• Interruption

Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad

Hej alla,

Min fästman fick uppehållstillstånd här 2013 då hans familj bor i Sverige. Tillståndet gällde i ca två år och när han ansökte om förlängning av uppehållstillståndet fick han sen avslag och har sedan dess bott här som asylsökande. Han kommer från Georgien som inte är ett EU-land.

Vi har varit tillsammans i två år och förlovade oss nu i somras. Han har under dessa år pluggat, jobbat och nu så har vi även köpt hus tillsammans och ska flytta. Vi har ett sjukt bra och stabilt förhållande.

Nu till ämnet: i veckan var han på möte på Migrationsverket där de berättade att hans asylsökan till största sannolikhet kommer få avslag och att han blir utvisad. Vi har sån panik över detta. Är ledsen, förtvivlad och förstörd.

Vad kan vi göra nu? Har läst på Migrationsverkets hemsida/andra forum och har förstått att man kan ansöka om registrerat samboskap som tar 2-10 månader. Måste man ansöka om detta från Georgien? Kan jag, som svensk, följa med dit och vänta med honom? Finns det andra sätt som kan få honom att stanna? Har någon annan här varit i den här situationen?

Alla tips och all hjälp uppskattas något otroligt. Skulle kunna flytta till allt mellan typ Svalbard och Chile för att få vara tillsammans med honom. Är så fruktansvärt kär och det här gör så himla ont.

Ha en fortsatt bra kväll, kramar

• Svar på tråden Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad
  • Anonym (Bea)

Han får resa tillbaka till Georgien och ansöka om att anhöriginvandra. Under tiden får du väl resa dit eller så får ni träffas i ett tredje land. Just nu är det rätt långa köer på Migrationsverket på grund av flyktingvågen förra året så det lär nog ta ett år.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hj) skrev 2016-11-04 16:38:43 följande:

Du har sagt att det inte är omöjligt att han han får uppehållstillstånd av asylskäl och dumförklarar mej som säger att han inte kan få det. Så vilka kriterier gör att han kan ansöka om asyl anser du? Du måste väl ha någonting du grundar ditt uttalande om att det inte är omöjligt för honom att få stanna av asylskäl... Eller?

Jag vet inte om du gör dig till eller om du inte förstår vad jag säger? Jag har hela tiden sagt att det verkar inte som om han har asylskäl, men att vi inte har hela bilden och inte vet varför han sökte asyl. Det jag ifrågasätte var varför du tyckte det var självklart att han inte ska få asyl och att du ifrågasätter hur dom tänker.
  • Anonym (Hj)
    Anonym (Ja) skrev 2016-11-04 18:55:04 följande:
    Jag vet inte om du gör dig till eller om du inte förstår vad jag säger? Jag har hela tiden sagt att det verkar inte som om han har asylskäl, men att vi inte har hela bilden och inte vet varför han sökte asyl. Det jag ifrågasätte var varför du tyckte det var självklart att han inte ska få asyl och att du ifrågasätter hur dom tänker.
    Du kan visst inte låta bli med dina fula tacklingar. Du skrev att det inte är omöjligt att han har asylskäl. Varför kan du inte förklara vad du menade med ?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ja) skrev 2016-11-04 15:41:01 följande:
    JAG HAR INTE SAGT ATT HAN BORDE FÅ ASYL.
    Så varför gnäller du på att vi ifrågasätter varför han sökte asyl?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Ja) skrev 2016-11-04 15:41:01 följande:
    JAG HAR INTE SAGT ATT HAN BORDE FÅ ASYL.
    Btw så har jag aldrig påstått att du har sagt det. Jag förklarade bara varför vi undrar varför han sökte asyl.
  • Miss Skywalker

Synd att halva tiden på fl spenderas på att stångas med idioter..

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hj) skrev 2016-11-04 19:56:10 följande:

Du kan visst inte låta bli med dina fula tacklingar. Du skrev att det inte är omöjligt att han har asylskäl. Varför kan du inte förklara vad du menade med ?

Det har jag redan gjort. Flera gånger. Men vi kan ts det en gång till. Eftersom Georgien är med på topp 10 av dom länderna som flest människor söker asyl ifrån så måste det ju pågå någonting där som gör att såpass många flyr. Alltså finns det en möjlighet att han kunde haft asylskäl. Även om det inte verkar så nu. Hans familj har ju fått uppehållstillstånd här, varför vet vi inte. Möjligheten finns att det var av asylskäl. Däremot har jag aldrig sagt att han borde få asyl. Mitt råd till Ts va att han ansöker som anhörig till henne ifrån Georgien.
    Miss Skywalker skrev 2016-11-04 21:22:20 följande:

Kan inget annat än att hålla med.
  • TomatofaceGarlicnose

Hej, tomatoface här igen!

Det har uppstått en del frågor i tråden kring om Migrationsverket eller andra myndigheter för den delen skulle fråga om två sambor har sexuellt umgänge.

Frågor avseende en individs sexualliv är av väldigt privat karaktär. För att respektera enskilda individers sexuella integritet brukar Myndigheter därför inte ställa frågor som berör ens sexualliv. Det enda undantaget, mig veterligen, är då socialtjänsten genomför en faderskapsutredning. I dessa fall kan frågorna bli väldigt ingående och kan frågorna kan upplevas som jobbiga. Dessa frågor är dock motiverade av samhällets intresse att hjälpa barnet att få en fastställd fader.

Det jag ville lyfta fram i mitt tidigare inlägg är att äktenskap ofta är att föredra eftersom det ger makar ett formellt och väldigt starkt skydd ur ett juridiskt perspektiv. Äkta makar behöver till exempel inte bekymra sig kring frågor om arv, bodelning, försörjningsskyldigheter och föräldraskap till eventuella barn etc. eftersom lagen erbjuder ett fullgott skydd. Det blir dessutom tydligt för alla inblandade parter samt för myndigheterna när ett äktenskap ingås, vilket är vid giftermålet, och när äktenskapet upphör, vilket är då den ena maken dör eller den dag då tingsrätten meddelar äktenskapsskillnad genom dom.

Till skillnad från äktenskap innebär ett samboförhållande enbart ett minimalt skydd. Sambor behöver till exempel fundera över frågor som arv etc. (jämför till exempel hur det gick för Stieg Larssons sambo när han gick bort och efterlämnade rättigheterna till millennium-trilogin värda miljoner). Dessutom finns det en problematik kring när ett samboförhållande skall anses föreligga och när ett sådant skall anses upphöra.

Av sambolagens första paragraf framgår följande:

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Det går således att utläsa tre krav som måste vara uppfyllda för att ett samboskap skall vara aktuellt. Dessa krav är att ni 1) stadigvarande bor ihop, 2) att ni har ett parförhållande, och 3) att ni har ett gemensamt hushåll. Dessutom får ingen av er vara gift eller registrerad partner för då kan ni inte vara sambor. Med krav nummer 2 avses ett förhållande mellan två vuxna individer där det normalt sett förekommer sexuellt umgänge. Lagstiftaren, domstolarnas och myndigheterna är inte intresserade av om ni faktiskt har sexuellt umgänge, hur ofta ni har det, i vilka positioner ni har det etc. men förhållandet skall vara ett sådant vari det typiskt sett ingår sexuellt umgänge. Två syskon som med varandra kan därför inte vara sambor eftersom det typiskt sett inte är ett förhållande där man har sexuellt umgänge. Två vuxna personer som däremot "är kära" i varandra men för tillfället inte har sexuellt umgänge av någon anledning är ändå sambor i lagens mening.

Efter denna lilla utsvävning vill jag bara återkoppla till min huvudsakliga poäng. Jag förstod det som att ni inte bor ihop nu, men har för avsikt att flytta ihop i det nyköpta hemmet. I den mån detta stämmer och ni således inte har bott ihop gör jag bedömningen att något samboskap inte kan anses föreligga vilket innebär att han inte kan få uppehållstillstånd som din sambo.

Jag hoppas att detta skapat någon slags klarhet i tråden och hjälpt ts.

• Anonym (-)
    TomatofaceGarlicnose skrev 2016-11-04 22:24:48 följande:
    Efter denna lilla utsvävning vill jag bara återkoppla till min huvudsakliga poäng. Jag förstod det som att ni inte bor ihop nu, men har för avsikt att flytta ihop i det nyköpta hemmet. I den mån detta stämmer och ni således inte har bott ihop gör jag bedömningen att något samboskap inte kan anses föreligga vilket innebär att han inte kan få uppehållstillstånd som din sambo.
    Det räcker ju dock att man "planerar att bli" sambo för att ha rätt att få uppehållstillstånd.
  • Anonym (Hj)
    Anonym (Ja) skrev 2016-11-04 21:45:53 följande:
    Det har jag redan gjort. Flera gånger. Men vi kan ts det en gång till. Eftersom Georgien är med på topp 10 av dom länderna som flest människor söker asyl ifrån så måste det ju pågå någonting där som gör att såpass många flyr. Alltså finns det en möjlighet att han kunde haft asylskäl. Även om det inte verkar så nu. Hans familj har ju fått uppehållstillstånd här, varför vet vi inte. Möjligheten finns att det var av asylskäl. Däremot har jag aldrig sagt att han borde få asyl. Mitt råd till Ts va att han ansöker som anhörig till henne ifrån Georgien.
    Miss Skywalker skrev 2016-11-04 21:22:20 följande:

Kan inget annat än att hålla med.
    Nej du har inte svarat på min fråga. Jag får väl förtydliga den ytterligare. Du skrev att Ts kunde ha asylskäl samtidigt som du visste att han kunde åka hem till sitt land igen och att Ts själv kunde tänka sej att flytta med. Vilka asylskäl kan man åberopa i såna fall menar du? Det sista stycket du citerade, jag var kanske en av dom det var adresserat till, men fattade du inte att det också var till dej? Att vända det till något som du håller med om slår enbart tillbaka på dej själv. I negativ bemärkelse.
  • Kirenaj68
    Interruption skrev 2016-11-03 21:06:56 följande:
    För att hela hans familj + jag, hans blivande fru, bor här. Därför vill han inte tillbaka till Georgien.
    Det pågår inga krig i Georgien. Då finns det inga asylskäl. Han får helt enkelt åka hem igen och låta hans familj sköta detta med Miggan som ett ärende av anhöriginvandring. Lite vågat att köpa ett hus innan han hade fått ett PUT, inte sant?
  • Anonym (....)

Är det krig i hans hemland? Varför skulle han ha asylskäl?

• Kirenaj68
    Anonym (....) skrev 2016-11-05 17:24:23 följande:

Är det krig i hans hemland? Varför skulle han ha asylskäl?

Det pågår inga krig eller konflikter i Georgien, även om det är lite spänt med Ryssland. Sålunda har han inga asylskäl.
  • Anonym (Li)

Vad är det för hotbild mot honom och varför?

• Anonym (-)
    Kirenaj68 skrev 2016-11-06 03:04:02 följande:

Det pågår inga krig eller konflikter i Georgien, även om det är lite spänt med Ryssland. Sålunda har han inga asylskäl.

Man kan ha asylskäl även utan krig, tex av politiska skäl. Nu verkar dock inte det vara fallet för just ts pojkvän.
  • K med lilla E
    Tomatofaceplumenose skrev 2016-11-03 19:54:47 följande:

Hej!
     Det borde därför vara tillräckligt om ni folkbokför er på samma adress.

Man kan inte vara folkbokförd alls Sverige om man inte har ett permanent uppehållstillstånd och fullständigt personnummer. 
  • Anonym (asdf)
    TomatofaceGarlicnose skrev 2016-11-04 22:24:48 följande:

Hej, tomatoface här igen!

Det har uppstått en del frågor i tråden kring om Migrationsverket eller andra myndigheter för den delen skulle fråga om två sambor har sexuellt umgänge.

Frågor avseende en individs sexualliv är av väldigt privat karaktär. För att respektera enskilda individers sexuella integritet brukar Myndigheter därför inte ställa frågor som berör ens sexualliv. Det enda undantaget, mig veterligen, är då socialtjänsten genomför en faderskapsutredning. I dessa fall kan frågorna bli väldigt ingående och kan frågorna kan upplevas som jobbiga. Dessa frågor är dock motiverade av samhällets intresse att hjälpa barnet att få en fastställd fader.

Det jag ville lyfta fram i mitt tidigare inlägg är att äktenskap ofta är att föredra eftersom det ger makar ett formellt och väldigt starkt skydd ur ett juridiskt perspektiv. Äkta makar behöver till exempel inte bekymra sig kring frågor om arv, bodelning, försörjningsskyldigheter och föräldraskap till eventuella barn etc. eftersom lagen erbjuder ett fullgott skydd. Det blir dessutom tydligt för alla inblandade parter samt för myndigheterna när ett äktenskap ingås, vilket är vid giftermålet, och när äktenskapet upphör, vilket är då den ena maken dör eller den dag då tingsrätten meddelar äktenskapsskillnad genom dom.

Till skillnad från äktenskap innebär ett samboförhållande enbart ett minimalt skydd. Sambor behöver till exempel fundera över frågor som arv etc. (jämför till exempel hur det gick för Stieg Larssons sambo när han gick bort och efterlämnade rättigheterna till millennium-trilogin värda miljoner). Dessutom finns det en problematik kring när ett samboförhållande skall anses föreligga och när ett sådant skall anses upphöra.

Av sambolagens första paragraf framgår följande:

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Det går således att utläsa tre krav som måste vara uppfyllda för att ett samboskap skall vara aktuellt. Dessa krav är att ni 1) stadigvarande bor ihop, 2) att ni har ett parförhållande, och 3) att ni har ett gemensamt hushåll. Dessutom får ingen av er vara gift eller registrerad partner för då kan ni inte vara sambor. Med krav nummer 2 avses ett förhållande mellan två vuxna individer där det normalt sett förekommer sexuellt umgänge. Lagstiftaren, domstolarnas och myndigheterna är inte intresserade av om ni faktiskt har sexuellt umgänge, hur ofta ni har det, i vilka positioner ni har det etc. men förhållandet skall vara ett sådant vari det typiskt sett ingår sexuellt umgänge. Två syskon som med varandra kan därför inte vara sambor eftersom det typiskt sett inte är ett förhållande där man har sexuellt umgänge. Två vuxna personer som däremot "är kära" i varandra men för tillfället inte har sexuellt umgänge av någon anledning är ändå sambor i lagens mening.

Jag hoppas att detta skapat någon slags klarhet i tråden och hjälpt ts.

K med lilla E skrev 2016-11-06 10:40:05 följande:

Man kan inte vara folkbokförd alls Sverige om man inte har ett permanent uppehållstillstånd och fullständigt personnummer. 

Jag tolkar det som att det är säkrast för ts och pojkvännen att gifta sig om de vill leva tillsammans.
  • Anonym (-)
    Anonym (asdf) skrev 2016-11-06 12:21:17 följande:

Jag tolkar det som att det är säkrast för ts och pojkvännen att gifta sig om de vill leva tillsammans.

Det är ingen skillnad om man är gift eller inte vad gäller att få uppehållstillstånd. Däremot finns det en del fördelar med äktenskap, precis som för alla andra. Jag var inte gift med min man när han sökte uppehållstillstånd och vi hade aldrig bott ihop, men tog bara några dagar efter att alla papper var inskickade. Totalt 3 månader från början på ansökan. Men det var 2011.
  • Smilla75

Han måste återvända hem för att där ge in ansökan om anknytning till dig. Eftersom han sökt asyl här kommer ni båda att behöva utredas och väntetiden för beslut är cirka 1,5-2 år för den typen av ärenden för närvarande. Det är viktigt att du besöker din pojkvän under väntetiden. 

Svar på tråden Snälla hjälp mig! Min fästman kommer bli utvisad