• Mila

    Ny forskning. Gravid efter man börjat med antidepp?

    Kom över en artikel idag från karolinska som handlar om ångest, depp, medicinering och fertilitet. De menar att de som mår dåligt har svårarare att bli gravida bland annat. I artikeln får jag inte riktigt fram om de menar att dem som fått medicinering har lättare att bli gravida. Så därför tänkte jag se här om någon haft svårt att bli gravid, har någon ångestsyndrom, börjat med medicinering och sedan blivit gravid?

    Jag själv åt ett ssri preparat, slutade för att bli gravida och blev det då direkt, dock fick jag mf. Har inte börjat med medicin efter det, men lever med ångestoch oro, och har inte blivit gravid efter det.

    ki.se/nyheter/depression-och-angest-kan-minska-chanserna-for-ivf-graviditet


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Ny forskning. Gravid efter man börjat med antidepp?
  • Anonym (qwerty)

    Jag har nästan exakt samma historia som dig!
    I mitt fall har jag dock svårigheter att kunna behålla en graviditet på grund av genetiska orsaker.
    Men jag blev gravid nästan direkt efter att jag slutade med snri.

    Det jag förstod av summeringen, läste inte själva artikeln, är att den som har absolut svårast att bli gravid är den med diagnos och utan medicinering. Sedan de med diagnos med annan medicinering än ssri (alltså typ snri, tca, dri etc). Medicineras man med ssri och har haft en lindrigare depression var det ingen skillnad alls egentligen.
    Så ja, medicinering gör så att du har lättare att bli gravid, men inte lättare än för en "frisk" person.

  • Mila
    Anonym (qwerty) skrev 2016-11-03 15:14:45 följande:

    Jag har nästan exakt samma historia som dig!

    I mitt fall har jag dock svårigheter att kunna behålla en graviditet på grund av genetiska orsaker.

    Men jag blev gravid nästan direkt efter att jag slutade med snri.

    Det jag förstod av summeringen, läste inte själva artikeln, är att den som har absolut svårast att bli gravid är den med diagnos och utan medicinering. Sedan de med diagnos med annan medicinering än ssri (alltså typ snri, tca, dri etc). Medicineras man med ssri och har haft en lindrigare depression var det ingen skillnad alls egentligen.

    Så ja, medicinering gör så att du har lättare att bli gravid, men inte lättare än för en "frisk" person.


    Knepigt dethär. Borde pratas mer om det.

    Står nu i valet och kvalet om jag ska börja med medicinen igen.. Har ju inte velat det för att det finns en liten risk att filtret tar skada. Men nu verkar det som att min ångest istället gör så jag har svårt att bli gravid..
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Ny forskning. Gravid efter man börjat med antidepp?