Jobb eller hälsa
Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig alldeles hopplös just nu. Jag måste välja mellan min hälsa och att arbeta.
Lite lätt om min bakgrund då:
- Har ökande smärtor ända sen jag var barn
- Diskbråck och diskbuktningar
- Stressrelaterade muskel myalgier
- Njurtransplanterad
Nu har jag haft vad de kallar för "arbets rehabilitering" i tre veckor på ett bageri, det känns inte alls bra med mina problem. Jag har även haft problem med magen av och till men med arbetet har det blivit värre, det har börjat hugga ordentligt i magen också. De tidigare smärtorna har förvärrats så pass mycket så jag inte kan sova, detta resulterar i att jag:
- Tappar matlusten
- Får mer smärtor
- Har ordentlig huvudvärk
- Humörsvängningar
- Aggression/våld
För att underlätta mitt beslut har jag pratat med de som känner mig bäst. Majoriteten anser att jag borde sluta med arbetet och koncentrera mig på mig själv och mitt välmående. En säger emot.
Sedan sökte jag på nätet och hittade detta:
Hälsan såklart! Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba.
Ett tag när jag var ny på arbetsmarknaden gick jag till jobbet t.o.m. när läkaren ville sjukskriva mig. Det gör jag inte längre. Dessutom har jag insett att det kanske inte är så bra att jobba med förkylning fastän man kanske orkar om man är på äldreboende (som jag är på loven), en liten förkylning kan om det vill sig illa leda till lunginflammation hos en äldre.
Men framförallt vill jag må bra själv, det är viktigtast för mig.
Frågan var då "vilket är viktigare: jobbet eller hälsan?"
Det fanns många olika svar och argument för båda men just denna fastnade i min tanke.
Då tänkte jag för mig själv att jag som redan har så många problem och är sjuk, ska jag då verkligen lägga till mer på min stress? Är det verkligen så viktigt med ett jobb om priset är hälsan?