Hej, tomatoface här igen!
Det har uppstått en del frågor i tråden kring om Migrationsverket eller andra myndigheter för den delen skulle fråga om två sambor har sexuellt umgänge.
Frågor avseende en individs sexualliv är av väldigt privat karaktär. För att respektera enskilda individers sexuella integritet brukar Myndigheter därför inte ställa frågor som berör ens sexualliv. Det enda undantaget, mig veterligen, är då socialtjänsten genomför en faderskapsutredning. I dessa fall kan frågorna bli väldigt ingående och kan frågorna kan upplevas som jobbiga. Dessa frågor är dock motiverade av samhällets intresse att hjälpa barnet att få en fastställd fader.
Det jag ville lyfta fram i mitt tidigare inlägg är att äktenskap ofta är att föredra eftersom det ger makar ett formellt och väldigt starkt skydd ur ett juridiskt perspektiv. Äkta makar behöver till exempel inte bekymra sig kring frågor om arv, bodelning, försörjningsskyldigheter och föräldraskap till eventuella barn etc. eftersom lagen erbjuder ett fullgott skydd. Det blir dessutom tydligt för alla inblandade parter samt för myndigheterna när ett äktenskap ingås, vilket är vid giftermålet, och när äktenskapet upphör, vilket är då den ena maken dör eller den dag då tingsrätten meddelar äktenskapsskillnad genom dom.
Till skillnad från äktenskap innebär ett samboförhållande enbart ett minimalt skydd. Sambor behöver till exempel fundera över frågor som arv etc. (jämför till exempel hur det gick för Stieg Larssons sambo när han gick bort och efterlämnade rättigheterna till millennium-trilogin värda miljoner). Dessutom finns det en problematik kring när ett samboförhållande skall anses föreligga och när ett sådant skall anses upphöra.
Av sambolagens första paragraf framgår följande:
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.
Det går således att utläsa tre krav som måste vara uppfyllda för att ett samboskap skall vara aktuellt. Dessa krav är att ni 1) stadigvarande bor ihop, 2) att ni har ett parförhållande, och 3) att ni har ett gemensamt hushåll. Dessutom får ingen av er vara gift eller registrerad partner för då kan ni inte vara sambor. Med krav nummer 2 avses ett förhållande mellan två vuxna individer där det normalt sett förekommer sexuellt umgänge. Lagstiftaren, domstolarnas och myndigheterna är inte intresserade av om ni faktiskt har sexuellt umgänge, hur ofta ni har det, i vilka positioner ni har det etc. men förhållandet skall vara ett sådant vari det typiskt sett ingår sexuellt umgänge. Två syskon som med varandra kan därför inte vara sambor eftersom det typiskt sett inte är ett förhållande där man har sexuellt umgänge. Två vuxna personer som däremot "är kära" i varandra men för tillfället inte har sexuellt umgänge av någon anledning är ändå sambor i lagens mening.
Efter denna lilla utsvävning vill jag bara återkoppla till min huvudsakliga poäng. Jag förstod det som att ni inte bor ihop nu, men har för avsikt att flytta ihop i det nyköpta hemmet. I den mån detta stämmer och ni således inte har bott ihop gör jag bedömningen att något samboskap inte kan anses föreligga vilket innebär att han inte kan få uppehållstillstånd som din sambo.
Jag hoppas att detta skapat någon slags klarhet i tråden och hjälpt ts.