligt och rätt på ngt sätt och det faktum att man kan prova flera ggr om det inte blir en bebis första så kan man höras och prova igen, man sliper vänta i minst 1 år innan man får en donator. Lång process som kan förstöra lite av den där glädjen (det sista har jag bara hört, att den väntetiden är extremt jobbig för vissa)
  • Biet

Jag fundera på det där.

Alla män som vill det kanske inte får det eller det funkar för.

Först och främst måste ju sperma klara att frysas, all gör inte det tydligen med tillräcklig vitalitet efter upptining. Där faller några bort.

Sedan skall ju donatorn ha bra spermier redan från början, annars är det svårt att vara donator både privat och via klinik.

Lämnar man via klinik kan även nu de göra "en koll på kromosonerna" för att se att man inte bär med sig anlag av förmycket "problem". Det är ytterligare en gallring.sedan bedöms man även psykologiskt. Att man är normalfuntad i huset.

Så även för en donator är det en process att gå igenom för att bli "godkänd". Men det är ju också för att ge den extra tryggheten som du själv skrev när det gäller att just använda en klinik gentemot privat.

Bästa läget i så fall är väl att använda en donator som lämnar eller har lämnat på klinik.

Ersättningen till en donator är inte astronomisk i Sverige. Så de flesta gör nog inte det för pengarnas skull.
  • Kenya

De här kontrollerna IVF gör på donatorer är enligt mig mest positiv men jag kan tycka att vissa saker är lite "väl". T.ex. en person som har ADD/ADHD- det är enligt forskning ärftligt, men enligt mig så behöver inte ADD/ADHD vara ngt negativ! Många som har det är väldigt kreativa och intelligenta.. Så om jag träffar mitt livskärlek som har ADHD och blir gravid så betyder det ju inte att vårt barn kommer nödvändigtvis att få det eller att det för den delen kommer att skada vårt barn.. Det här att de kollar de psykologiska aspekterna vet jag inte riktigt hur de mäter men de flesta människor  är inte 100% psykologiskt stabila, nästan alla har sämre eller bättre sidor/ eller har perioder där man kanske inte mår så jättebra..jag tycker inte att man ska döma för hårt. Dock är det bra att man separerar på de som är psykiskt ostabila och/eller gör det av helt tokiga orsaker.

Man vill trots allt få en donator som är en människa med allt vad det innebär och inte någon supermänniska som hela tiden är så perfekt för det är inte naturligt.

• Kenya
    På tal om att berätta för sin partner eller inte..

Jag ställde frågan: "skulle ni tycka det var ok att er pojkvän/sambo donerade till ett par?" till några tjejer som jag känner och de sa att de nog skulle tycka att det var ganska jobbigt.. Jag frågade då om varför? Då sa de att rädslan för att deras pojkvän skulle ångra sig och vilja vara pappa till barnet trots allt var det som spelade störst roll. När jag frågade om det skulle vara på IVF istället för privat och det finns 0 % risk för att din pojkvän vet vem han donerat till skulle det vara mer ok? Varpå de svarade "ja". Så svartsjuka var inte en stor aspekt/orsak utan mer rädsla för att deras pojkvän skulle vilja vara pappa till ngn okänd kvinnas barn.
Svar på tråden Män: tankar angående att donera sperma