• Anonym (Ledsen)

Han bestämmer saker med sin exfru utan att prata med mig.

Så... Hans barn är här i helgen. Ingen av dom sover bra på natten och vi har vid tidigare tillfällen pratat om att avvakta med vv tills dom sover som dom ska.(vaknar många gånger på natten och det tar en evighet innan dom somnar om) jag är otroligt lättväckt av någon anledning och har stora problem med att somna om. Nu är dom här varannan helg.

Igår så hade vi en dålig dag, en bråkig dag om allt möjligt. Det som fick bägaren att rinna över var när hans ex ringde och frågade om barnen kunde stanna två dagar extra, självklart svarade han. Utan att prata med mig...

Jag ska jobba imorgon och har ett tidigt möte och jag ser hur morgondagen kommer att bli kaos.

Det är inte första gången har han bestämt saker med henne utan att prata med mig först. Jag trodde jag ingick i hans familj och inte bara är någons sorts statist.. Blir så ledsen att han inte kan respektera det.

Han svarade "det är som det är" och sen har vi inte pratat med varandra. Möjligt att det är omoget av mig att dra mig undan men jag känner mig sviken på att _dom_ bestämmer.

• Svar på tråden Han bestämmer saker med sin exfru utan att prata med mig.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-12-12 08:40:12 följande:

Det är klart man får tycka det är jobbigt, MEN en styvförälder VÄLJER att vara med en förälder och dennes barn - då får man fan bita ihop och köpa konceptet eller dra! Punkt!

När det gäller ts så behöver inte mannen diskutera med henne innan hans barn kommer HEM, barnen bor där!

En förälder VÄLJER att bli förälder.

Ändå är det ok för en förälder att - här på FL - beklaga sig, skriva av sig och be om råd. Men det är inte ok för en bonusförälder.

Varför?

Varför ska bonusföräldern "bita ihop" men inte föräldern?
  • ungbrunett
    Brumma skrev 2016-12-12 09:50:03 följande:

Ändå är det ok för en förälder att - här på FL - beklaga sig, skriva av sig och be om råd. Men det är inte ok för en bonusförälder.

Varför?

Önskar också en förklaring på detta.
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2016-12-12 09:50:03 följande:

Varför?

Jag skrev inte att man inte får gnälla! Nu har jag haft tur med mina bonusar så jag har nog bara gnällt en gång på våra 10 år ihop! Det var när båda "barnen" flyttade hem en period och delade rum. 19 och 25 och betalade inte ett öre eller hjälpte till med något i hemmet någonsin!
    Jag har tyckt det varit jobbigt med mitt barn många gånger, men inte med bonusarna eftersom de har en fantastisk pappa!
    Yngsta var 10 när vi träffades och vi är bästisar nu när hon är 20!
    Man får gnälla men man får inte hålla dom hemifrån! Aldrig!
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2016-12-12 11:09:36 följande:
    Jag skrev inte att man inte får gnälla! Nu har jag haft tur med mina bonusar så jag har nog bara gnällt en gång på våra 10 år ihop! Det var när båda "barnen" flyttade hem en period och delade rum. 19 och 25 och betalade inte ett öre eller hjälpte till med något i hemmet någonsin!
    Jag har tyckt det varit jobbigt med mitt barn många gånger, men inte med bonusarna eftersom de har en fantastisk pappa!
    Yngsta var 10 när vi träffades och vi är bästisar nu när hon är 20!
    Man får gnälla men man får inte hålla dom hemifrån! Aldrig!
    Jag har också haft tur med sambons barn. Däremot så var det en tid när de var extremt pubertala, som jag höll på att krevera.
    Men det löste vi då.

Deras hem var hos deras mamma (eftersom de endast vara hos oss vh), där var deras vänner och skola. Vi bodde ett par mil därifrån.
    När de var hos oss, så var det inte bara att åka hem till mamman, då passade hon på att umgås med sina vänner (och eventuella dater).
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2016-12-12 11:24:54 följande:

Jag har också haft tur med sambons barn. Däremot så var det en tid när de var extremt pubertala, som jag höll på att krevera.

Men det löste vi då.

Deras hem var hos deras mamma (eftersom de endast vara hos oss vh), där var deras vänner och skola. Vi bodde ett par mil därifrån.

När de var hos oss, så var det inte bara att åka hem till mamman, då passade hon på att umgås med sina vänner (och eventuella dater).

Har man en överenskommelse så får man naturligtvis klaga om man inte blir tillfrågad om överenskommelsen ändras. Allt annat vore ju som att acceptera att bli behandlad som en livvegen.

Om föräldern vill kunna bestämma utan att kolla av med sin partner får det kommuniceras från början. Och då gör man inte en överenskommelse på annat.
  • asta66
    sextiotalist skrev 2016-12-12 08:52:22 följande:
    En man som inte hade tagit ett samtal med mig innan, hade snabbare än snabbast blivit ett ex.

Det som är rätt intressant när det gäller den typen av problem är att många gånger så förutsätts det att en vuxen är hemma som håller lite koll, sköter en viss markservice och många gånger så är det den nya kvinnan som förväntas sköta den biten.

Skulle tippa på att det inte är lika intressant att komma hem under en pappavecka, då pappa lever ensam, troligen inte är hemma, kylskåpet nästan tomt och ingen markservice att tala om.
    Det är ju en av de grundläggande sakerna i att vara ett par. Man fattar viktiga beslut gemensamt.
  • Anonym (noga)
    BioBonus skrev 2016-12-12 08:49:04 följande:

Då har väl föräldrar ännu större anledning att sluta gnälla och bita ihop för de har ju till och med valt att skaffa egna barn? Snacka om att inte ha rätt att gnälla...

Det är märkligt att det rådet så sällan kommer upp i föräldratrådarna och bara där det handlar om styvföräldrar.

• Anonym (Särbo?)
    ungbrunett skrev 2016-12-12 07:31:55 följande:

Säger du buhu snyft till alla föräldrar som är frustrerade över att deras barn inte sover på natten? Är det enbart föräldrar som får tycka att det är jobbigt, medan sk styvföräldrar ska tycka att det är toppenkul att barnen väcker en på natten och ens sömn blir störd?

Den stora skillnaden är ju att föräldrar knappast skickar iväg sina barn till ett annat hem större delen av nätterna för att de inte pallar med att få nattsömnen störd... Man får absolut tycka det är jobbigt och gnälla. Men att välja att skicka iväg sina barn... inte ok.
  • Ess
    Anonym (Särbo?) skrev 2017-01-26 16:58:30 följande:
    Den stora skillnaden är ju att föräldrar knappast skickar iväg sina barn till ett annat hem större delen av nätterna för att de inte pallar med att få nattsömnen störd... Man får absolut tycka det är jobbigt och gnälla. Men att välja att skicka iväg sina barn... inte ok.
    Kan bero på att det inte finns någon att skicka dem till. Hade gärna gladeligen förpassat iväg dem när det var som värst.
  • Ess

Kan tillägga att jag blir jäkligt arg om de kommer in och väcker mig utan anledning.

• Anonym (Särbo?)
    Ess skrev 2017-01-26 19:10:28 följande:

Kan bero på att det inte finns någon att skicka dem till. Hade gärna gladeligen förpassat iväg dem när det var som värst.

Jag tror få föräldrar hade skickat iväg sina barn 5 av 7 dagar även om det varit möjligt. Typ iväg på internatskola när de är så små. Att man uppskattar en natts avlastning då och då är en helt annan sak.
  • Anonym (Japp)
    asta66 skrev 2017-01-25 15:54:09 följande:

Det är ju en av de grundläggande sakerna i att vara ett par. Man fattar viktiga beslut gemensamt.

Det är ju en av de grundläggande sakerna med att vara förälder. Man är förälder 24/7 och barnens hem är barnens hem alltid.
  • asta66
    Anonym (Japp) skrev 2017-01-26 19:27:04 följande:
    Det är ju en av de grundläggande sakerna med att vara förälder. Man är förälder 24/7 och barnens hem är barnens hem alltid.
    Visst. Men man är inte förälder till en partners barn sen tidigare. Och hemmet regler ska respekteras av alla även barnen.
  • Anonym (Japp)
    asta66 skrev 2017-01-29 11:15:00 följande:

Visst. Men man är inte förälder till en partners barn sen tidigare. Och hemmet regler ska respekteras av alla även barnen.

Fast det är något helt annat. Även om du inte är förälder till partnerns barn sedan tidigare så vet man att personen har barn? Alltså vet man att i partnerns hem bor också ett barn som har ett hem där och det hemmet har barnet alltid. Varför flyttar man ihop om man inte är beredd på det? Jag kan förstå det nämligen, att man inte är beredd att väckas av någon annans barn eller att man kanske inte är en barnperson. Men det märkliga tycker jag blir när rätten att bo ihop med barnens pappa förväntas stå högre i prioritet än att barnens pappa kan ha sina barn när han och de vill.

Det där med att hemmet ska respekteras av alla är också något helt annat men pratar man barn som inte sover på nätterna som i trådstarten så handlar det om normala saker när man har småbarn, inte om brist på respekt.
  • sextiotalist
    asta66 skrev 2017-01-29 11:15:00 följande:

Och den föräldern är den som ska skapa förutsättningarna. Vill han/hon ha dom hemma. Då får föräldern hålla sig hemma eller se till att det finns mat som de kan laga. Även se till att den andra personen påverkas så lite som möjligt.
  • Ess
    Anonym (Japp) skrev 2017-01-29 11:29:07 följande:
    Det där med att hemmet ska respekteras av alla är också något helt annat men pratar man barn som inte sover på nätterna som i trådstarten så handlar det om normala saker när man har småbarn, inte om brist på respekt.
    Det är brist på respekt från förälderns sida. Eftersom han varken visar respekt eller hänsyn, så är det inte så konstigt att ts inte vill att hans barn kommer då det drabbar henne negativt. Hade han tagit sitt ansvar och lagt sig hos barnet så hade tråden aldrig kommit till.
  • Ess
    sextiotalist skrev 2017-01-29 11:30:00 följande:
    Och den föräldern är den som ska skapa förutsättningarna. Vill han/hon ha dom hemma. Då får föräldern hålla sig hemma eller se till att det finns mat som de kan laga. Även se till att den andra personen påverkas så lite som möjligt.
    Precis!
  • Anonym (Japp)
    Ess skrev 2017-01-29 12:07:28 följande:

Det är brist på respekt från förälderns sida. Eftersom han varken visar respekt eller hänsyn, så är det inte så konstigt att ts inte vill att hans barn kommer då det drabbar henne negativt. Hade han tagit sitt ansvar och lagt sig hos barnet så hade tråden aldrig kommit till.

Och det är typiskt för nästan alla sådana här trådar.
Svar på tråden Han bestämmer saker med sin exfru utan att prata med mig.