• Melaniebabo

När sker rättegången och vart?

Min kompis sitter häktad någonstans. Han är från en annan stad men blev tagen i Stockholm. Kommer rättegången ske i Stockholm då?

Han har varit häktad i 3 veckor ungefär och fick reda på att de håller på att förbereda inför rättegång. 

Jag har hans namn och personnummer  och jag har mejlat alla tingsrätt  i Stockholm , fick svar från samtliga att det inte står någonting i deras register.

Då mejlade jag åklagarmyndigheten och frågade vem som är åklagaren i fallet, men fick svar att sånt får de inte ge ut.

Hur gör jag nu?  Vill verkligen närvara under rättegången. Och finns inget sätt och veta vart personen sitter häktad?

Kanske är det så att datumet inte är fastställt än? 

• Svar på tråden När sker rättegången och vart?
  • Anonym (?)

Varför är du vän med någon som är häktad? Kan inte vara en så bra person

• Anonym (L)

Åtal ska väckas i den tingsrätten i den stad där brottet begicks. Om brottet begicks i Stockholm, ska alltså Stockholms tingsrätt handlägga målet. Anledningen till att tingsrätten ännu inte fått in uppgifter är troligtvis för att åtal ännu inte har väckts. 

Av sekretesskäl får Kriminalvården inte berätta var eller ens om, någon är intagen på ett häkte. Istället kan du skicka ett brev till Kriminalvården och om personen du söker sitter häktad kommer dem att vidarebefordra brevet till honom eller henne. Om personen i ifråga inte sitter häktad, kommer brevet att skickas tillbaka till dig. Får du kontakt med personen via brev kan du ju be honom eller henne att berätta när rättegången kommer att hållas, efter att åtal har väcks så bör ju personen veta det. 

Här är länken till adressen du kan skicka brevet till om du inte vet var din anhörige sitter häktad. 

www.kriminalvarden.se/for-familj-och-vanner/telefon-och-brev/

Svar på tråden När sker rättegången och vart?